Announcement

Collapse
No announcement yet.

Haletrøbbel på Zoom

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Haletrøbbel på Zoom

    Har en Zoom der halen lever sitt eget liv! Den pendler kraftig fra side til side, og er nesten umulig å fly. Har Fut401 og HS50 servo, HH justering på gear bryteren(JR9X). Øker jeg prosenten(40% og oppover) så svinger halen kraftigere, men fra 40% og nedover så slipper halen ved baklengsflyging! Må jeg justere sensitivitet i tillegg? I så fall hvor? Har noen erfaringer med dette? Kan det tenkes at jeg må ha en ny gyro? Ser at enkelte bruker MS044. Det bør vel nevnes at det er en del høyfrekvente vibrasjoner i helikopteret. Takknemlig for svar!

  • #2
    401 og HS50 skal fungere utmerket. Du behøver absolutt ikke å bytte gyro.

    Pass på å ha god avstand mellom gyroen og regulator/strømførende ledninger. Hadde samme problem som du beskriver og årsaken til dette var at ledningene fra batteriet til regulator lå inntil gyroen.

    Bruker nå en gummistrikk for å holde ledningene et par cm unna gyroen og da fungerer alt utmerket!

    Pass også på at gyroen ikke står i "digital" modus.

    Hvor har du gyroen plassert?

    mvh.
    Ole André

    Comment


    • #3
      Hei, og takk for svar. Gyroen er festet på den lille plattformen foran cyclic-servoene, og regulatoren sitter under helikopteret, mens mottageren sitter på siden(dette er samme plassering som zoomen som ble omtalt i MI) Det er godt mulig jeg kan justere ledningene. Gyroen står heller ikke i dig.modus. Forøvrig har jeg satt på 2mm karbonoverføring til halen uten at dette ble bedre(karbonstanga vibrerer noe infernalsk!?)
      mvh
      Hans

      Comment


      • #4
        Originally posted by hanse
        Hei, og takk for svar. Gyroen er festet på den lille plattformen foran cyclic-servoene, og regulatoren sitter under helikopteret, mens mottageren sitter på siden(dette er samme plassering som zoomen som ble omtalt i MI)
        Det er akkurat slik jeg har det på min også!

        Originally posted by hanse
        Forøvrig har jeg satt på 2mm karbonoverføring til halen uten at dette ble bedre(karbonstanga vibrerer noe infernalsk!?)
        Jeg har også montert 2mm karbonstang (og ball-link i begge ender) og den vibrerer ikke i det hele tatt. Det er tydeligvis noe som gjør at du har vibrasjoner. Sjekk balanse/tracking på bladene etc.

        mvh.
        Ole André

        Comment


        • #5
          Tror jeg har svaret nå, gyroen satt for løst, tapen hadde løsnet! I tillegg skiftet jeg ut hovedrotorakslingen(den i stål), har kun hovret den etter det, men halen sto dønn. Håper dette gjorde susen!

          Comment


          • #6
            Heisann!

            Jeg så ikke denne tråden før nå. Generelt er faktisk en 401 gyro litt treg til små elektro helis. Jeg har bekjente som har fått små helis til å fly med 401 men han ene har nå byttet til MS044 og sier det er stor forskjell. Den holder halen bedre og er mer presis. Den er også mindre kritisk til litt vibrasjoner osv. 401 er ikke laget for så små helis. Halen bli så lett og kjapp at gyroen ikke alltid vil klare å korrigere kjapt nok. Dette gjelder spesielt på Hornet, men også ZOOM.

            Bare en tanke..
            Anders Hauge

            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

            www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
            Byggeblog for Eurosporten
            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

            Comment


            • #7
              401 er ikke laget for så små helis. Halen bli så lett og kjapp at gyroen ikke alltid vil klare å korrigere kjapt nok
              hvor står det ? det har jeg aldri hørt om, kunne vært interesant lesning
              - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
              - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
              - Krill Avanti S m/ATJ220SV
              - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


              Comment


              • #8
                Mange steder faktisk.. På websidene til Futaba står det at den er designet for 30 til 60 size heli's. Ta nå bare vekten foreksempel - den veier 27 gram, kontra MS044 som veier 5,5 gram...

                Leser du litt på Runryder eller RCgroups er det også svært mange andre som sier det samme. Dette er ikke noe jeg har funnet ut selv. Jeg har tross alt aldri selv brukt 401 i så små helikoptre. Men i Raptor 50'en min er den selvsagt en selvfølge!

                Vi har bla.a. en felles bekjent som har testet begge deler i en Hornet II og er klar i dommen. 401 funker, men gyroer som er spesifikt laget for små helis (feks. MS044) takler de kjappe endringene på en så lett hale mye bedre.

                Forøvrig ble 401 ble designet i 1999, et tidspunkt hvor det fantes svært få så små helis så det er kanskje ikke noen stor overraskelse..
                Anders Hauge

                www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                www.JetsOfBergen.no
                rc.andersh.com

                Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                Byggeblog for Eurosporten
                Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                Comment


                • #9
                  Ser det er folk som anbefaler MS044 til Zoom'en.
                  Jeg holder på å samler deler til en Zoom, men mangler ennå gyro.
                  Hvilket fabrikat er MS044, og hvem har disse i norge?
                  Er det MS Composit?

                  mvh
                  Arnstein

                  Comment


                  • #10
                    Den er laget av MS-Composit (de som lager Hornet).

