Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ready

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ready

    Hei ! Jeg er helt fersk i gamet, har kjøpt meg et fly(ready) !
    Det som er med det flyet er at venstre vinge har et rift som er ca 10-12 cm langt, derfor har jeg kjøpt epoxylim for å reparere dette..... og så kommer spørsmålet: Er det så lurt ?? eller må jeg ha ny vinge ??
    Alle svar mottas med takk

    Mvh Trond.
    Trond`s Airways.

    Gws E-starter
    Cessna 177
    Ufo-X(hoho)
    Silverlit x-twin(haha)

  • #2
    Er riften i forkant av vingen? der Øvre og nedre del av vingen er sammenføyd?
    Jeg har vel lest en plass at denne sammenføyningen bør forsterkes med lim uansett da den kan ha en tendens til å åpne seg(dette har skjedd på en av mine vinger også) de som jeg har limt har holdt.
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

    Comment


    • #3
      riftet er oppå vingen, 5 cm fra midten ! Etter min mening så tror jeg litt epoxy gjør susen, for vingen er da ikke knekt, men likte ikke det riftet ! PÅ toppen av det hele så var sideroret knekt, så har bestilt nytt fra www.rcmodeller.net ! Vil bare få repart det hele å fly for første gang !!!!

      Takk for svaret !
      Trond`s Airways.

      Gws E-starter
      Cessna 177
      Ufo-X(hoho)
      Silverlit x-twin(haha)

      Comment


      • #4
        hei

        heisann. ta å lim flyet du!. lim holder i massevis! førsteflyet må du regne med at det blir flere reperasjoner på! så ikke tenk så mye på utseendet. lim ihop og ut og fly.
        lær å fly på dette og kjøp deg et nytt byggesett som du kan pusle med utover vinteren.
        flyhilsen. Roger`n
        Roger Danielsen

        Comment


        • #5
          Ja,tror jeg satser på det, blir vell sikkert flere "skader", har ikke tenkt å satse så veldig mye på det flyet da det er mitt første !
          Tusen takk for svarene sålangt, jeg er helt fersk når det gjelder fly, så kommer til å henvende meg til dette forumet flere ganger !
          Tenkte jeg skulle nevne at jeg har Hitec Focus 6, og 4 servoer på mitt nåværende fly, hvordan blir dette i forhold til innvestering i nytt fly senere ? Anbefales det å overflytte de 4 servoene til det nye flyet, eller kjøpe nye servoer ? Har ikke helt satt meg inn i radioen enda, når det gjelder kanaler og frekvenser !?!
          Trond`s Airways.

          Gws E-starter
          Cessna 177
          Ufo-X(hoho)
          Silverlit x-twin(haha)

          Comment


          • #6
            Puss ihvertfall godt der du skal lime, epoxy fester nemlig ikke på glatt plastik!
            Når det gjelder nytt fly så bør det gå veldig greit. 4 servoer er det som som regel blir brukt.
            Jeg også har forresten Ready... Nydelig fly på vann!
            Det kan også vere lurt å oppsøke en klubb, slik at de kan ta opp flyet første gang. De kan sikkert skole deg også...
            Lykke til!

            Og til slutt: hvordan kan vingen vere sprukket og sideroret knekt når flyet ennå ikke har flydd? er det dørkarmer som har angrepet det?

            Comment


            • #7
              Jeg har selv en Cessna fra samme produsent og epoxy er elendig på dette. Jeg bruker mye CA lim på den. Det finnes en gul CA som er tyktflytende som epoxy. Den biter på dette materialet.

              Jeg har også knekt av sideroret (en kar klarte å stompe i flyet!). Jeg skar inn 2 hull oppe og nede i henholdsvis flyet og sideroret, limte inn en trekloss i hvert hull som jeg så skar en sprekk i og limte inn nye hengsler.

              Lykke til!

              Video og bilde av cessna'en min på websidene mine. Adresse i signaturen.
              Anders Hauge

              www.hang.no - Norges nye HANG-side!

              www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

              Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
              Byggeblog for Eurosporten
              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

              There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

              Comment


              • #8
                Hehe, nei det er ikke dørkarmer som er skyld i det, men derimot postverket ! Koster heller på meg nytt sideror, og limer riftet i vingen istede for å stresse med erstatning, papirarbeid og lang ventetid, vil så gjerne få det i stand og starta på flykarrieren !!

                Har tenkt å tatt det ganske så rolig i starten, ikke sende opp flyet med en gang liksom, gjør meg kjent med utstyret etc !
                Fint å få snakket om dette, få mange råd og tips fra dere, takk for det !
                Har tenkt på å melde meg inn i Trondheim modellflyklubb!
                Trond`s Airways.

