Announcement

Collapse
No announcement yet.

Import.. En liten advarsel/reminder....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Import.. En liten advarsel/reminder....

    Enda en liten advarsel om at dere sjekker fraktkostnader når dere handler fra USA...

    Gjorde tabben og bestillte en ny glassfibercowling til Funtana'en min fra et firma som heter Wholesaletrains.com...
    Grunnen til det var at jeg har mailet og ringt(!) rundt hele verden, fra Norge til Australia for å prøve å få tak i skiten, og det eneste stedet jeg fant som hadde den var da ovennevnte firma...

    Utskriften fra sendingsbekreftelsen så da slik ut:

    The following items were included in this shipment:
    ----------------------------------------------------
    1 - PAINTED COWL: FUNTANA 3D ; Hangar 9 - HAN1981 $11.06

    ----------------------------------------------------

    Merchandise Subtotal For This Shipment: $11.06
    Shipping and Handeling: $68.95
    New York State Sales Tax: $0.00
    Total for this Shipment: $80.01

    Thank you for choosing WholesaleTrains.com
    Customer Service


    Så.. En tingest til $11.06 (kr. 71,50) får da en fraktkostnad på $68,95 (441,-) med en totalsum på $80.... 520,- kr.. Og da kommer moms og dritt i tillegg, så den vil minimum koste meg 644,- ... En snau 4'del av et nytt fly....

    Ha en fortsatt god natt folkens...

    "Toppa heila driden....!"

  • #2
    Ja, det er ille med avgiftene. Men, kan du ikke avbestille ordren?
    Jeg har bestilt fra USA noen ganger, men jeg har ikke dårlig erfaring med spesielt dyr porto. Jeg betalte 300 kr i porto for en bestilling som veide litt i underkant av en kilo. Og det tok en og en halv dag å frakte fra USA!
    Men så kom pakken til norge, og avgiftene øser på. Tollbehandling, tollavgifter, miljøavgifter og moms. Enkelte ganger hater jeg norge...

    Comment


    • #3
      Ble den levert på pall? Jeg gjetter på at største delen her var "handling", altså den delen selger stikker av med for å gidde å ta varen ut av hylla, emballere, fakturere osv...
      Og (Wholesale Trains= Tog Grossisten) ble vel fornærmet da du ikke skulle ha et dusin??
      Selv har jeg bare hatt gode erfaringer med handel fra utlandet: For et par år siden kjøpte jeg radio fra England, en trekanaler for bilbruk, fikk mer utstyr (nicad og lader) enn her hjemme og til en pris som gjorde at jeg kunne solgt videre til halv norsk pris (med fortjeneste)! Samme forhold ved kjøp av R/C-biler fra USA... Jeg kjøper gjerne fra norske/lokale forhandlere, men ikke for enhver pris! Heldigvis har ting bedret seg i det siste: LiPo og små servoer/mottakere har jeg ikke sett billigere i utlandet!
      Bygger bedre enn jeg flyr...
      ARF? Nei takk!

      Comment


      • #4
        Håper da inderlig at den ikke blir levert på pall eller i 40' container....

        Tabben var jo at jeg ikke sjekket p&p-kostnaden først... My fault!

        Men... Er man desperat nok så tar man jo nesten hvem/hva som helst..

        Jeg stusset litt selv da 'Wholesaletrains' faktisk nesten har mere fly og stash en tog.. Ikke selger de hele tog heller.... NSB har sikkert vært der og hamstret Flytoget, Agenda etc... Derav problemer...

        Men.. Du får ikke seng og frokost på Bed&Breakfast heller.. Og Cubus er heller ikke rutebilselskap..




        Dagens spm: Hvorfor er det Bibeler på hotellrom når det ikke er minibar i kirka??

        Comment


        • #5
          Det blir ikke moms eller noen avgifter på pakken din fordi varens verdi er under 200,- NOK.

          Med den fraktprisen så må du enten ha valgt superrask express-levering eller så må de ha gjort noe feil der du bestilte.

          Jeg ville sendt en mail til dem og hørt om de virkelig mente å ta så mye i frakt.

