Announcement

Collapse
No announcement yet.

Feltbatteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Feltbatteri

    Hvordan bør et feltbatteri til lading av kjørebatteri ute i felten være. Har et motorsykkelbatteri som er 12 V, 3 Ah, 30 A (E). Dette står på batteriet. Undrer på hva (E) står for??
    Går ut fra at dette batteriet er for svakt. I alle fall til 11,1 V LiPo pakke.
    Hva bør jeg skaffe meg? Bilbatteri er tungt å dra på (når jeg er ved et vann et godt stykke fra veien). Finnes det lettere batterier som er ok. Hva er pris på slike?
    Arnfin
    ........................................
    Fly:
    Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
    Seamaster (Irvine 53 2-takt)
    Wingo (Phasor 15-3)
    Soarus Sports El.glider (600 børste)
    E-Starter (Axi 2212-24)
    ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
    C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
    Formosa (Himax C2812-1200)
    Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
    Cessna Skywagon 185 elektromodell
    Heli:
    Twister Bell 47
    Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
    Radio:
    Graupner/Jr MX-12
    Spektrum DX7

    mail: arntum@broadpark.no

  • #2
    Jeg bruker et 12 volts blybatteri på 12 ah. Det som er dumt med et vanlig motorsykkelbatteri er at det er syre i det, noe som er fryktelig dumt med tanke på at det til stadighet vil bli flyttet på, som vil tilslutt ende med syresøl. Jeg vil anbefale deg å skaffe deg et blybatteri for den jobben, fordi at de er hermetisk lukket og dermed kan snus opp ned uten problemer. Det batteriet du har på 3ah er litt for lite etter min mening. Minimum bør en ha 7 ah for et feltbatteri, særlig hvis du skal brukes til alt fra starting,gløding til lading. Vekten er ikke så særlig avskrekkende på disse batteriene heller, 12v 7,2 ah blybatteri på biltema veier i underkant av 3 kg, prisen ligger på 119kr, noe som er helt ok.
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

    Comment


    • #3
      Klubben har kjøpt inn en slik starthjelp sak, koster vel i underkant av 300kr
      på Monter og div andre steder.
      Inneholder så vidt jeg vet ett 17A Gel batteri, bør holde til det meste.
      Leveres i "koffert" utførelse med helt enkel 220v lader, voltmeter, av/på bryter, kabel med store krokodille klemmer ala startkabeler, og en liten kompressor med manometer. mulig noe annet stæsj også.
      Eneste som mangler er uttak for bananstikker.... raskt og fikse.
      Hvor holdbart batteriet er vet jeg ikke men er vel som gel batterier ellers.
      Testet den på starteren og en 120FS, var betydelig mere fres enn med det vanlige 7A batteriet i fieldboksen
      Skal ha meg en selv, grei til andre ting også.

      Er det en bit og gå til flyplassen så er vel ett enkelt gel batteri mer anvendelig og lettere og få med seg, finnes i forskjellige størrelser
      mvh MM

      Comment


      • #4
        Hvis du har en hjelpemiddel sentral for funksjonshemmede i nærheten, kan du ta kontakt med de. Batteriene de bruker i elektriske rullestoler er ganske perfekt til vårt bruk. det er lukkede 12V batterier på minimum 16A. Disse blir skiftet ut til stadighet, så mange slike sentraler har et overflod av sånne batterier, så her er det bare å begynne å prute. Jeg kjøpte et slikt batteri av en bekjent for kr. 50,-
        Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

        Comment


        • #5
          Det med hjelpemiddelsentral er jo en kjempeidè!
          Men er ikke batteriene de skifter ut defekte??
          Har du peiling på størrelse og vekt??

          Arnfin
          ........................................
          Fly:
          Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
          Seamaster (Irvine 53 2-takt)
          Wingo (Phasor 15-3)
          Soarus Sports El.glider (600 børste)
          E-Starter (Axi 2212-24)
          ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
          C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
          Formosa (Himax C2812-1200)
          Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
          Cessna Skywagon 185 elektromodell
          Heli:
          Twister Bell 47
          Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
          Radio:
          Graupner/Jr MX-12
          Spektrum DX7

          mail: arntum@broadpark.no

          Comment


          • #6
            Nei de er ikke defekte. De skiftes ut et etter et fastsatt serviceprogram uavhengig av tilstand så batterier fra hjelpemiddelsentralen kan være meget gode kjøp. Størrelsen på de jeg har sett er bare en tanke større/tyngre en standard hobbybatteri på 12v 7A.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment


            • #7
              Ikke no problem med størrelsen der nei. Enten så tømmer du bare ut 90% av all dritten du har med i fieldboxen som alikevel aldri blir brukt, eller så får man ta seg et par timer på vektrommet . Batteriene er ihvertfall i tipp topp stand. Jeg har hundrevis av ladinger av mine lipo pakker på det jeg bruker nå, og det fungerer fortsatt perfekt. Lader det natta over med vanlig Biltema 12V lader, og VOILA - klar til bruk.
              Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

              Comment


              • #8
                Ja, dette høres kjempebra ut!!
                Kan altså lades med vanlig bilbatterilader (som jeg selvfølgelig allerede har)?!

                Arnfin
                ........................................
                Fly:
                Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
                Seamaster (Irvine 53 2-takt)
                Wingo (Phasor 15-3)
                Soarus Sports El.glider (600 børste)
                E-Starter (Axi 2212-24)
                ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
                C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
                Formosa (Himax C2812-1200)
                Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
                Cessna Skywagon 185 elektromodell
                Heli:
                Twister Bell 47
                Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
                Radio:
                Graupner/Jr MX-12
                Spektrum DX7

                mail: arntum@broadpark.no

                Comment


                • #9
                  ø... du kan vel ikke bruke vanlig batterilader på disse batteriene nei. Hvis du mener vanlig billader i allefall, alt for stor ladestrøm på disse. En vanlig hobbylader beregnet for slikt går fint ja selfølgelig. Litt usikkert hva du mener...

                  Jeg bruker en lader fra biltema som er beregnet for blybatteri og kan stå på året rundt. Kosta vel ikke stort mer en et par hundrelapper. Den står og lader konstant på et batteri jeg har stående fast på hobbyrommet, så bytter jeg bare om og lader den i fielboksen når det er behov for det.
                  Runar Isaksen
                  risaksen@bluezone.no

                  Comment


                  • #10
                    Enkleste billaderen fra biltema som jeg har brukt. Passer på å koble fra etter 12 timer da. Veit ikke hvor mange ganger jeg har lada mitt på denne måten jeg, men det holder fortsatt koken etter et år aktiv depronkjerre flyving.
                    Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

                    Comment

                    Working...
                    X