Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balanseror

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balanseror

    Jeg har akkurat satt meg ned å bygget sammen en Formosa, som det forøvrig blir veldig spennende å ta opp for første gang. Aldri flydd noe med balanseror før så jeg lurer på om jeg har fått det til riktig.

    Hvis jeg ønsker å snu flyet mot høyre så må høyre flaps gå opp, venstre flaps ned og mot venstre så må venstre flaps gå opp, høyre flaps ned?

    Stemmer dette eller er jeg helt på bærtur?


    Noen andre tips? Jeg har flydd en del sim og klarer fint å fly mot meg og fra meg med balanseror hvertfall - er muligens noe annet i praksis men det får jeg vel se de nærmeste dagene, hehe...

  • #2
    Stemmer det du sier om balanserorene... Husk å sjekke at begge balanserorene ligger helt på linje med vingen. Det kan være lurt å begynne med litt små utslag i begynnelsen slik at det ikke blir for ustødigt. En annen viktig ting du må sjekke er jo tyngdepunktet.

    Comment


    • #3
      Riktig,
      Når balanseroret går opp, går vingen ned...
      når balanseroret går ned (øker løftet på vingen) og vingen går opp.
      Sekundæreffekten blir da også at du får en liten vridning om tverraksen..

      Men, flaps er noe annet.. Flaps går ut på øke løft og motstand og går paralelt på begge vingene helt innerst mot vingeroten.

      Sorry, litt av teorien fra flylappen som henger igjen.. hehe..
      Med vennlig hilsen / Best Regards
      Freddy Ulvseth
      http://freddy.ulven.com/rc

      Comment


      • #4
        hehe, ja, takk for svar

        Ja, med flaps som balanseror så tenkte jeg på hver av de som uavhengige.

        Flaps var det beste ordet jeg kom på i farta, da de kan brukes til det også (hvis de går parallelt eller i samme retning)?

        Comment


        • #5
          Hei Lostfields!

          Du har skjønt trikset med balanseror. Små utslag er tingen til å begynne med. Og så må du huske på at en sving med balanseror MÅ støttes av høyderor, ellers blir det fort en dødsspiral.

          Jeg vil ikke anbefale å bruke balanserorene på Formosa som flaps før du virkelig kjenner modellen. Det er veldig fort gjort å få til en tipstall med så store flaps, så det bør du være forsiktig med.
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #6
            Nå har jeg tatt min første flytur, hehe... det gikk som det gikk :P

            Den var utrolig følsom på høyderoret men ble vant til det etter hvert, så da gikk det ganske så bra - brukte kun balanseroret når jeg svingte da jeg ikke like sideroret noe særlig. Hovedgrunnen til det var vel at jeg måtte holde stikka litt ned hele tida for å ikke gå i bakken.

            Det hele gikk jo greit og jeg fløy vel i en 3-4 minutter, og tenkte kanskje at jeg skulle ta den ned slik at jeg kunne trimme høyderoret litt, irriterende å holde den ned hele tida. Men, gav blanke da det var så kult å fly så jeg bare fortsatte... lurt.... fløy litt vekk, så på bakgrunnen, mista oversikten over hvordan fløyet lå i en liten sving, og gikk rett ned da jeg glemte høyderoret... jaja, hehe... det var snø men allikevel så knakk hele flykroppen i to...



            Nå har jeg fått lappa flyet igjen og er klar for en ny økt, utrolig gøy, skal stille inn høyderoret riktig før neste take-off Har også limt på all dekoren slik at det blir lettere å se hvordan flyet ligger i lufta da hvitt fly, og hvite trær, hvite skyer, og hvit bakke ikke er det optimale :P

            Eneste bekymring er at motoren fikk en smell og selve pinnen (hvor jeg fester propell) er litt bøyd har et lite kast på 1 mm eller noe sånt nå... får se hvordan det kommer til å gå...

            Comment


            • #7
              Ikke kjør motoren!

              Hvis du har så mye som 1 mm kast på akselen vil den riste seg løs fra motorfestet....... Det kan bli ganske interessant å følge dens videre ferd i rommet da.....

              For å rette ut akselen, fest akselen i en skrustikke og forsøk å bøye den tilbake. Du må rotere motoren for å se om kastet blir borte. Prøv å få så lite kast som mulig.

              Når du er ferdig, monter propellen og start med så lite turtall som mulig. Jobb deg deretter opp til du enten får fullt turtall eller så mye vibrasjon at du må gjøre mer retting.

              I verste fall må du ha ny motor.
              Anders Valland
              Trondheim

              Comment


              • #8
                Har du 1mm kast i akslingen så vil du få vibrasjoner når du starter opp motoren! Husk at 1 mm kast på akslingen faktisk gjør litt utslag på en 9"(?) propell... Cosinus til vinkel...
                Align T-Rex 550e 3GX
                Align T-Rex 450 Sport

                Comment


                • #9
                  ok, takk for svar tok en flytur igår som gikk rimelig bra - men skal prøve å rette denne ut, eventuelt kjøpe ny, til neste flytur

                  Comment


                  • #10
                    Så du har fløyet med den bøyde akselen? Da er den vel ikke helt 1 mm ut av senter, da...

                    For sikkerhets skyld bør du sjekke om det rister når du kjører motoren på bakken. Hvis det ikke rister så er det kanskje like greit å la det være som det er.

                    Om du likevel prøver å rette ut akselen så ta det litt etter litt og vær forsiktig. Det er lett å gjøre ting verre hvis du bruker for mye makt.
                    Anders Valland
                    Trondheim

                    Comment

                    Working...
                    X