Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp med servoer! (ikke flyrelatert)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp med servoer! (ikke flyrelatert)

    Hei!

    Jeg har tenkt å lage en motorisert holder til en LCD-skjerm i bilen min, og trenger i den forbindelse noen tips og råd angående servoer.

    Holderen skal passe i et vanlig DIN-uttak (der hvor man normalt har cd/kassettspiller) og motoriseres
    til å skyve skjermen ut og vippe den opp i loddrett stilling. Noen tips til hvordan dette kan løses?

    Foreløpig har jeg tenkt å montere skjermen i to stag på hver side, festet over hverandre, slik at når skjermen skyves ut er de nederste stagene helt ute, mens de øverste trekkes noen cm inn igjen og
    på den måten vipper skjermen opp.. om dere skjønner
    Men jeg må finne ut en måte å "programmere" servoene på, slik at de skjønner når de skal stoppe og starte. Kan dette løses veldig enkelt og billig?

    ALLE tips mottas med takk
    \"hold deg unna piker, vin og sang\" sa min far. \"spesielt sang\".

  • #2
    Til dette bruker du selvfølgelig de billigste standardsevorene

    Men til styringen.
    En sevo bruker pulsvidden på et strømsignal til å bestemme hvor den skal stå. Pulsvidden er mellom 1 og 2ms, med 10 ms pause mellom hver puls. Digitale sevoer har kortere pause, men ellers likt. Dvs at hvert 10. ms (millisekund) slås strømmen på i 1,5 ms, og da vet servoen at den skal stå i midten.
    Så hvordan gjør man dette i praksis? Det kan gjøres helt analogt med en RC krets (ikke radio control, men resistor capacitor) og en enkel IC. Jeg har selv bygget en servotester på denne måten, slik at jeg kan kjøre en servo med et potmeter eller en bryter. Andre alternativ er å kjøpe en Basic stamp (se på ShieldSquare Captcha), så må du skrive et lite basic program som styrer servoen. Sistnevnte kan brukes til mer kompliserte formål, hvor du for eksempel kan ha flere servoer som går i sekvens o.l.

    Gi beskjed hvis du vil ha koblingsskjema for en slik servotester, og gi beskjed hvis du får dette til.

    Lykke til

    Comment


    • #3
      Jepp, billigservoer. Så lenge det ikke går i stykker annenhver uke er jeg fornøyd Men først må man få til styringen, så får jeg heller prøve litt forskjellige servoer etterhvert. Min far er aktiv modellflyver, så det er ingen mangel på servoer de første par årene

      Den servotesteren hørtes ikke dum ut. Det var noe slikt jeg hadde sett for meg egentlig, en liten kondensator og noe andre greier kanskje. Hadde jeg visst nok om sånt hadde jeg bygd meg en selv. Men litt lodding kan man jo mestre...

      Det greieste hadde jo vært å kunne trykke på en liten bryter, så kjørte servo 1 skjermen ut, for så at servo 2 vinklet skjermen i riktig vinkel. Og så hele prosessen om igjen, bare reversert, neste gang man trykket på bryteren. Kan servotesteren gjøre noe liknende? Kunne også vært ganske fancy om man på en litt enkel måte kunne justere default-innstillingen for hvor mye skjermen skulle vinkles, men da regner jeg med man har med endel mer plunder å gjøre... (?)

      Uansett, takk for hjelp
      \"hold deg unna piker, vin og sang\" sa min far. \"spesielt sang\".

      Comment


      • #4
        Det finnes også ferdige servotestere å få kjøpt. Jeg har kjøpt noen fra Conrad i Tyskland, men det er helt sikkert ikke vanskelig å få tak i.
        En annen ting er at de ikke vil kunne gjøre en automatisk jobb slik som du ønsker. De er å anse som en vanlig volumkontroll på en radio.
        Tror nok du må bruke en mikroprosessor her, f.eks Stamp Basic som nevnt tidligere.
        I tillegg til kontrolldelen har du også et mekanisk problem her.
        En servo kan normalt ikke bevege seg mer enn rundt 90 grader i hver retning. Du skal ha en meget lettløpende sleide for å overføre denne korte armen til en slik lang bevegelse uten å oveebelaste og brenne opp servoene. Dessuten vil de kanskje bli plassproblemer inni den trange boksen?
        Det finnes en god del info på nettet om hvordan man kan modifisere servoer slik at kan gå rundt som en vanlig motor. De kan da fungere som en stepmotor. Stampen gir beskjeder om å starte og stoppe på bestemte tidspunkt. Da får du heller ikke problemer med overbelastning fordi du kan overføre kraften med tannhjul/gir.
        Det finnes mye nyttig inni gamle CD-ROM-spillere, og spesielt de som har skuff som spretter ut.

        Comment

        Working...
        X