Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jobb...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jobb...

    Hei!

    Dette har ikke så mye med RC å gjøre, men gjerne med fly.
    Jeg går nå i 10. klasse og innen Mars 2005 må jeg vite hva jeg vil gjøre med livet mitt. Jeg har tenkt litt på f.eks. flymekaniker. da kan jeg gå 3 år videregående for så å gå rett inn i arbeidslivet. Men hvis jeg f.eks vil bli pilot eller noe slikt? Er det fremdeles lurt å gå flymek? Eller bør jeg velge allmen/realfag? (Grunnen til at jeg egentlig ikke vil gå allmen er at jeg da må gå høyskole for å få en jobb, og jeg vet foreløpig ikke om noe som interesserer meg). Ved å gå flymek. i videregående slipper jeg å gå så mye mer skole (er litt lei av den) og jeg kan gå noe som intereserer meg nå. Men hvem vet hva jeg vil om 3 år?

    Ok...det var å gjøre en kort histore lang. Det jeg lurer på (kanskje noen av de andre unge her på forumet også lurer) er hva dere jobber med og hva man bør gå for å bli det? Spes. hva som er lurt hvis jeg vil bli pilot.
    Håper jo å kunne få pilot utanning i militæret, men der er det vel svært liten sjangs?

    Vet av erfaring at det lureste er å stiffte beskjenskap med de "rette" folkene....men det er en annen sak.
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

  • #2
    Jeg er flymekaniker. Gikk tre år i videregående; elektro GK, flyfag VK1 og flyfag VK2 og deretter to år som lærling. Utdanningen er ikke ferdig før du har gått to år som lærling også. Jeg vet ikke hva man trenger hvis man skal bli pilot, tror man må ha allmenfag/generell studiekompetanse. I forsvaret får man vel generell studiekompetanse hvis man skal prøve seg på flyskolen. Flyskolen til både SAS og forsvaret er forresten her på Bardufoss og jeg har noen kompiser som har gått der og skal gå der nå.

    Da jeg begynte på videregående var jeg drittlei skole (er fortsatt ikke interessert i mer skolegang) og hadde ikke lyst til noen ting, men fullførte utdanningen for å i det hele tatt ha noe. Nå er jeg fornøyd med å være flymekaniker. Jeg har jobbet med dette i over sju år nå.

    Når man er flymekaniker er det mye fine verktøy og maskiner man har tilgang til på jobben.

    Comment


    • #3
      Vi fant ikke siden du lette etter

      Jeg vurderer å ta flyutdanning i forsvaret, da det er gratis og man er sikret jobb i 12år
      Generell studiekompetanse er det eneste som kreves. Realfag er en fordel men jeg tenker på å gjøre det samme som tahustvedt
      Run, live to fly, fly to live, aces high!
      Erlend Larssen

      Comment


      • #4
        Ja, det er det thaustvedt har gjort som jeg tenkte på.

        Stiller de krav til hva man har gått på videregående hvis du vil bli pilot i forsvaret? Uansett er ikke det noe jeg satser på, bare håper, siden det er MYE flere som søker enn som kommer inn her i Norge.

        Jeg snakket en gang med en pilot som sa han hadde vert flymek. før, men så vidt jeg har hørt er det almen/realfag som gjelder hvis man vil bli det.
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment


        • #5
          Tusen Takk for linken Erlend!
          Jeg har lest gjennom den og ser et innlegg som gjør meg veldig glad:

          Du starter på GK Elektrofag, deretter søker du deg videre til VK1 Flyfag, og deretter til VK2 Avionikk (æsj) eller VK2 Flyteknisk (jippi)
          Skolene finner du:
          Skedsmo, Sola (jippi), Bardufoss og Bodø (Asphaugen)

          På VK1 Flyfag har du:
          Vanlige fag alle VK1 linjer har.
          Norsk
          Engelsk
          Samfunnslære
          Gym

          Fag som er spesielt for flyfag:
          Matte
          Fysikk
          Digitalelektronikk
          Elektronikklære
          Elektrisitetslære
          Materiallære
          Aerodynamikk
          Vedlikeholdsteknikk for VK1
          Luftfartøysystemer

          På VK2 Flyteknisk har du følgende fag:
          "Almennfag"
          Gym

          Flytekniske fag
          Vedlikeholdsteknikk for VK2
          Gassturbin
          Stempelmotor
          Propell
          Fly Aerodynamikk Struktur og Systemer
          Helikopter Aerodynamikk Struktur og Systemer
          Menneskelige faktorer
          Flyteknisk engelsk
          I tillegg til dette mange timer praksis, hvor vi skrur på flyene vi har på skolen (vi på Sola har en Starfighter, Tomahawk, Bell UH-1B, Maverik (mikrofly), Piper PA-31T Cheyenne +diverse komponenter, verksteder og div.)
          Tillater meg å sakse inn litt mye...

