Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gruppekjøp av mini dreiebenk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gruppekjøp av mini dreiebenk?

    Hei folkens. Dette er til alle dere Nordmenn der ute. (Og alle andre i Norge.) Jeg har sett meg lei på priser i Norge for mini dreibenker og funnet ut at vi kan kjøpe rett fra Sieg Industrial i Shanghai.



    Greit nok så er ikke disse mini maskinene like nøyaktige og kraftige som de store støpejernshingstene men for små modellprosjekter innen fly og jernbane (og hvem hvet hva vi selv finner på) skulle disse vere kjempefine.

    Jeg har forespurt Sieg på pris for C2 som dere finner info om her:
    Shanghai Sieg Machinery Co., Ltd.

    Kort fortalt så finnes den i 200 og 300 mm versjon mellom senter og har 90mm høyde fra benk til senter af chuck. Den tar 20mm emne gjennom spindel og reguleres fra 0-1100 eller 0-2500 rpm.

    Det følger med 80mm 3-grep chuck.

    Tilbudet på en enkelt maskin med frakt til havna i Oslo var på 520 dollar.
    Dette inkluderer $90 i frakt. 5 maskiner kan sendes på en kubikkmeter slik at frakten blir drastisk lavere. De var også villige til å gi både kvantums-rabatt og jule-rabatt ved kjøp av flere maskiner.

    Vi er foreløpig på 3276,- pr maskin men dette vil bli lavere.
    (Moms kan komme i tillegg.)

    Jeg er ute etter andre i Norge som har lyst på en slik dreibenk slik at vi kan bestille som en samlet gruppe.

    Jeg selv vil ha en C2 Modell 300mm.
    De har andre maskiner også, men vi bør holde oss til flest mulig like maskiner for å få best pris. Andre maskiner: Shanghai Sieg Machinery Co., Ltd.
    C1 C2 og C3 er muligens alle aktuelle for gruppen eller vi kan dele oss i flere mindre grupper.

    Kom igjenn! Meld dere på!
    Jeg kan godt stå som kontakt for Sieg slik at de får en enkelt kontaktperson. Jeg har jo allerede en dialog med dem.

  • #2
    Jeg kan legge til at Forseth Engineering - Mekanisk verksted og prosjektering. selger denne dreibenken i Norge for 8674,-

    Her er det altså mulighet for å bli med på et skikkelig kupp...

    Comment


    • #3
      24 % Moms kommer iallefall i tilegg.Men sjekk med tollvesnet om det også kommer toll avgifter da denne helt klart er produsert utenfor EU/EØS.
      Men det er jo fortsatt et stykke opp til Norsk forhandler.
      Vennlig hilsen
      Roy.

      2,Biler.
      1,Leilighet.
      masse øl i kjøleskapet.
      + diverse innbo.

      Comment


      • #4
        Clas Ohlson i Norge og Moe A/S , Strandgate i Bergen selger rimelige dreiebenker.

        Greit nok så er ikke disse mini maskinene like nøyaktige og kraftige som de store støpejernshingstene men for små modellprosjekter innen fly og jernbane (og hvem hvet hva vi selv finner på) skulle disse vere kjempefine.
        Jeg har dreiebenk laget i kina og den er ikke dårlig som nevnt. De er like presise nok til jeg lager egne modellmotorene som min hobby. For de skal være presise, må dreiebenkene vedlikeholdes og holde i trim på alle sleider og kontrollere at lagrene til spindelen er uten slakk en gang i året hvis du dreier ofte.

        De er kraftik nok til å dreie stål ned til 2 mm kutt uten problemer i riktig turtall i forhold til diameter dvs skjærehastighet. Hardmetallskjær passer fint til hurtig skjæring og gjøre arbeidet kort, men den dekker ikke alle behov i alle former, så er det best å ha hurtigstål til å forme i alle tenkelige former og dreie alle former du ønsker .

        I tillegg har jeg hjemmelaget fresemaskin.

        3 i 1 dreiebenk (med fresemaskin) dekker ikke alle behov pga begrenset plass og ikke nok til å sette indeksingapparat og mandre ting..

        Jens Eirik

        Comment


        • #5
          Mer info

          Jeg har fått svar på flere av mine spærsmål til Sieg.

          Først og fremmst om priser ved flere enheter:
          Hvis vi kommer opp i 5 enheter får vi en pris på 460 USD pr enhet inkl frakt.
          10 enheter bringer oss ned til 440 USD pr maskin.

          Moms er jo egentlig en selvfølge selv om jeg mener den er ren og skjær humbug.

          For å vise at jeg er seriøs har jeg dog sjekket tolltariffen.
          Kapittel 84, seksjon 58 lister dreibenker / dreiebenker som fri og dermed er det kun moms vi trenger tenke på.

          Ved under 5 enheter snakker vi altså om 4126 pr enhet inklusive moms I følge tollens satser. Hvis vi går etter gjeldende dollarkurs er det snakk om 4082 pr enhet inklusive moms.
          Videre blir prisen ved 5 stk 3610,- og 10 stk 3454,- som ikke er å forakte.

          Så litt mer om dreibenken...
          Clas Ohlson har faktisk en liten snerten sak kallt MJ-189. Denne vet jeg lite om og har kunn hørt at den er ett leketøy. Dataene på den sier dog 95/65w. C2 som vi her snakker om er merket 250w og er CE godkjennt.

          Videre har jeg fått vite fra Sieg at dreibenken har en nøyaktighet bedre en 0.02mm og leveres i metrisk utførelse.

