Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hovedbryter - hva velger man

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hovedbryter - hva velger man

    Straks ferdig med byggingen av et fly (rundt 150 timer). DA har det slått meg hvor sårbart elektronikken er i flyet om bryteren skulle svikte. Spørsmålet er derfor. Hva slags bryter bør man velge??
    Henrik Falch
    ____________

    North Star (vannfly)
    Nemesis (Shockflyer)
    JR 9x v.II

  • #2
    Ingen som har synspunkter på brytere som virker eller som tar kvelden etter en stund??
    Henrik Falch
    ____________

    North Star (vannfly)
    Nemesis (Shockflyer)
    JR 9x v.II

    Comment


    • #3
      http://www.modellracingfuel.com/index.htm Han her hadde noen av topp kvalitet, men siden er uoversiktlig og vansklig å finne frem på. Uansett så kan nok en tlf eller mail til ham løse det problemet på en sikker og god måte. Dette er ett tema han vet mye om.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        På fly med mange digitale servoer og større batterier bruker jeg Futaba sine "Heavy-duty" brytere.
        Jeg vet bl.a. Per Strømmen bruker en bryter hvor man setter en pinne i et hull. "Av"-fnksjonen er at pinnen settes i et annet hull.. (Eller noe i den duren...).
        Men som regel fungerer "vanlige" brutere helt utmerket! Det kommer vel litt an på strømmen som skal passere gjennom, ikke på flytypen

        Men det er greit å bruke litt ekstra på sånne ting som er en potensiell feilkilde.
        Audun Thinn
        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

        Comment


        • #5
          Brytere

          Det er viktig med gode brytere. Min Kyosho Aurum fikk et ublidt møte med jordet utenfor vingtor sin stripe i fjor. Det var sannsynligvis pga bryteren. Jeg byttet bryter og problemet forsvant. Dette var en ny standard bryter som fulgte med 9c radioen jeg kjøpte.

          Nå har ikke jeg åpnet opp så mange brytere, men det må da være en måte å vedlikeholde dem på slik at de fungere som de skal???
          Smøre med spesialfett?
          Jaran

          Comment


          • #6
            på de gromme modellene mine pleier jeg heller å koble batteriet til mottakeren uten bryter, da dette er ett svakt punkt. det medfører noe mer jobb, men jeg trenger ikke feie opp tusenlappene med kost og feie brett pga bryter feil ihvertfall. erfor tar jeg meg den ekstra tiden.

            Thomas
            Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
            www.airheads.no

            Comment


            • #7
              Problemet er at det er vanskelig å koble fra og til direkte på mottaker når man må skru hele flyet fra hverandre for å få det til . .
              Henrik Falch
              ____________

              North Star (vannfly)
              Nemesis (Shockflyer)
              JR 9x v.II

              Comment


              • #8
                Har benyttet brytere fra Futaba, JR, og Sanwa i ulike former og fasonger. Jeg har faktisk aldri gått ned på mottagerbryter, men nylig gikk Raptoren min i knas pga senderbryteren.... Egentlig var det vel ikke bryteren men loddingen på kretskortet.

                Når man følger elektronikkretsene fra batteripakke ( sender ) til battripakke ( mottager ) så er det uendelig mange loddinger, komponenter, ledninger og annet stasj. Jeg tror vi rett og slett må se det dit hen at vi er fullstendig i hendende på produsentene. Valgene vi har er hvilket utstyr vi kjøper. Jeg tror ikke noe på å ekskludere en av/på bryter. Det fører til mer håndtering av kontakter som igjen kan bli en feilkilde på bakgrunn av slitasje.

                Er man dritskremt kan man jo fortsatt få kjøpt linestyrte modeller......
                Arild Johansen

                Modell-Helikoptersport
                Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                AHMHK

                Comment


                • #9
                  Re: Hovedbryter - hva velger man

                  Originally posted by hf
                  Straks ferdig med byggingen av et fly (rundt 150 timer). DA har det slått meg hvor sårbart elektronikken er i flyet om bryteren skulle svikte. Spørsmålet er derfor. Hva slags bryter bør man velge??
                  Dette er et dumt sted å spare penger på.
                  Hvis man bruker en batteripakke (= 4 celler i serie), en lang og tynn ledning og en enkel og billig bryter, så blir det full krasj uansett hvilken av disse enkeltdelene som skulle finne på å svikte.

                  Bruk gjerne 2 batteripakker, ledninger med stort tverrsnitt, og en ordentlig bryter. Egentlig 2 brytere, da hvis du kjører to helt separate systemer.
                  Det kan kanskje bli litt overkill på små og billige modeller, men idag skal ikke modellen bli spesielt stor før summen som flyr rundt oppe i lufte har 5 siffer.

                  Da er det dumt å krasje pga en dårlig 30-kroners battericelle, eller en 50-kroners bryter.

                  Ta en titt inn i en turbinmodell eller en større akromodell, der er dette (som oftest) i orden.

                  Comment

                  Working...
                  X