          Altså å gå på flymek. vil gi meg bl.a. matte, fysikk, kjemi og aerodynamikk. Det er fag som både intereserer meg, og - så vidt jeg har forstått - er veldig bra å ha med seg videre i livet hvis jeg vil bli noe annet...som f.eks pilot.

          I mitt tilfelle er det på Sola jeg skal gå. Blir veldig surt å ikke komme inn da
          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
          er der ingen der kender dem.

          Comment


          • #6
            Jeg kommer nok til å satse på helikopterutdanningen fra Luftfartsskolen Gleder meg som et lite barn til jeg skal nedover

            Comment


            • #7
              Er den Luftfartsskolen etter 10.? eller etter videregående?
              Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
              er der ingen der kender dem.

              Comment


              • #8
                Etter videregående for meg. Ble ferdig med allmenn vår 2003. Vet ikke om det er et krav med studiekompetanse, men gode engelskkunnskaper er vesentlig da pilotutdannelsen skjer i usa.

                Comment


                • #9
                  Hei.
                  Jeg gikk flyskolen i forsvaret så langt tilbake som 1977/78 og jobbet i forsvaret frem til høsten 1986. Den gangen het det at man skulle ha "eksamen artium med gode karakterer i matte og fysikk". Jeg hadde ikke noe mer enn en gjennomsnitts eksamen (var nok litt skoletrøtt jeg også ) , men var veldig motivert for å bli pilot, bl.a. hadde jeg holdt på med modellfly helt siden 10-12 års alder.
                  Nå er det ganske lenge siden jeg har hatt noe kontakt med forsvaret, men jeg har intrykk av at karakterene fra videregående skole har større betydning ved utvelgelse av kandidater til opptaksprøver enn hva tilfelle var da jeg var i forsvaret. Sånn er det vel i de fleste yrker i dag.

                  Denne linken har du kanskje vært innom:
                  http://www.mil.no/luft/bardufoss-fly...e/utdanningen/
                  Her står det at det kreves generell studiekompetanse, men jeg regner med at dette er minimumskrav. Er det mange med bedre bakgrunn så risikerer du kanskje å ikke få komme til opptaksprøver, selvom du er kjempemotivert for å bli pilot.

                  Det beste rådet jeg kan gi er å ganske enkelt ringe til forsvaret (flyskolen) for å høre hvilke studieretning de anbefaler, for å ha en rimelig mulighet for å bli innkalt til opptaksprøver.

                  Mvh. Olav E.

                  Comment


                  • #10
                    1. (med en del a, b, c osv )
                    Men sånn helt seriøst: Er det skikkelig vanskelig å komme inn på flygerutdanning på en eller annen måte i forsvaret? Eller gjør folk det vanskeligere enn det er? Jeg er liksom litt usikekr. Jeg har en drøm ( I have a dream ) om å fly jagerfly. Dete tviler jeg sterkt på at kroppen min tåler. Den er nemlig litt omtåelig for G-krefter og sånne ting. Jeg vil tåle det, men den gjør det ikke. Er dette kanskje noe som går an å trenes opp? Og når an er skikkelig interessert i fly og har drevet med modellfy i en del år når man går ut av videregående. Teller ikke dette? Hva med det å tåle all driten til folk som skal trene deg opp? Noen som kan gi noen tips?

                    2.
                    Og har man mulighet til å søke flere år etter hverandre, hvis man for eksempel ikke kommer inn på grunn av for svak fysikk?

                    3.
                    Kan man søke på pilotutdanning i militæret etter å ha tatt den teknikker utdanningen til tahustvedt? Sånn at man har noe å "falle tilbake på" hvis man ikke klarer pilotutdanningen?

                    4.
                    Og det med kroppsvekt på den ene siden der. Er det maks vekt? Eller må du være så tung?

                    Er det ikke en eller annen som har gått flyutdanning i forsvaret som aknnskej kan svare litt på detta?

                    Jeg kjenner forresten en pappa som har fløyet F-16. Skal spørre ut han litt også hvis jeg får muligheten og han er interessert i å hjelpe
                    Simen

                    Why drink and drive, when you can fly so high?!

