Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min første Cub. Tips om valg av modell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Min første Cub. Tips om valg av modell

    Skal anskaffe min første Cub, og setter pris på tips på valg av modell !
    Pris er litt viktig (bygget nytt hus, lite cash..... ...)

    Noen som kjenner ARF modellen fra ThunderTiger på 2100mm ?
    Bor ved Lutsivassdraget, så flottører blir et must. Vil også montere lys og lurer på hvordan det går å trekke ledninger i en ARF modell.
    Har denne bra flyegenskaper ? Tar også imot tips til valg av en rimelig 4-takter !!

    Altenativt så vurderer jeg å bygge 1/4 skalacub fra Balsa Usa (Norwegian Moddelers), denne er 2700mm vingespenn med flotte flottører, og ser ut som en flott modell !!!! Her vil det være lett å få lysene montert der jeg vil, og flottørene er skreddersydde så det skal være lett å konverterer mellom land/vann etter ønske. Noen som kjenner eller har erfaringer fra denne modellen ? Tar også her imot tips om valg av rimelig 4-takts motor. Har bygget flere modeller tidligere, så selve byggingen kan jo bli kjekk mens jeg venter på våren..

    Tips om valg av modelle motttas med takk !!

  • #2
    jeg har en green model cub på 180 cm. meget gore flyegenskaper. ingen problemer med å trekke ledninger i cub, pga den store kroppen. av 4 takts motor i den ville jeg valgt en SC 70 FS. koster ca 2000 kr og fungerer veldig bra. har to slike og en 91 fs fra SC i 4 takt.
    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
    www.airheads.no

    Comment


    • #3
      Hei Kjetil
      Jeg bygger en 1/4 PA18 fra Toni Clark som erstatning for min gamle BUSA 1/4 J3.
      Dette settet fra www.rc-flight.com er top of the line hvis du virkelig ønsker å bygge, og resultatet er en adskillig mer solid Cub (tyngre ..) enn BUSA'n. En fordel om du skal slepe eller av andre grunner overmotorisere. BUSA cuben er et nydelig fly, og et fint byggesett. Min er rett og slett utslitt... Tenk to ganger rundt dette med glow- motor, det cub'n virkelig har lyst på og som gjør den maks anvendelig er en bensin motor, for BUSA cub'n er en 25 kubikk et glimrende valg, også for flottører. Båtturene har også en tendens til å bli adskilig færre med bensinmotor.
      Min fløy med Laser 150, Zenoah G23 og en ZDZ40. Som Cub hadde den det nok best med G23, Zenoah får du også hos RC-flight. ZDZ40 er en helt grei match for BUSA flygemessig, men det er nok fullt mulig å fly vingene av om en ikke bruker throttle med hodet.

      Den nye PA-18 skal motoriseres med en ZDZ80, selv om det er i kategorien over-overmotorisert sier det kanskje litt om forskjellene på settene. Jeg har også tidligere flydd mye med en Modeltech clipped wing 1/4 cub, men den er ikke sammnlignbar med f.eks BUSA cuben. Av andre gode 1/4 skala cub' er finnes også SIG sin som gjerne blir anbefalt ute over BUSA cuben om en skal bygge virkelig skala, egenskapene er vel ellers omtrent de samme.

      Jeg har en liten byggetråd for TC cub' en, den finner du her :
      http://www.lomcevak.net/nmfk/phpBB2/viewtopic.php?t=179

      Mvh
      Sam
      Sam Houlder

      Comment

      Working...
      X