Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips, lodde batteripakker selv

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips, lodde batteripakker selv

    Har tenkt å lodde mine egne batteripakker, men trenger noen gode tips om:

    1. hvor/hos hvem jeg kan skaffe de tinga jeg trenger. Tenker da spesiellt på krympeplast til pakken, kobberstrips o.l.. Og vil f.eks. loddetinn/pasta fra Biltema duge?

    2. det at at gassen fra loddetinnet er svært giftig . Naturlig siden det inneholder bly. Bruker dere noen form for vern når dere lodder?

    Svar mottas med takknemlighet
    svariljo

  • #2
    Elfa har det du trenger ....

    Loddelisser
    Loddetinn
    Krympeslange
    Kraftig kontakt til f.eks motor tilkobling


    Sikkert lurt å ha avsug, men personlig bruker jeg ikke noe, bare luftig rom og man behøver ikke akkurat stikke nesen inni lodderøyken og sniffle den inn da

    -Exlex-
    ____________________
    : -Exlex-
    : Thor Arne Jensen
    :::::::::::::::::::::::::::

    [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

    Comment


    • #3
      man behøver ikke akkurat stikke nesen inni lodderøyken og sniffle den inn da
      Men duverden hvor ofte det skjer. Har du laget det du skal av unger er det ingenting å bekymre seg over, med mindre du har tenkt å lage ett levebrød av det da.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Siden du snakker om krympeplast og kobberstrips regner jeg med at det er NiCd eller NiMH du skal lodde. Da kan du jo ta en titt på min artikkel (MFN) ModellflyNytt.no

        Er det motorpakke til el-fly så bør du droppe kobberstrips. De har ingen særlig nytteverdi og utgjør bare ekstra vekt. I verste fall blir det også mer motstand hvis du lodder feil.

        Når det gjelder lodding og røyk/damp så er det ikke noe å bekymre seg over. Sørg for å lufte godt (du kan f.eks. lodde under kjøkkenvifta hvis du passer på å ikke slå på platene samtidig.....) og hold nesa unna. Bruk en bordvifte hvis du har. Med mindre du har tenkt å lodde en uhorvelig mengde pakker kommer du aldri i nærheten av den eksponeringen som skal til for å gjøre dette farlig for deg. Det er mye større sjanse for at du brenner deg på loddebolten eller starter en brann fordi du glemmer bolten når du er ferdig. Så det så.
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          Kanskje folket bør scanne artikkel-oversiktene på sida litt oftere..
          Det meste sies i artikkelen til Mossie som han nevner. Men; skal du lodde LiPo-pakker må du ha et helt spesielt tinn (alu) og dette sliter hardt på loddespissen din...
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Lite plass

            Takk for tipsene. Har sjekket linker og lest artikkelen til Mossie, som er veldig informativ.

            Det er først og fremst pakker med NiCd og NiMH jeg har tenkt å prøve meg på. Overlater LiPO til de proffe . Jeg har en Soarus motorglider som kan ha 8 celler. Problemet er plassmangelen. Har sett et eksempel med 8 celler 2/3 SC 1300 mAh (Tror dimensjonen er 22,9X34mm) som ligger med langsiden mot hverandre (derfor strips).
            svariljo

            Comment


            • #7
              pass på så ikke cellene dine kommer over 70 grader når du lodder. det har jeg fått til en gang. de freser og lukter PYYYYY.
              Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
              www.airheads.no

              Comment


              • #8
                Ja, har en 80w loddbolt og prøver å unngå lengre kontakt, og dermed oppvarming av batteriene.
                svariljo

                Comment

                Working...
                X