Announcement

Collapse
No announcement yet.

LiPoly 1C for xs2p med Orbit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LiPoly 1C for xs2p med Orbit?

    Jeg står på spranget inn i LiPo-verdenen, og ser at disse ikke må lades med hyere strøm enn 1C. Vil det si at for en pakke med 3s2p 3200 Kokam SHD kan jeg bruke max 6.4A, eller er det fortsatt 3.2A?

    Jeg ser ellers at Orbit, som jeg har lader fra har lagt til en ny modus i de nyere versjonene 6.3 (min er Pro 6.0) for LiPoly. På min er det LiIon og Li.Tadiran, men ingen LiPoly. Kan jeg bruke LiIon, eller bør/må jeg oppgradere til 6.3. De vil ha hele laderen sendt til Tyskland for oppgradering, og det kunne jeg godt tenke meg å unngå...

    Jeg trodde egentlig LiIon/LiPo var ganske like, bare med mindre eksplosjonsfare med LiPo.

  • #2
    Det blir 3,2A ja.

    Send den inn fortere enn f så du får den igjenn før jul.

    redigert for feil
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Originally posted by Vingemutteren
      Det blir 6,4A ja.

      Send den inn fortere enn f så du får den igjenn før jul.
      Så det betyr at jeg ikke må bruke LiIon-programmet?
      Jeg har allerede kontaktet Orbit for opplysninger om fremgangsmåten. Da jeg monterte PC-interface på den var det mye fram og tilbake før jeg endelig fikk lov til å lodde dette på selv. Har en mistanke om at kravet om innsending bygger på den samme grunnleggende mistillit til kunders loddekunnskaper...

      Hva med max ladestrøm?

      Comment


      • #4
        Hvis det er en 3200 mAh pakke (1600 mAh celler) så må du ikke lade med mer enn 3,2 A ladestrøm.

        Comment


        • #5
          Originally posted by bjornkn
          Så det betyr at jeg ikke må bruke LiIon-programmet?
          Har aldri forsøkt dette selv men joda, det kan du men batteriet vill ikke bli 100% fulladet siden max spenning for Li-ion er en anelse lavere enn Li-Po.
          El-fly.dk anbefaler faktisk å bruke Li-ion programm på Li-Po og skriver at du oppnår 96-98% av full kapasitet. Fordelen er at det er mindre sjangs for overlading vis cellene ikke er helt i ballanse. (har aldri forsøkt selv)

          Olav

          Comment


          • #6
            Flott,
            da fikk jeg fullt svar på begge spørsmål
            Høres ikke så dumt ut å være litt på den sikre siden med LiPo. Det er en del skrekkhistorier ute og går..
            Hvis jeg på død og liv må ha ut de siste 2-4% er det jo ikke noe i veien for å sende inn laderen seinere.

            Så var det ut og web-shoppe for å finne de rette LiPo'ene...

            Comment


            • #7
              Skrekkhistorier kan man lage om det meste. Til og med om UHU Por som kanskje forsvinner.... Følg bruksanvisningene og lagre LiPo sikkert.

              Viktig det tahustvedt sa: 3S2P 3200 LiPo er nok 6 stk 1600-celler!!!!!! Max ladestrøm: 3,2A!!
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Du kan kontakte Orbit i tyskland (http://www.orbitronic.de/) og få tilsendt ny EPROM brikke som du bare bytter ut i laderen. Koster svært lite... så slipper du å være uten lader også...

                Koster 9,90 Euro + frakt

                Jeg også hadde 6.0 en gang i tiden..
                Anders Hauge

                www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                www.JetsOfBergen.no
                rc.andersh.com

                Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                Byggeblog for Eurosporten
                Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                Comment


                • #9
                  Originally posted by andersh
                  Du kan kontakte Orbit i tyskland (http://www.orbitronic.de/) og få tilsendt ny EPROM brikke som du bare bytter ut i laderen. Koster svært lite... så slipper du å være uten lader også...