                    Comment


                    • #11
                      Skulle egentlig søke flyfag til dette skoleåret, men ombestemte meg pga. lite arbeidsplasser. Angrer litt på det nå, går VK1 automasjon nå og er ganske fornøyd med det, men håper å ta
                      det igjen i forsvaret. Da vi skulle søke var det omtrent ingen jobber å få, hørte bla. om en ledig stilling på flesland som det kom inn godt over 70 søknader på!!! Hvordan er markedet nå?
                      Morten Smøraas

                      Comment


                      • #12
                        Jeg lurer på det samme, har lyst å bli flyger, men ikke jagerfly(tror jeg)
                        Kansje fly Hercules eller Orion og alle de transportflyene. Eller flymekaniker, jeg vet ikke helt ennå, men jeg må snart bestemme meg.
                        Noe med fly håper jeg ihvertfall det blir

                        Comment


                        • #13
                          Jeg ble aldri pilot, men har i alle fall et forslag til utdannelse....
                          (Fikk vite at når man har briller, har man ingenting på pilot-opptaket å gjøre )

                          Men...
                          Jeg tok almenne fag på videregående rett og slett fordi jeg ikke ante hva jeg ville bli. Da har man i alle fall et greit utgangspunkt.
                          Deretter tok jeg en videreutdanning i Grimstad/Bristol som flyingeniør. Utdannelsen i Norge er spesielt rettet mot vedlikehold (pga at vi har lite flyproduksjon her i landet ), men i England (Bl.a. Bristol) /Sverige (Bl.a. KTH) har de utdannelser mer rettet mot design/konstruksjon.

                          Det var ikke mange jobber som flyingeniør på østlandsområdet når jeg skulle søke jobb, men jeg endte til slutt opp her jeg er nå, som utviklingsingeniør i et tomanns firma. Stortrives med en meget spennende og varierende jobb der jeg kan designe og konstruere en hel masse rare duppeditter, ting og tang..

                          Riktignok er jeg ikke pilot (enda....), men det kommer.......

                          Jeg tror i alle fall det er viktig å få seg en utdannelse som kan brukes til mye forskjellig! Det er ikke ALLTID drømmejobben er ledig når man skal ut i arbeidslivet..
                          -Også er det mye bedre å gjøre noe man virkelig har lyst til enn å bare gjøre noe fordi andre sier det er lurt.... Har man VIRKELIG lyst til å bli pilot, så blir man pilot! -Før eller senere i alle fall

                          Lykke til!!!!!!!
                          Audun Thinn
                          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                          Comment


                          • #14
                            Hmm her kjenner jeg meg igjen (som mange andre). Tenkte litt på det du gjør nå flue, jeg går bare i 9ende, men det likevel ikke så veldig lenge til man må bestemme seg. Har lyst til å bli flymekaniker jeg også, da jeg både liker mekanikk og fly er dette glimrende for meg. I tillegg akkurat som Flue tenkte jeg også på kanskje å bli pilot ellerpå. Har liksom på følelsen at dette ikke den mest originale drømmen (her på forumet i alle fall ) men det ser så tøft ut bare å kunne skru på en svær motor.. Vi har snart arbeidsuke nå, og jeg tenkte på å søke på braathens flymekanisk på sola eller noe. Tenkte også på å ta utdanning i forsvaret, men er ikke helt sikker. Problemet mitt er bare det at jeg ikke er god i matte, det er vel det værste faget mitt.. Teller mattekarakteren mye eller? Må man ha gått på videregående for å kunne ta utdanning i forsvaret?
                            I don't think there's a punchline scheduled, is there?

                            Comment


                            • #15
                              Jeg har en drøm ( I have a dream ) om å fly jagerfly. Dete tviler jeg sterkt på at kroppen min tåler. Den er nemlig litt omtåelig for G-krefter og sånne ting. Jeg vil tåle det, men den gjør det ikke. Er dette kanskje noe som går an å trenes opp?
                              Noen som har mulighet til å svare på dette for jeg er så utrolig usikker på dette, og det er kanskje dette som kommer til å bestemme om jeg skal prøve eller ikke... Jeg har jo ikke noe i jagerflyutdanning å gjøre hvis jeg ikke tåler g-krefter.... Dette er jo på en selvfølge
                              Simen

                              Why drink and drive, when you can fly so high?!

                              Comment

                              Working...
                              X