Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål ang. CD-rom motor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spørsmål ang. CD-rom motor.

    Jeg holder på å vikle en del CD-rom motorer for tiden, og har fått tak i en spesiell en med ekstra stor stator. Så er spørsmålet: Lønner det seg å ha så tykk kobbertråd som mulig? Vil det bli det samme om man vikler en motor med 10 turn med en tråd som er halvparten så tykk som en annen motor med 20 turn? Da bør jo resistansen bli lik i begge de to, og effektforbruket også, men allikevel er den ene bare ti turn, altså halvparten så kort tråd som den andre. Og i tillegg vil denne utvikle mer varme.

  • #2
    Jo større tverrsnitt på kobbertråden jo bedre. Uansett!

    Det er ikke resistansen i tråden som bestemmer kv (rpm per volt). Høyere antall vilinger gir lavere kv. Bruk så tykk tråd (eller flere tynne) som mulig for å få til det antallet viklinger du trenger. Prøv deg frem for å finne riktig antall.

    Comment


    • #3
      Men motoren vil jo trekke mer strøm hvis jeg har tykkere tråd? Jeg er litt redd for at Phoenix regulatoren ikke kommer til å like den tykke tråden helt...

      Comment


      • #4
        Den vil ikke trekke mer strøm av tykkere tråd. Men du kan trekke mer strøm av motoren. Med tynn tråd så blir motoren varmere og får lavere virkningsgrad når du belaster den mye. Det er belastningen som bestemmer hvor mye strøm den trekker.

        Comment


        • #5
          Ok.

          Nå regner jeg med at jeg kommer til å kjøpe et byggesett, slik at jeg får med neodym magneter og alt annet jeg skulle trenge. Er settet fra elefun av god kvalitet? Tenker på det som koster 125 kr. Det ser ut som om det ikke følger med noe feste. Stemmer det?

          Comment


          • #6
            Jeg tror ikke det kommer med noe feste annet enn et kort messingrør som lagrene er festet i. Du kan lage en plate av kryssfiner som du limer fast i messingen eller lodde fast en ekstra lengde messingrør på bunnen for eksempel. Gjør dette før lagrene monteres for å unngå at lagrene ødelegges av varmen.

            Det er et bra kit. Jeg har brukt samme delene selv men har ikke kjøpt de som kit. Motoren i bildet under er laget av to og en halv stator og to magnethus av samme type som i kitet. Jeg har loddet en 3 mm hjulstopper av messing på enden av huset for å gi et kraftigere feste. Jeg borret også et 2 mm hull rett gjennoom hele hjulstopperen for å lage prop-saver. Hjulstopperene kjøpte jeg av Nor-Trading AS. Jeg har ikke testet motoren særlig fordi jeg begynte på en annen motor med en gang jeg kom til dette stadiet. Den var voldsomt kraftig når jeg kjørte den opp første gangen.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Det kan kreve litt trening før man får til bra viklinger. Jeg vil anbefale at du leker litt med forskjellige viklinger og propellere. Man lærer mye. Når man har lært seg å vikle godt er det sjeldent at man må vikle om når man bygger en motor.

              Comment


              • #8
                Takk for utfyllende svar.

                Jeg har viklet en del nå, så jeg tror det begynner å gå ganske greit. Jeg har demontert et haugetall CD-romer, og det med å lime sammen to statorer har slått meg. Jeg tenkte jeg skulle prøve med noen statorer jeg hadde fra et par Creative CD-romer...

                Jeg har forresten sittet å pelt helikopteret mitt helt fra hverandre nå. Jeg satt nemlig å ruste helikopteret litt uten rotorblader i går (siden jeg ikke kunne fly pga. ødelagt halemotor) , og plutselig smalt det som et pistolskudd da den ene flybaren fløy av, endatil den var strammet godt. Det var et helt sinnsykt prosjektil som fløy så raskt at jeg ikke observerte det før den hadde rekosjert tilbake til meg... Utrolig nok gikk ingenting istykker, bortsett fra et merke i den ene flybaren som fløy avgårde (helikopteret falt såklart over på siden og det så ut som om det ikke gikk så bra, men utrolig nok skjedde det ikke noe). Nå når jeg demonterer ser jeg at det er utrolig slerk i swashplata, og kulelageret går ikke en gang rundt. Jeg kikket på internett etter en i aluminium, men prisene på dette er jo helt sinnsyke... 800 kr..!