                    Såvidt jeg har sett er det kun www.rcutstyr.no is parked som har den pr. nå.
                    Anders Hauge

                    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                    www.JetsOfBergen.no
                    rc.andersh.com

                    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                    Byggeblog for Eurosporten
                    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                    Comment


                    • #11
                      Siden jeg startet denne tråden har jeg gjort en del justeringer, og halen har blitt bedre, men den er langt fra god, jeg kan fly hull i lufta uten problemer, og noe særlig annet tør jeg ikke før jeg får nye padlere. Ved baklengsflyging slipper halen for fort, og øker jeg HH gainen så begynner halen å svinge! Jeg er enig i resonnementet til Andersh, så jeg kommer til å bytte til MS044, men 401 kommer jo vanligvis med en servo som er kjappere en HS50, derfor skulle man tro at også 401 ville fikse dette oppsettet. Fint om andre med erfaringer(litt utover loops og rolls) med 401 og små helikoptere kan komme med sine erfaringer

                      Comment


                      • #12
                        Det du beskriver er helt klassisk. Du må ned på så lav gain at halen ikke står skikkelig for å bli kvitt svingningen. Det er fordi at gyroen er for treg med å korrigere, overkorrigerer den og så har du det gående. Vi hadde det samme problemet med en CSM HH gyro på Hornet II. Den også var litt for treg. Hornet II er svært krevende. Eneste løsningen der er å få mere masse på halen slik at den ikke blir så lett og kjapp. Det flere gjør er å flytte servoen helt bak på halen for å få opp massen på halen. Det løste ofte problemet.

                        Dette testet vi enkelt ved å teipe fast en 20-kroning på halen på Hornet'en. Allerede da ble den mye mer stabil..

                        Men den gode løsningen er å få tak i en gyro som er kjapp nok til å håndtere det. Da får du en kjapp hale og et lettere chopper (gyro vekt). Forøvrig, om du skal fly ZOOM med 12-1300 batterier som jeg gjør så har du mere enn nok problemer med å få den til å bli fremtung i utgangspunktet og det siste du trenger er mer vekt på halen..
                        Anders Hauge

                        www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                        www.JetsOfBergen.no
                        rc.andersh.com

                        Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                        Byggeblog for Eurosporten
                        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                        There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                        Comment


                        • #13
                          Sier ikke at det er feil det som blir sagt om at GY401 er for treg, MEN jeg klarer ikke helt å overbevise meg selv om at dette kan stemme.

                          Som allerede nevnt så er vel servoen det begrensende ledd i reguleringskjeden når det gjelder hastighet. Og som allerede nevnt så er jo en HS-50 tregere enn en 9253 eller 9254, så hvordan det kan stemme at gyroen i seg selv er for treg skjønner jeg ikke.


                          mvh.
                          Ole André

                          Comment


                          • #14
                            Servoen har mye å si, ingen tvil om det. Men de gyroene vi snakker om her er digitale og har en signalprosessor i seg som beregner korreksjonen som skal gjøres, og hvordan den skal gjøres. Den interne prosessoren/chipsettet i gyroen varierer veldig fra modell til modell. Det er dette jeg mener når jeg sier gyroen er for treg.

                            MS lagde første en digital HH gyro som de var veldig stolt av. Når de monterte den i Hornet II oppdaget de at de hadde valgt et for tregt chipsett i den og at den ble for treg med å kalkulere endringene, og utføre de. Det hele ble litt pinlig for de siden de laget både chopperet og gyroen. Når de skulle rette dette opp igjen med ny modell valgte de et overkill chipsett som er det som står i MS044 gyroen. Denne er egentlig alt for kjapp (om det er noe som heter det.. og er derfor blitt så populær i små elektro choppers.

                            Dette er gjengitt fra en samtale en kompis hadde med en av eierene (svært aktive flygere) i MS-Composit på 3D-masters 2004.

                            En annen ting som sier noe om dette er at jeg selv har testet både HS50 og Waypoint 060 servoer i mitt chopper. HS50 har 0,09 sek/60 grader, mens 060 har 0,11 sek/60 grader. Det var ingen forskjell på chopperet....

                            Servoen er viktig, men det er ikke det eneste som betyr noe. Både jeg og TBR (3D flyvende kompis) bruker MS044 og WP 060 servo siden den er såpass liten at vi slipper å kutte i rammen på ZOOM'en for å få plass. Det er vel bare å se på videoene på siden min hvordan halen er med det oppsettet...

                            Der ligger en video hvor TBR bla.a. flyr bakover i ganske bra hastighet. Link til siden min i signaturen. Velg "ZOOM", og så "Video". Den heter "zoom1_TBR_rc.andersh.com.wmv".
                            Anders Hauge

                            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                            www.JetsOfBergen.no
                            rc.andersh.com

                            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                            Byggeblog for Eurosporten
                            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                            Comment


                            • #15
                              Har akkurat vært ute å fløyet to batteripakker på Zoomen min, siden sist har jeg nå festet haleservoen med superlim, i tillegg til de to skruene, synes nemlig at servoen var litt slarkete i festet. Så god har halen aldri vært, den var presis, og den holdt godt i relativt hurtig baklengs flyging. Til nå kan jeg alstå konkludere med at en 401 klarer dette såfremt man er pinlig nøye med å eliminere slark i systemet. Men,... jeg har ennå til gode å fly noe som kan minne om 3D..

                              Comment

                              Working...
                              X