                Gws E-starter
                Cessna 177
                Ufo-X(hoho)
                Silverlit x-twin(haha)

                Comment


                • #9
                  Pokkers dørkarmer og horisontale tregrenser!!....
                  Tor Helseth
                  Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                  Comment


                  • #10
                    jehh

                    du har en bra radio dær. så du skal bare bruke servoene og eventuelt motoren i ditt neste fly. når du først har radio/etc så er du godt i gang! hvordan motor har du da? med tanke på en fin andremodell!
                    Roger Danielsen

                    Comment


                    • #11
                      Om postverket har gjort slik en "god" jobb med din nye modell (for jeg antar den var ny fra butikk?) så har den vert for dårligt pakket eller utsatt for de værste tramperne de har. I så fall skal du ta en telefon til butikken som du kjøpte den fra og be de sende erstattning for de delene som ikke var i orden da flyet kom frem (husket du å melde skaden på postkontoret om der var synlig skade på pakken?). Pakker som er sendt som norges pakker o.l. er vel forsikrede fra posten og er uansett ikke ditt problem om de er skadet (men en må følge spille reglene).
                      Er det ene vinge halvdelen så finnes den vel på lager og kommer vel fort til deg. Disse vingene kan vere svært vansklige for en nybegynner å lime holdbart, så jeg annbefaler deg til å bytte ut vingehalvdelen med en ny. Jeg har selv både Ready med flotører og en Jupiter fra samme produsent (min andre Jupiter faktisk da der ikke var mere igjenn å lime på den første). og har limt alle deler på flyene med vekslende hell. Husk at der under abs plasten i vingen er isopor som ikke tåler normal CA lim (selv om det går med forsiktighet) så ikke søl eventuell ca lim inn i vingen.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Vingemutteren
                        ........så har den vert for dårligt pakket eller utsatt for de værste tramperne de har. I så fall skal du ta en telefon til butikken som du kjøpte den fra og be de sende erstattning for de delene som ikke var i orden da flyet kom frem .......
                        .
                        .
                        .
                        Er det ene vinge halvdelen så finnes den vel på lager og kommer vel fort til deg......
                        hvor handlet du flyet da? gikk det kjapt og greit å handle fra der? hva kostet det(fly? frakt) hvordan betalte du?(forskudd? oppkrav etc)
                        Bjørnar, Trondheim
                        bkhans-1@broadpark.no
                        Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
                        Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

                        Comment


                        • #13
                          Pakken var ikke synlig skadet, men de fleste vet at sideror ikke tåler all verden ! Flyet ble kjøpt brukt av en person som la inn annonse på Ute av drift ! Jeg betalte 2800,- for hele pakken som inneholdt følgende: Ready, 4 servo, Hitec Focus 6(5 år gammel) 2 vingebolter, 1 glowstick for motor m/lader, lader til radio og fly, 1 starter(propell), 3 propeller....... Så venter jeg på en flysimulator med trainerkabel fra samme person ! Så jeg er egentlig fornøyd med kjøpet, men så var det vingen og sideroret da !! Motoren, ikke le nå, men det eneste jeg vet er at det er en magnum!
                          Kanskje vært en ide å blitt kjent med piloter fra Trondheim , da jeg er åpen for tips og råd hele tiden.... (kanskje litt nervøs med tanke på å sende opp flyet første gangen) men ska nok gå greit bare jeg bruker god tid på å sette meg inn i ting først !

                          Flyet ble send i egenembalert norgespakke !!
                          Trond`s Airways.

                          Gws E-starter
                          Cessna 177
                          Ufo-X(hoho)
                          Silverlit x-twin(haha)

                          Comment


                          • #14
                            Nybegynner? Søk hjelp hos de etablerte miljøene først som sist (blir helt sikkert rimligere i lengden og garantert tryggere for deg og andre som måtte komme i din veg).
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Støtter deg der! Jeg ble kjempe godt mottatt i Trondheim Modell fly klubb. Fikk masse gode tips om bygging, pre fly justeringer, og også hjelp tilå ta det opp første gang for å trimme det skikkelig. De har å en modellflyskole som anbefales ! to teori kvelder og ei helg med flyving ! jeg kjøpte meg en jupiter som første fly i fjor høst. og har pga alle hjelpen ikke hatt noen kræasj enda.... (bortsett fra litt sånn teite ting som å prøve å ta av på tvers av flystripa og litt harde landinger etc)

                              torsdager er byggekvelder, så da er det alltid folk på klubblokalene! se nettsidene deres;

                              http://home.online.no/~olecr/tmfk/tmfk.htm
                              Bjørnar, Trondheim
                              bkhans-1@broadpark.no
                              Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
                              Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

                              Comment

                              Working...
                              X