Announcement

Collapse
No announcement yet.

retract

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • retract

    Heisann. ang opptrekkbart og fast understell lurer jeg på følgende.
    først: småe opptrekkbare i vingene, krever det 1 servo til hvær eller er det nok med en til begge to? og bruker alle retract servos beregnet for det formåle eller standar servos?
    hva vil være best å fly med av fast understell og luftmotstanden det gir!
    og retract og den ekstre vekten det gir!
    det er et forholdsvis lite fly med 125cm vingespend, lavvinga.
    mvh Roger.
    Roger Danielsen

  • #2
    Hei.
    Det er nok flere svar og meninger på ditt spørsmål.Men fordelen med retract er mindre drag,men du må regne med mere vekt.Og hva gjør det med fly egenskapene.Mere vekt betyr høyere hastighet på landing og det vil nok staale på en høyere hastighet,vekt er alltid noe vi prøver å begrense.Mindre drag da får du høyere hastighet på flyet.
    Du kan fint bruke kun en standard servo til opptrekket,fordi om en retract servo er beregnet til dette og har ikke noe potensimeter.Så du må være nøye med å justere en standard servo så den ikke står å stanger i ytterposisjonene.
    Og så skal en ikke glemme det synlige ved å ha retract.Da en Spitfire uten retract alltid vil være en lavvinget trainer.
    Så mitt råd er gå for retract,og ta ulempene som en utfordring.
    Vennlig hilsen
    Roy.

    2,Biler.
    1,Leilighet.
    masse øl i kjøleskapet.
    + diverse innbo.

    Comment


    • #3
      Man bruker kun én servo som regel, og det må ikke nødvendigvis være en retract servo, spesielt på et så lite fly.

      Fordelen med en retract servo er at den går 180 grader, slik at den hele tiden går "over senter". Det betyr at når stellet er helt oppe eller helt nede, så kan ikke overføringene dra i servohornet. Dermed unngår du stanging. En servo som står og sier HMMMMMMMMM hele flyturen tapper batteriene dine raskere enn du har lyst til.
      Ulempen med 180 graders gange er at tilpassning av overføringer kan være et lite H€#*......

      Comment


      • #4
        Er det ett (semi)skala fly? Hvis ikke ville jeg latt være å gå for retract. Den lille ekstra mottstanden gjør ingenting, og ved landing/take off (spes. på gress) er det en fordel med fast understell.
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment


        • #5
          retracts

          hei. det er et messerschmitt 109. er under bygging nå.
          og har bare fløyet div høyvingete fly med fast understell til nå.
          så jeg er litt usikker. men det er jo mye penere med opptrekkbart understell. og det er vel enklest å montere nå mens flyet ligger på bordet enn å ta det senere antar jeg. ihværtfall gjøre alt klart så det er lett å montere det senere.
          Roger Danielsen

          Comment


          • #6
            Flyr du på gress må du regne med mange reperasjoner og retting av leggene på retrackten (nose over any one ). Bygg med tanke på service.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Vingemutteren
              Flyr du på gress må du regne med mange reperasjoner og retting av leggene på retrackten (nose over any one ). Bygg med tanke på service.
              Retracts ødelegger vingen hvis det ikke er noe forsterkning i tillegg, det har jeg erfart. Det medfører til ekstra vektøkning. Passer best til sand/asfalt rullebane.

              Jens Eirik

              Comment


              • #8
                ohh

                Kan ikke si jeg ble noe sikkrere nå da! er like usikker jeg. hmmmm.
                må sette meg i tenkeboksen en stund.
                Roger Danielsen

                Comment


                • #9
                  Får du riktig retning på dem da?

                  Hvis du vurderer å sette på retracts som legger hjulene innover, så ser det etter min mening like galt ut som fast understell.
                  Derfor ville jeg da valgt fast understell for å slippe alle problemene retracts fører med seg

                  Comment


                  • #10
                    Hvis du flyr fra gressbane; gi f--- i hele understellet! Sparer vekt og luftmotstand... Kastes i gang, og lander på buken..
                    Bygger bedre enn jeg flyr...
                    ARF? Nei takk!

                    Comment


                    • #11
                      Noe av det gøyeste med å fly er jo å prøve å få fine take off og landinger da

                      Comment


                      • #12
                        det blir bra.

                        sånn gjør jeg det. det blir penest og slipper å forsterke vingene så mye. så blir det jo helt likt originalen.


                        http://www.aviation.technomuses.ca/d...ges/359004.jpg



                        en til nydelig modell.



                        http://www.wpafb.af.mil/museum/air_power/bf109.jpg
                        Roger Danielsen

                        Comment

                        Working...
                        X