                  Koster 9,90 Euro + frakt

                  Jeg også hadde 6.0 en gang i tiden..
                  Vel - det er ikke det som står på sidene deres...
                  For oppgradering fra 6.1 eller nyere kan man bare bytte en EPROM, men for versjon 6.0 er dette tydeligvis ikke nok?

                  Kjøpte du bare en ny chip for din 6.0-modell, og installerte den selv?
                  Og det gikk bra?

                  Comment


                  • #10
                    jeg lader med li-ion programmet. ikke noe problem. ved 6.0 må du bytte heile skiten fikk jeg vite da jeg sendte de mail.
                    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                    www.airheads.no

                    Comment


                    • #11
                      Akkurat... jaja.. da var det nok 6.1 jeg hadde.. jeg fikk tilsendt en chip som jeg byttet ut.
                      Anders Hauge

                      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                      www.JetsOfBergen.no
                      rc.andersh.com

                      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                      Byggeblog for Eurosporten
                      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                      Comment


                      • #12
                        Send den inn lell. Så har du en oppdatert lader som er enklere å oppgradere i neste omgang.

                        Angående ladestrøm så blingsa jeg noe helt forferdelig, Er det en 3200mAh pakke (1600 i paralell) så er maks ladestrøm 3,2A. Fikk det for meg at det var en pakke bestående av 3200 celler i paralell, må vist lære å lese igjen ).
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          Jeg kunne jo tenkt meg å sende den ned, men når jeg ser hvor lang tid de tar på å besvare en email med spørsmål om prosedyren er det ikke akkurat betryggende med tanke på å få den igjen i løpet av året...
                          Det gikk jo faktisk ganske raskt den forrige gangen, men da gikk den gjenniom en butikk i Oslo.

                          Ellers har jeg merket meg at det er litt forskjellig "merking" av pakker rundt om. Noen kaller en 3s2p pakke laget av 1600mAh-celler for 1600, mens andre kaller den for 3200.

                          En annen ting som kanskje er mer bekymringsfullt er at noen oppgir bedre C-verdi enn produsenten selv gjør. Dette gjelder f.eks. Extreme 2500K fra Griffin. Griffin oppgir dem til 14C-20C, mens produsenten selv sier 10.5C-14C. Dette gjør meg litt skeptisk til å handle hos Griffin, selv om de ser ut til å holde gode priser...

                          Comment


                          • #14
                            Ellers har jeg merket meg at det er litt forskjellig "merking" av pakker rundt om. Noen kaller en 3s2p pakke laget av 1600mAh-celler for 1600, mens andre kaller den for 3200.
                            En pakke skal altid oppgis med pakkens kapasitet (ikke cellenes), som du sier skal da en 3S2P 3200mAh pakke oppgies til 3200 mAh selv om den er oppbygd av 1600mAh celler. Dette er viktigt da vi altid lader pakken med inntil 1C av pakkens kapasitet. Om noen har andre beskrivelser så er vel det sansynligvis en skrive feil.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              OK.
                              Jeg "forhandler" forøvrig fortsatt med Orbit om oppgradering, og har gjort det i 2 uker nå. For hvermail fra meg tar det 4-6 dager å få et svar. Ikke oppløftende... Jeg har også fått beskjed om at jeg må regne med at de bruker 18 dager på å oppgradere den, etter at de har fått den i hus.
                              Jeg har enda ikke greid å få et svar på spørsmålet jeg stiller i hver mail - om det er absolutt umulig å få et gjør-det-selv-kit tilsendt.
                              Alt i alt ser det ikke ut til at jeg har særlig lyst til å bruke 800kr, og være uten laderen i en måneds tid. Da er det vel mye lurere å bare kjøpe en ny, rimelig LiPo-lader for dette beløpet - og så kan jeg lade to pakker samtidig

                              Comment

                              Working...
                              X