Announcement

Collapse
No announcement yet.

HJEELP ! Lading av batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HJEELP ! Lading av batterier

    Hvordan regner jeg ut ladetiden for f.eks et senderbatteri med 1600mah ved en output på 10,8V / 55mah eller mottakerbatteri 600mah output 4,8V / 60mah. Setter pris på om noen har en formel til meg.
    På forhånd takk

  • #2
    Ladetid: batt. kapasitet/ladestrøm x 1.4

    F eks: 1000mAh/100mAh x 1,4 = 14 timer lading

    Tror det var slik formelen var.. Correct me if I`m wrong!
    Align T-Rex 550e 3GX
    Align T-Rex 450 Sport

    Comment


    • #3
      Kan ikke hvilke bokstaver du skal bruke, men det er ikke vanskeligere enn at du tar kapasiteten på batteriet ditt i mah, (x), og deler på hvor mye du kan lade i timen i mah, (y) og til slutt ganger du med 1,6 for å "ta tilbake" tapt kapasitet -> x:y*1,6=ladetid

      I ditt tilfelle: 1600:55*1,6=46,5454... Altså 47 timer
      600:60*1,6=16

      Såvidt jeg husker! Brukte formlen før, men nå har jeg hurtiglader som sier fra når jeg er ferdig så da har jeg ikke tenkt særlig på det...
      Simen

      Why drink and drive, when you can fly so high?!

      Comment


      • #4
        Takk for hjelpen
        Originally posted by Flydude
        Kan ikke hvilke bokstaver du skal bruke, men det er ikke vanskeligere enn at du tar kapasiteten på batteriet ditt i mah, (x), og deler på hvor mye du kan lade i timen i mah, (y) og til slutt ganger du med 1,6 for å "ta tilbake" tapt kapasitet -> x:y*1,6=ladetid

        I ditt tilfelle: 1600:55*1,6=46,5454... Altså 47 timer
        600:60*1,6=16

        Såvidt jeg husker! Brukte formlen før, men nå har jeg hurtiglader som sier fra når jeg er ferdig så da har jeg ikke tenkt særlig på det...

        Comment


        • #5
          Hei ta en titt her:

          Smallsize shopping - Smallsize Shopping

          Morten

          Comment


          • #6
            Takk for gode tips. Da har jeg det
            Originally posted by Morten :-)
            Hei ta en titt her:

            Smallsize shopping - Smallsize Shopping

            Morten

            Comment


            • #7
              Hvis jeg forstår deg rett vil du prøve å lade et 1600 mAh batteri ved å bruke 55 mA inn. Det går ikke. Du må minimum opp på C/10 i ladestrøm for å få noe inn i batteriet på fornuftig tid. Det betyr at ditt 1600 mAh bør lades på noe over 160 mA. Tommelfingerregelen er at lading ved C/10 tar 12-14 timer.

              Flydude regnet ut en ladetid på 47 timer, og det ville vært riktig om alt var sånn som i teorien. I virkeligheten derimot vil lading ved så lav strøm gjøre at stort sett all energien går til varming av batteriet. Derfor grensen ved C/10 som den praktisk sett laveste brukbare ladestrøm. Under C/10 får vi det som kalles "trickle charge" eller vedlikeholdslading. Det betyr i praksis at laderen sender like mye inn i batteriet som det taper gjennom selvutlading.

              Hvis du sjekker artikkeloversikten vår her på MFN er jeg ganske sikker på at du finner mer inngående stoff om akkurat dette.
              Anders Valland
              Trondheim

              Comment


              • #8
                Takk. Da blir det ny lader på meg..

                Originally posted by Mossie69
                Hvis jeg forstår deg rett vil du prøve å lade et 1600 mAh batteri ved å bruke 55 mA inn. Det går ikke. Du må minimum opp på C/10 i ladestrøm for å få noe inn i batteriet på fornuftig tid. Det betyr at ditt 1600 mAh bør lades på noe over 160 mA. Tommelfingerregelen er at lading ved C/10 tar 12-14 timer.

                Flydude regnet ut en ladetid på 47 timer, og det ville vært riktig om alt var sånn som i teorien. I virkeligheten derimot vil lading ved så lav strøm gjøre at stort sett all energien går til varming av batteriet. Derfor grensen ved C/10 som den praktisk sett laveste brukbare ladestrøm. Under C/10 får vi det som kalles "trickle charge" eller vedlikeholdslading. Det betyr i praksis at laderen sender like mye inn i batteriet som det taper gjennom selvutlading.

                Hvis du sjekker artikkeloversikten vår her på MFN er jeg ganske sikker på at du finner mer inngående stoff om akkurat dette.

                Comment


                • #9
                  vedlikeholdslading? Når man kjøper sendere, med ladere fra Futaba har de en ladestrøm på 55mah. Den er jo beregnet på å bruke til normal lading.