          Har aldri vært over 200,- tror jeg i frakt fra USA. Ofte ligger det på 50-100 på småpakker.

          mvh.
          Ole André

          Comment


          • #6
            er ikke 200 grensa inkludert frakt? Så om du har en vare til 100 kr, pluss 110 kr i frakt, så blir sum 210 kr, og da er det ikke avgiftsfritt?
            Bjørnar, Trondheim
            bkhans-1@broadpark.no
            Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
            Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

            Comment


            • #7
              Jeg mener nå også at de regner med frakt, ja. Sleipt skal det værra....ikke snakk om å ha litt fornuft når det gjelder avgifter.
              Odd Sundet
              http://www.imacnorge.no

              Comment


              • #8
                Originally posted by Kråka
                LiPo og små servoer/mottakere har jeg ikke sett billigere i utlandet!
                Å ?
                Da tar jeg med glede imot tips om hvor i Norge disse LiPo pakkene kan kjøpes billigere enn i utlandet

                Ellers har jeg også brent meg noen ganger på import av ting. Det er veldig stor forskjell på hvordan de sender tingene, og om de legger på masse bare for å håndtere bestillingen. Generelt prøver jeg alltid å holde meg unna FedEx, UPS o.l. Erfraingsmessig er dette både dyrt og tar lang tid. Jeg bestilte f.eks. 2 ganske like store pakker fra England samme dag. Den ene kom med FedEx og kostet £31 i s&h + masse ekstra gebyrer og mva til FedEx i Norge, som forøvrig sendte det videre med posten innenlands.. Den andre pakka kostet £1 for shipping med Euro First class.
                I tillegg kom den sistnevnte pakka kom også mange dager tidligere fram enn FedExen..
                Så å sjekke s&h på forhånd er meget viktig, og spesielt hvis man bare bestiller noen småting.

                Comment


                • #9
                  Jeg har også pleid å få veldig billig frakt fra England og USA.. Har bestillt ganske mye direkte fra SIG (Sig Manufacturing) i USA og kjøpt endel annet via EBay fra folk i USA.. Da har fraktprisen vært spiselig. (Selv uten godt pålegg!)

                  Har aldri vært over 2/3 av prisen jeg betalte nå...

                  Hos Elflight i Danmark betaler jeg ca. 150,- for å få det på døra med DHL dagen etterpå....

                  Så.. Jeg er nok litt mer obs på hva tingene EGENTLIG koster heretter ja....

                  Og ja... De regner med frakt i prisen for moms...

                  "Penger og fritid er det eneste jeg har nok av!..."

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Bit
                    er ikke 200 grensa inkludert frakt? Så om du har en vare til 100 kr, pluss 110 kr i frakt, så blir sum 210 kr, og da er det ikke avgiftsfritt?
                    Nei, den tollfrie grensen på 200,- kr går kun på varens verdi uten frakt.
                    Hvis derimot varens verdi er over 200,- kr må det betales moms av varens verdi og på frakten.

                    Olav

                    Comment


                    • #11
                      Det zipzap sier er helt korrekt !

                      Comment


                      • #12
                        Griffin har veldig gode priser på Lipo. i tillegg har han "tømme lager priser" på en del Lipo, E-TEC 700 3S1P, og E-TEC 700 2S1P er vel det som er igjen.

                        men han har også bra på Apogee bat.
                        Joachim

                        Comment


                        • #13
                          Ja det er virkelig gode priser hos Griffin. Bare litt dyrere enn fra produsentens hjemmeside i UK (inkl norsk moms). Men du skal handle mye derfra før ekstra frakt, postens håndteringsgebyrer gjør det lønnsomt.
                          Godt å se, sel om utvalget ikke var det helt store.
                          Hvor får man f.eks. Kokam 3200/20C celler/pakker i Norge?

                          Comment


                          • #14
                            Vel, på mine utenlandssendinger så går posten utifra totalverdi på pakka, så om frakten er på "fakturaen" så kommer den med i varens verdi, de sitter ikke å finleser fakturane og trekker ifra frakt, de ser på totalsum. Hos meg ihvertfall.
                            Ønsker dere en god dag på feltet !
                            Birger Mork

                            Mine besittelser :
                            Flygreier (Massevis)
                            Heligreier (En Mini Titan)
                            Bilgreier (Et par stk.)

                            Comment


                            • #15
                              hmm...jeg tror du bør finlese innlegget til zipzap en gang til.

                              Ja, det blir regnet moms av total verdi inkl. frakt hvis varens verdi i seg selv er over 200,-

                              Og hvis du har opplevd noe annet enn dette så har tollbehandleren gjort en feil og det ville jeg klaget på var jeg deg.

                              mvh.
                              Ole André

                              Comment

                              Working...
                              X