Announcement

Collapse
No announcement yet.

Formosa kræsj

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Formosa kræsj

    Vel, ettersom det var min første flyvetur ever med et 4 kanals fly så tenkte jeg at jeg kunne poste hvordan turen gikk.

    Jeg må bemerke at himmelen var hvit, og bakgrunnen like så... og flyet mitt også faktisk :P Jeg holdte på å ta en sving med balanseroret, men en liten titt på bakgrunnen var nok til at jeg mista flyet... var en 45 graders kræsj rett ned i bakken med full gass...


    Var veldig lett å fikse med litt epoxy og armert byggtape, så nå tåler den en god del. Eneste jeg må prøve på er å rette propellstangen til motoren da den fikk se litt av en trykk...

    Fløy med den igjen dagen etter, hehe


    [EDIT] Må nok klikke på bildene da forumet gjør noe rart med de.
    Attached Files

  • #2
    Synd at du styrtet, men det var heldigvis ikke så gale.

    Som du sa, utrolig lett å reparere disse! Har en GWS Zero som var mitt første bal. ror fly og den smellen din fikk seg ville vert en perfekt landing i forhold til noen av de styrtene jeg hadde! Av og til kunne den være skikkelig knust, i mange små biter, men litt (les: mye) epoxy fikser det meste.

    Ellers er det med skjev aksling ikke et helt uskjen prob. for meg heller... Jeg (les: pappa) har rettet opp den mange ganger, og den har blitt skjev igjen mange ganger....men den virker da. Jeg pleide å bruke to skruhjern med hull i håndtaket for å rette akslingen opp, men det ble aldri helt rett.

    Lykke til videre!
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

    Comment


    • #3
      takk takk.... skulle ta en flytur og var på vei gjennom rommet men glemte jo selvfølgelig at flymodellen lå på gulvet... kan jo tippe hvordan det gikk....

      Er det mulig å være så teit? hehe


      Lappa igjen nå og satser på at det går bra :P
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Det der hører vel til under "Klassiske tabber"? jeg også har tråkket på et fly engang.. var vel Slow Sticken tror jeg..

        Comment


        • #5
          Typisk det der ja!

          Jeg har aldi klart å tråkke på ett fly, men på veg inn og ut av huset/bilen får flyene ofte masse småskader.....
          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
          er der ingen der kender dem.

          Comment


          • #6
            Snakker om uflaks

            -Exlex-
            ____________________
            : -Exlex-
            : Thor Arne Jensen
            :::::::::::::::::::::::::::

            [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

            Comment


            • #7
              Ett klassisk tillfelle av det kjente fenomenet "Hangar Rash".
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Når det gjelder skjev motoraksel (det er det riktige navnet på det du kaller "propellstangen til motoren" ) så er det slik at når du først har slått den skjev så vil den lettere bli skjev ved neste kræsj også. Forklaringen er at materialet har endret seg i den delen hvor bøyen oppstod. Materialet er like sterkt som før, men det bøyer seg lettere.

                For å rette opp akselen, sett fast akselen i en skrustikke slik at motoren kan rotere fritt. Da kan du bøye akselen tilbake, rotere motoren for å sjekke om kastet er borte og eventuelt bøye litt til.
                Anders Valland
                Trondheim

                Comment


                • #9
                  Köp en ny, den akseln kostar 15 NOK!

                  Originally posted by Mossie69
                  Når det gjelder skjev motoraksel (det er det riktige navnet på det du kaller "propellstangen til motoren" ) så er det slik at når du først har slått den skjev så vil den lettere bli skjev ved neste kræsj også. Forklaringen er at materialet har endret seg i den delen hvor bøyen oppstod. Materialet er like sterkt som før, men det bøyer seg lettere.

                  For å rette opp akselen, sett fast akselen i en skrustikke slik at motoren kan rotere fritt. Da kan du bøye akselen tilbake, rotere motoren for å sjekke om kastet er borte og eventuelt bøye litt til.
                  MFK Blue Max
                  www.mfkbluemax.com

                  Comment


                  • #10
                    hmm... ja, tror jeg skal prøve å rette ut akselen først slik som du sier Mossie - for selve motorfeste ble løst etter siste flyvetur (vet ikke om det var landingene eller vibrasjonene).

                    Tenkte egentlig å kjøpe et samme fly slik at jeg har en hel kropp m/ motor som reservedeler, da flyet mitt ikke har sett det siste til mine føtter og åker'n.


                    Hvis en bare kan kjøpe akselen så kan jo dette også være et alternativ, hvor får jeg kjøpt slikt egentlig? Prøvde å få ut akselen fra motorbraketten men var ikke så enkelt - ser ut til at kulelager "omslaget" er limt fast i braketten eller noe i den duren... (Ich habe keine Ahnung)

                    Comment


                    • #11
                      Går ann å ta axelen ut av girboxen, men det er en slik låsegreie bak som du må løsne, er litt vanskelig.

                      Jeg bestilte axel fra utlandet sammen med en del andre ting, den lokale forhandleren hadde ikke.
                      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                      er der ingen der kender dem.

                      Comment

                      Working...
                      X