                  Og jeg tok visst feil. Ikke gang med 1,6, men 1,4(Ifølge Smallsize og toolei.) Da har jeg nok lært feil.
                  Simen

                  Why drink and drive, when you can fly so high?!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Flydude
                    vedlikeholdslading? Når man kjøper sendere, med ladere fra Futaba har de en ladestrøm på 55mah. Den er jo beregnet på å bruke til normal lading.
                    Ja, men det er vel ikke for 1600 mAh-celler? Min sender ble levert med standard 600 mAh-celler, selv om det er en JR. Opp til 8-900 mAh kan det gå greit med 55 mA, men ikke så høyt som 1600.

                    Og for å være pirkete: strøm oppgis i Ampere (A), eller milliAmpere (mA). Energien vi har i cellene oppgis i Ampere-timer (Ah, engelsk gir hour) eller milliAmpere-timer (mAh). Og selv om du synes du forstår dette selv, så er det en grunn til at man har funnet på forskjellige benevnelser. Det er utrolig hvor lett det baller seg når man begynner å bruke forskjellig språk.
                    Anders Valland
                    Trondheim

                    Comment


                    • #11
                      Altså...trodde jeg kunne dette...men har glemt littegran.

                      Hvis en batteripakke har 1000mah, betyr det at den har levert 1000mah hvis du kjører den i en time?? Og Ampere da? Må man ikke vite motstanden og Volt for å regne ut Ampere?
                      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                      er der ingen der kender dem.

                      Comment


                      • #12
                        Men Flue, det kommer jo helt an på hvor mye strøm som går ut det.

                        1000 mAh (som er det samme som 1 Ah) betyr i teorien følgende:

                        1 time ved 1A
                        1/2 time ved 2A
                        1/4 time ved 4A
                        1/10 time ved 10 A

                        Ser du mønsteret? Og ja, det blir 2 timer ved 1/2A osv.

                        Dermed kan jeg svare på spørsmålet ditt: Ja, den har levert 1000 mAh dersom du har trukket 1A i èn time!.

                        Jeg sier i teorien. Kapasiteten er et tall som produsenten finner ved å belaste batteriet med en gitt strøm over en viss tid. Så regner man statistikk på mange celler og bestemmer hva kapasiteten blir ut fra det. Det finnes en industristandard på dette.

                        MEN, jo høyere strøm du trekker fra batteriet, desto større varmetap får du. Dermed klarer du ikke å trekke like mye energi ut av batteriet ved høy strøm som ved lav strøm. På grunn av det samme vil du også se at spenningen over cellen reduseres jo høyere strøm du trekker. Hvilken effekt dette har er avhengig av hvilken celle du bruker. For NiCd er hurtigladbare celler (de som har 'R' i typebetegnelsen sin) fra Sanyo de aller beste.

                        Når det gjelder fysikken i en likestrømskrets så gjelder at U = RxI. Dermed kan du bestemme hvilken som helst av disse hvis du vet de to andre. Videre gjelder at P=UxI, hvor P er effekt. Setter du inn den første i den andre får du P =RxI^2, dvs. varmetapet er proporsjonalt med kvadratet av strømmen. Dobler du strømmen, firedobler du varmetapet.

                        Ble du mer eller mindre forvirret nå?

                        Hva bestemmer så strømmen i våre motorkretser? Det er propellen, det. Propellene våre har fast stigning, dvs. det kreves èn bestemt effekt for å få den til å snurre ved ett bestemt turtall. Samtidig er det slik at turtallet til elektromotoren bestemmes av spenningen den ser. Når du setter dette sammen betyr det at spenningen på batteriet får motoren til å snurre ved et gitt turtall, og det kreves da en gitt effekt fra propellen. Siden P=UxI og U og P er gitt betyr det at strømmen kan finnes. Når virkeligheten kommer krypende skjer det andre ting også, men det får vi ta senere.
                        Anders Valland
                        Trondheim

                        Comment


                        • #13
                          Hva når forskjellige spenninger?

                          Hva skjer med ladetiden når spenningen (Volt) på ladestrømmen endres og batteriet er det samme?

                          Eks: Jeg har et batteri på 8,4V/650 mAh og en lader på 12V/300mA

                          basert på formelen skal jeg lade (teoretisk) som følger:

                          650mAh / 300 mA = 2,17 timer = 2 timer 10 min (+ tilleggskonstant for NiMh eller NiCad)

                          Tar det like lang tid med en 6V lader (halve spenningen) på 300mA? Hva med en på dobbelt så stor spenning - 24V og 300mA?

                          Comment


                          • #14
                            Du vil da ikke kunne lade opp et 8.4 v batteri med en lader som gir bare 6 v.....

                            Comment


                            • #15
                              Hva slags batteri?

                              Jeg har en batteripakke som på 8,4 V og 650 mAh. 7 celler.

                              Er det NiMh eller NiCd?

                              Det står ikke så mye på pakka som fulgte med et isoporfly fra Dragonfly. Men det står noe. Det står faktisk

                              GTP 650 mAh
                              8,4V 0504

                              Kan jeg regne med at det er NiCd?

                              Comment

                              Working...
                              X