Announcement

Collapse
No announcement yet.

LEVETID PÅ LIPO

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LEVETID PÅ LIPO

    På Graupners hjemmesider er det lagt ut litt info om Lipo-batterier. Der står det enkelt og greit at Lipo-celler kun vil ha 50-80 pst av kapasiteten de hadde som nye etter 50 ladinger, selv om alle regler for behandling er fulgt!??? Se 404 Not found Error . Regner med at Lipo-brukerne har helt andre erfaringer i praksis. Hva kan bakrunnen være for at Graupner skriver dette (de er jo seriøse nok ellers)?
    Hilsen TomV

  • #2
    Kunne ikke se noe galt i dokumentet til Graupner. En rettelse som bør taes med er at Graupner oppgir 50-80% av kapasitet til ett nytt batteri etter ca 50 ladinger og ikke 50% flatt. Dette stemmer stortsett med virkligheten når batteriene blir brukt så hardt som Graupner anntyder i sitt skriv. Såvidt jeg kunne lese etter å ha skummet fort igjennom skrivet så virker det meget seriøst og innformativt, hadde nær sagt som vanligt fra den kanten der (tysk vet du ).

    Her er ett utdrag av det du mener tror jeg:

    The capacity of a LiPo battery declines every time you charge or discharge it. Storing these batteries at excessively high or low
    temperatures may also cause a gradual reduction in capacity. In typical modelling usage these batteries will be subject to high
    discharge currents and motor induction currents, with the result that their capacity will fall to around 50 - 80% of the capacity of a
    new battery after 50 charge / discharge cycles even if you observe all the charge and discharge requirements.

    Om ett batteri har mistet 20% av kapasiteten sin så er det vanskligt å merke, man mere aner at flytiden er litt kortere enn vet. Tror nok at celler som lever ett godt liv varer nok betydeligt lenger enn det som går hardt hele tiden. Ett eksempel er min Slow Stick med 300 børste motor og gir, denne drar under 5A på maks (batteriet et E-Tec 2S1P 1200mAh tåler max 8A) og flyes på ca 50% eller mindre av max mesteparten av tiden.

    Har lest ett sted at det å lade opp Lipo batterier før de er helt tomme og ikke lader helt til fult også bidrar til lengre levetid. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette utsagnet?
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment

    Working...
    X