                Comment


                • #9
                  Når du kjører rotoren ubelastet (uten rotorblader) blir turtallet alt for høyt, og paddlene vil løsne fra flybar. Det er normalt, og veldig farlig, så unngå å kjøre rotoren på høyt turtall uten blader.

                  Den originale swashplata fungerer fint selv om det er mye slark i kulelageret. Det er nesten umulig å få en helt tight swashplate med bare ett lager. Kulelageret skal gå rundt uten problemer, da. Kanskje forrige eier har prøvd å lime swashplata til lageret og vært uheldig og fått lim inni lageret. Det skjedde med en kamerat av meg og vi satt og pirket lim ut av lageret i en time etterpå.

                  Comment


                  • #10
                    Hehe... Jeg tenkte ikke så mye når jeg kjørte den uten blader. Jeg ville bare vite hvor høyfrekvent lyden ble på bånn turtall... Det ble faktisk ganske skrikende lyd, men det varte tross alt ikke lenge. Du har helt rett med det med swashplata. Jeg ser rester etter superlim. Også oppi kulelageret.. Hvordan kom dere til nedi der? Jeg har fått pirket litt. Nok til at det iallefall roterer litt...

                    Edit: Fant nettopp ut at kulelageret var åpent på baksiden. Snurret det i 10 sekuder, også rant det ut limresterfra baksiden der det er åpent...

                    Comment


                    • #11
                      Når jeg demonterte CD-romene fant jeg en del børstemotorer inni de. Du tror ikke noen av disse vil kunne fungere som halemotor hvis de kjøres på 8.4 volt istedetfor 5 v?
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har prøvd noeon sånne børstemotorer fra CD-ROM'er men de fungerer veldig dårlig til vårt bruk. Du kan jo prøve å kjøre de med en 4" propeller eller noe sånt og se.

                        Syngingen når paddlene når veldig høyt turtall kommer av at de begynner å vibrere på grunn av "flutter". Den 2 mm karbonstanga som brukes som flybar er rett og slett ikke stiv nok til å takle kreftene ved så høye turtall. En løsning hvis man skal bruke høy-turtall blader er å korte inn flybar noen cm.

                        Comment


                        • #13
                          Jeg regner med å få byggesettet fra elefun i morgen, og har lest litt gjennom bruksanvisningen. Hvilket lim er en god erstatning til det de kaller CA? Araldit? Såvidt jeg ser er det bare metall som skal limes... Og jeg regner med at jeg trenger en lenger aksling, og jeg ser du har lange akslinger på dine motorer. Hvor får man kjøpt disse?

                          Comment


                          • #14
                            lange 3 mm akslinger finner du inni CD-ROM spillere. Laseren sklir frem og tilbake på skikkelig gode stålakslinger. Du får sikkert et par ødelagte CD-ROM spillere hvis du spør på en databutikk. Ellers så kan du bruke en 3 mm karbonstang men de er ofte for tynne og må gjøres tykkere med et tynt lag med lim (tynn CA).

                            CA er Cyano Acrylate. Det er det som er hurtiglim, superlim, Zap, Flash og andre navn. Man kan bruke epoxy men det er lettere med CA.

                            Comment


                            • #15
                              Så du tror superlim vil være like godt som epoxy? Har du forresten en god metode på å få likt mellomrom mellom alle magnetene?
                              Det var synd det med akslingene, for jeg har akkurat kastet 10 CD-romer som jeg har hentet motorer fra....

                              Comment

                              Working...
                              X