Announcement

Collapse
No announcement yet.

Isoporvinge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Isoporvinge

    Har tenkt på å kjøpe meg en 1/5 spit med glassfiberkropp og isoporvinge som er planket..Vekten på flyet med moki 2.10 sier leverandøren at den blir ca 24 pund = ca 11 kg..
    Vingen skal glasses så det eg lurte på var om det gikk ann å få ned vekten på vingen uten å ta alt for mye ut av styrken???

    Alle ideer motaes med TAKK
    Frode Lundgren

  • #2
    Tenkte du å ta hull i vingen evt? Det er vanskelig med en vinge som Spitfire siden den har alt for mange komplekse krumninger. Hvis du skal planke den selv vil jeg anbefale å legge letteste typen duk mellom isoporen og balsaen, være gjerrig med epoxy-mengden og gå for en lett balsa. Vacuumbagging er best i så fall.
    Glasser du på balsaen så velger du selvsagt en lett duk og er flink når du skraper av epoxyen!! Se artikkel om glassing her på sidene.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      hallo
      Eneste måten og lage en ving til en "Spitt" er og bygge en spant ving .
      en isopor ving skåret på tradisjonelt hvis vil ikke bli riktig i.o.m at denne skal vær eliptisk ...du vil få en ving som er prosentvis med feil tykkelse på midten!
      om du bruker et program som feks "profili 2" eller det vinge profil programmet som O. Fremming har på sidene sine skal du kunne få laget riktige vinger .
      er du i tilleg nøye med vekten på baslaen og bygger rett får du nok de beste vingene på denne måten.
      MVH
      Rune
      Rune Gjelsnes
      Vikersund
      92624841

      Comment


      • #4
        Saken er egentlig at eg mener at flyvekten på 11 kg er for mye....
        Vekten på motor, servoer,skala retracts,er mer eller mindre gitt..
        Da har eg flyet igjen eg kan/må ta av vekt på.
        Som sagt så skal eg glasse vingen med 21g duk og vingen er allerede planket
        Attached Files
        Frode Lundgren

        Comment


        • #5
          Et såpass ferdig kit.... Da kan du glemme å trimme vekk særlig på den ferdige vingen, det blir bare småtterier du kan hente i den store sammenhengen her.
          Du må bare optimalisere på det du har kontroll over: servoer, mottaker, batteripakke, lettvektshjul, motor, limbruk og det viktigste; finishen!!
          Skalamodeller har en lei tendens til å bli tunge, for en skalamodell skal jo selvsagt ha en masse detaljer, retracts og cockpit-innredning osv. En naturlov.....
          Hvis du kommer så langt at du skal fly skala WWII-jagere er det greit å være forberedt på at høyderor-responsen er ganske så svampete i forhold til det man er vant med av fly ellers. Kommer av at det er små stabber i forhold til vingeflate...
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Jeg ser på foto at vingen er større i forhold til flykroppen, har du regnet i vingebelastning?

            Hvis vingebelastning er lav nok for denne flystørrelsen og vekta , så skal den kunne fly sakte under landing.

            Jeg har hatt fly som er tyngre enn normalt, den krevde større hastighet under take off og landing. Under flyging var ikke problem.

            I tillegg har din spitfiren flapser, så det skulle ikke være problem å fly sakte...

            Jens Eirik

            Comment


            • #7
              hvor stor er vingen?
              selv med understellsfrester og servo fester bør det gå fint og få en ving vel og merke uten understell men med glass finish rundt 1,1 -1,3 hvis denne er rundt 2m , men avhenger av at du er nøye med vekta ..veier alt som skal brukes .
              hvis vingen ..den du har ...er skåret på normal måte vil tippen bli tykkere en middel korden og dette vil gi deg en vinge som nok ikke vil tipp stalle så lett men vil bli mindre kilen på balaserorene .. splitt flapsen som spitten er utsyrt med vil hjelpe deg av med hastigheten under landingen og også gi deg litt wash out i tillegg er et pluss om de hjelper deg av bakken noe særlig vet jeg ikke det må du bare prøve.
              Rune Gjelsnes
              Vikersund
              92624841

              Comment


              • #8
                Vingen er 220cm....Om vingen er skåret scala riktig,har jeg ikke peiling på....Leverandøren sier at spiten er brukt i Top Gun stevner med gode resultater, men kommer vel ikke som noen bombe....
                Er det noen som har sett noen gode bygge sett av spitfire med ferdig støpt kropp i scala 1/5 eller 1/4????
                Skulle helst sett at vingen var mest mulig ferdig....da tid er luksus i mitt hjem..
                Attached Files
                Frode Lundgren

                Comment


                • #9
                  Re: Isoporvinge

                  Originally posted by Turbotruls
                  Har tenkt på å kjøpe meg en 1/5 spit med glassfiberkropp og isoporvinge som er planket..Vekten på flyet med moki 2.10 sier leverandøren at den blir ca 24 pund = ca 11 kg..
                  Vingen skal glasses så det eg lurte på var om det gikk ann å få ned vekten på vingen uten å ta alt for mye ut av styrken???

                  Alle ideer motaes med TAKK
                  Det der ser da unektelig ut til å være en Yellow Aircraft Spitfire.
                  Den fly utmerket som den er, og trenger neppe å lettes ytterligere.
                  På den annen side, så trenger du heller ikke tynge den med ekstreme mengder duk, epoxy, grunning og lakk heller.

                  Comment


                  • #10
                    hva veier isopor bitene med balsa som de er??
                    Rune Gjelsnes
                    Vikersund
                    92624841

                    Comment


                    • #11
                      Til Eureka: Helt Riktig!!! Er 11-12kg en "normal" flyvekt på en 1/5 fly???
                      Hvor mange lag med 21g duk skal/kan eg bruke???

                      Flyet har eg ikke bestilt ennå..
                      Det er mange gode sett ute på markedet.. Cato kan levere et fra Aviationdesign som eg har sett litt på..Litt dyrt...men ser veldig bra ut..
                      Attached Files
                      Frode Lundgren

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Turbotruls
                        Til Eureka: Helt Riktig!!! Er 11-12kg en "normal" flyvekt på en 1/5 fly???
                        Hvor mange lag med 21g duk skal/kan eg bruke???

                        Flyet har eg ikke bestilt ennå..
                        Det er mange gode sett ute på markedet.. Cato kan levere et fra Aviationdesign som eg har sett litt på..Litt dyrt...men ser veldig bra ut..
                        Noe over 12 kilo på den Spit'en ville jeg anse for tungt.

                        Ett lag 21 grams duk burde holde.

                        Litt avhengig av hvor glad du er i å bygge, så finnes det flere alternativer:
                        http://www.p-monmarty-amr.com/avions...SPIT-MK-IX.htm

                        Comment


                        • #13
                          Er ikke det at eg ikke liker å bygge men med 2 jenter på snart 3 og 4 år
                          og sjefen i huset som ikke er den mest ihuga tilhenger av hobbyen, så
                          begrenser det seg hvor mye tid eg får til bygging..

                          Leverer du dette kittet????
                          Frode Lundgren

                          Comment

                          Working...
                          X