          Comment


          • #6
            Re: Mer info

            Originally posted by KreAture

            Så litt mer om dreibenken...
            Clas Ohlson har faktisk en liten snerten sak kallt MJ-189. Denne vet jeg lite om og har kunn hørt at den er ett leketøy. Dataene på den sier dog 95/65w. C2 som vi her snakker om er merket 250w og er CE godkjennt.

            Videre har jeg fått vite fra Sieg at dreibenken har en nøyaktighet bedre en 0.02mm og leveres i metrisk utførelse.
            MJ-189 er ikke et leketøy, det er en finmekaniker dreiebenk og er en kopi av Emco unimat-3. Den passer for urmakere, smådeler som ikke kan dreies med store dreiebenk. Jeg har hatt Emco unimat-3 og det er en god maskin og høy presisjon. En ulempe med den, den hadde gummirem som ikke holdt like bra mot større belastning under dreing.

            HQ-500C er stor nok og mye rimeligere. 6995.-

            Hvor nøyaktig den kan prestere som du nevnte bedre enn 0.02. Det er ikke det som er viktigste, det viktigste er det du kontrollerer med mikrometer etter hver findreing og må godta en feiltoleranse pga slitasje på skjæreverktøy , klaring mellom sleider og bakdokken innstilt i forhold til senter dvs konusitet på dreiemnet.
            Jeg har brukt både gammel og nye dreiebenker og det er lite å sammenligne utfra nøyaktigheten pga lang erfaring i å betjene dreiebenker + bruk av måleverktøy.

            Alene dreiebenk dekker ikke alle behov, det bør du skaffe planskive og 4 bakkchuck, roterende senterspiss, komplett dreiestålsett både hardmetall og hurtigstål. Det blir litt dyrere..

            Hvis du ønsker brukt dreiebenk, så prøv denne linken: Machine Tools For Sale & Wanted

            Jens Eirik

            Comment


            • #7
              Her er prislisten over tilbehør...

              Mj er nesten halve prisen av 500C og ikke omvent. (Eller mente du i forhold til dreibenk.com? Disse virker forøvrig som trekker prisene ut av feil ende... Jeg mener, 800 kroner+ for ett sett med skjær? Det koster 140 direkte fra Sieg!)
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Forøvrig kan Sieg sikkert utstyre benkene med 4-bakks chuck istedenfor 3-bakks. Eller er det noe en 3-bakk er bedre til? (Jeg er ikke dreibenk ekspert.)

                Comment


                • #9
                  Originally posted by KreAture
                  Forøvrig kan Sieg sikkert utstyre benkene med 4-bakks chuck istedenfor 3-bakks. Eller er det noe en 3-bakk er bedre til? (Jeg er ikke dreibenk ekspert.)
                  3 bakk chuck er for runde deler som aksel/rør og 3 ekstra bakker for større diameter.

                  4 bakk chuck er for uregelmessige form som 4 kant, oval, andre ting som du ønsker å dreie, unnværlig ved dreing av veivaksel. Uten den står du fast.

                  Planskive + vinkeljern kan du dreie veivhus, lage spylekanaler i sylinder, arbeid med 4 takt topplokk uten proplem.

                  Jeg ville ikke kjøpt et sett med skjær, heller kjøpe hurtigstål og slipe etter ønsket form og varer lenge ved forbruket enn hardmetallskjær. Hurtigstål er rimeligere.

                  Du bør ha borearm til innvendig dreing. Den kan leveres med hurtigstål eller hardmetallskjær. Jeg ville valgt hurtigstål pga flere muligheter som lage spor for låsring, gjenger, et eller annet ønsket form innvendig.


                  Jens Eirik

                  Comment


                  • #10
                    Er interesert , men da vil jeg nok ha med en del av ekstrautstyret , (planskive og 4 bakkchuck, roterende senterspiss, komplett dreiestålsett )
                    Skal man få utnyttet dreibenken må man jo ha utstyr til den.
                    Kanskje det blir litt rabatt å få på ekstrautstyret også hvis det er flere som skal ha med dette?
                    En annen ting .. hvor lang leveringstid kan det regnes ?

                    -Exlex-
                    ____________________
                    : -Exlex-
                    : Thor Arne Jensen
                    :::::::::::::::::::::::::::

                    [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                    Comment


                    • #11
                      Har forespurt på leveringstiden nå. Skal poste svar så snart jeg hvet.

                      Comment


                      • #12
                        Frakt skjer med båt til Oslo havn. Tid ca 35 dager med forsinkelser som fortolling etc. Derfra vil det ta noen dager for de som ikke er i Oslo-omerådet. Er vi raske lukter det julegave her! (Det blir nok like etter jul skal man være realistisk.)

                        Comment


                        • #13
                          Er interesert !
                          kunne tenke meg 4 bakker chuck og roterene senterspiss i tillegg.


                          Mvh.
                          H.S

                          Comment


                          • #14
                            Har du ¨fått priser på de andre maskinene? er litt interesert i M2 , 3 in one maskina .... eventuelt kan du sjekke, KreAture ?

                            -Exlex-
                            ____________________
                            : -Exlex-
                            : Thor Arne Jensen
                            :::::::::::::::::::::::::::

                            [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                            Comment


                            • #15
                              Jeg skal spørre om M2.
                              Regner med å ha svar I morgen tidelig. (Tidssoner vet du...)

                              Vi bør dog prøve å konsentrere oss om noen få modeller slik at vi får kvantums rabatter på dem.

                              Comment

                              Working...
                              X