Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forsikring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forsikring

    Etter å ha investert en god del i denne hobbyen (heli,kamerastativ,kamera +++) lurer jeg på følgende:
    Finnes det noen type forsikring man kan tegne som kan dekke ihvertfall noe av tapet ved f.eks havari (selvsagt med en sinnsyk egenandel )

    Både når det gjelder skade av eget utstyr, men også ved andre materielle skader og personskader.

    Jeg er ikke medlem av en klubb (er på venteliste), så jeg har ingen "klubbforsikring".
    Philip
    www.airheads.no
    Hobby24.no

  • #2
    Vet om kar som har privat ulykkes forsikring som virker litt som enn kasko forsikring på alt han eier av utsyr som ikke blir dekket av bil og hus/innbo forsikring (tror egenandelen var ca 3000kr). Hvordan i hule han fikk til dette husker jeg ikke, men jeg tror dette er forsikringer som en ikke blir opplyst om finnes (man må nesten vite om dem for å få dem). Han fikk erstattet endel etter en radio feil med utsyret sitt for noen få år siden.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Denne kanskje http://www.lofavor.no/lof/id/2054 ???
      'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

      Ørjan Rapp

      Comment


      • #4
        Når det gjelder en ren ansvarforsikring er det jo egentlig bare å melde seg inn i en eller annen NAK tilsluttet modellflyklubb... hvilken som helst. En som ikke har ventelister er Bergen Modellflyklubb...

        Bergen Modellflyklubb

        Anders
        Anders Hauge

        www.hang.no - Norges nye HANG-side!

        www.JetsOfBergen.no
        rc.andersh.com

        Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
        Byggeblog for Eurosporten
        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

        There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

        Comment


        • #5
          Takker for svar!
          andersh, gjelder ikke ansvarforsikringen du får i en NAK tilsluttet modellflyklubb kun når du flyr på klubbens stripe/område?
          Philip
          www.airheads.no
          Hobby24.no

          Comment


          • #6
            Nei, den gjelder også når du bedriver "personlig trening". Den konkrete ordlyden er: "Dekker også enkeltmedlemmer ved utøvelse av felles og individuell trening. ".

            Det er selvsagt ditt ansvar da å trene på egnet område.
            Anders Hauge

            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

            www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
            Byggeblog for Eurosporten
            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

            Comment


            • #7
              Hei.
              Jeg sjekket forsikringene mine før jeg skulle fly første gangen.
              Det viste seg at jeg har hele tre forikringer som vil dekke skade på annenmanns eiendom om flyet kommer ut av kontroll og krasjer i noe eller noen.(Vesta)
              Tor Helseth
              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                Originally posted by nybegunda
                Hei.
                Jeg sjekket forsikringene mine før jeg skulle fly første gangen.
                Det viste seg at jeg har hele tre forikringer som vil dekke skade på annenmanns eiendom om flyet kommer ut av kontroll og krasjer i noe eller noen.(Vesta)
                Står det spesifikt "skade forårsaket av modellfly" i polisen?
                Hvis det ikke gjør det så må du ta kontakt med selskapet og få de til å påføre forsikringspolisen den ordlyden.
                Hvert år.

                Comment


                • #9
                  Støtter Eureka....er kanskje i overkant mistenksom, men når det kommer til forsikringer så er jeg redd det er best.
                  Mistenker at de er mer forekommende på forespørseler enn når uhellet først er ute.
                  Står de for det de sier så burde ikke å tilføye en liten setning i forsikringsvilkårene være noe problem.
                  mvh MM

                  Comment


                  • #10
                    Det tok tid før jeg sendte forespørsel til forsikrings selskapet mitt.
                    Nå har jeg imidlertid gjort det.
                    Jeg spurte om de kunne bekrefte at mine private forsikringer dekker skader påført av modellfly.

                    Jeg fikk to svar, det andre er noe mer omfattende og spesifiserer alle tre forsikringene jeg allerede har som dekker skader som kan oppstå som følge av modellflyging.(ansvarsforsikringsdelen på villaforsikringen, reiseforsikringen og innbo forsikringen.)
                    (Egenandelen er 2000
                    De dekker inntil 4000 000 +evt.rettslige omkostninger)

                    Her er ett av svarene:

                    Hei!

                    Bekrefter at ansvarsforsikringen under villa dekker bruk av modellfly, her
                    er hva produktavdelingen i Vesta svarte om det samme:

                    Kort beskrivelse (vises i oversikter/view)
                    Forsikring av modellfly
                    Utfyllende beskrivelse
                    Kunde har modellfly og lurer på om disse er dekket av villaforsikring på
                    noe måte, eventuelt om det er noen forsikring som kunne ha dekket
                    modellfly? Dekkes ansvar iforhold til bruk av flyene under villa? Flyene er
                    av forskjellig størrelse fra 3- 12kg og kan gjøre skade om de treffer noe/
                    noen.

                    Kommentar
                    Svar
                    Modellfly er dekket på lik linje med annet innbo. Når det gjelder unntaket
                    i vilkårene om eier, fører e.l. av luftfartøy, er luftfartøy å betrakte som
                    farkost som benyttes for transport av personer eller ting. I dette
                    tilfellet er ikke modellfly å betrakte som luftfartøy, og dermed gjelder
                    ansvarsforsikringen. SÅ lenge han kommer i rettslig erstatningsansvar i
                    forbindelse med bruk av dette.

                    Håper dette var oppklarende, ha en fin kveld!

                    Vennlig hilsen
                    for Vesta Forsikring
                    Last edited by nybegunda; 09-05-06, 09:07.
                    Tor Helseth
                    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                    Comment


                    • #11
                      Gjaldt ikke ditt spørsmål snarere kasko enn ansvar Phil?

                      Comment

                      Working...
                      X