Announcement

Collapse
No announcement yet.

Er SKY RAIDER mach-1 med os 45LA et bra nybegynner fly ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Er SKY RAIDER mach-1 med os 45LA et bra nybegynner fly ?

    Jeg har bygget et rc fly før ( det fløy ikke) og har drevet med rc bil lenge , så nå skal jeg ha meg glow fly da. Norwegian modellers har gitt meg et bra tillbud på en sky raider mach-1 med os45LA motor. radio og alt utstyr har jeg fra før.

    760 kr for flyet og 719 kr for motoren. SÅ er dette noe jeg burte kjøpe ?

    flyet er ferdig bygget og trukket med et vingespenn på 160cm. det har sideror,balanseror,høyderor,throttle og hjulsving




    alle fly kommer ned til slutt !

  • #2
    Det er en fullt brukanes modell, men flyr litt raskere enn de aller enkleste nybegynnermodellene siden vingen er semi-symmetrisk. Du vil ikke bli for mye motor med den LA-en, men det holder. Kjente produsenter av både fly og motor så jeg ser ikke noe galt her, og flyet er forholdsvis stort, noe som er en fordel! Men anbefaler på det sterkeste å få hjelp de første turene uansett hva du skal fly.
    Lykke til
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Flyet har fått skryt og motoren er grei og har mere enn nok krefter til det flyet, den drar en APC 11x6 lett (motoren heter forresten OS 46LA).
      Alternativt er en Hobbyco Superstar med samme motor mere lett flydd (flyr litt saktere og litt mere stabilt) Prisen på det flyet er per dags dato 602kr fra nettop NM (hvis de har flere igjen da).
      Lykke til og sørg for å få noen til å ta opp og trimme inn flyet til deg før du prøver selv, husk det er ikke bare å slippe gassen og trykke på bremsa i ett fly (bruk gjerne trainer kabel).
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Jeg skal få min lokale rc fly klubb til å hjelpe meg med å trimme og balangsere flyet. jeg skal også få de til å hjelpe meg med å fly med trainer kabel.

        Jeg var jo dumm nok som mange andre og kjøpte meg en P51 som første fly og byggde og fløy den alene. det gikk jo rett i bakken. Så nå har det gått noen år og jeg har fått interessen tilbake
        alle fly kommer ned til slutt !

        Comment


        • #5
          Du er langt fra den første (eller siste) som har handlet Spitfire eller Mustang som første fly og sluttet med hobbyen etter første tur. Nu er du på en rettere veg
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            tåler de balsa flyene noe serlig da ? jeg synes de virker så spinkle og skjøre.

            og hva slags akkrobatikk går det ann å utføre med det flyet ?

            knuser og sprekker hele flyet i småbiter hvis jeg prøver meg på en loop ?
            alle fly kommer ned til slutt !

            Comment


            • #7
              Originally posted by rc-pilot
              tåler de balsa flyene noe serlig da ? jeg synes de virker så spinkle og skjøre.

              og hva slags akkrobatikk går det ann å utføre med det flyet ?

              knuser og sprekker hele flyet i småbiter hvis jeg prøver meg på en loop ?
              Ja de er spinkle og skjøre når du handterer dem på bakken og til og fra hjemmet, det er nettop denne hangar rash styrken som gjør at Jupiter og Ready er så populære. I luften derimot er det veldigt sterke (obs. husk at nesten ingen fly er laget for at en skal ta en loop med full gass hele veien rundt, dette gjelder Ready så vel som sky raider mach-1 og andre fly). En ting som er kjempe bra med t.d. Hobbyco sin Avistar er at det er lett og derfor flyr bedre og tåler mere (lavere vingebelastning) enn tyngre fly som må forterkes for å tåle harde manøvrer med stor motor og uvettig gassbruk, som da blir enda litt tyngre o.s.v. Når ett tung fly treffer bakken litt forkjert så er det mye større krefter i gang en når ett lett fly treffer bakken.

              For å svare det opprinnelige spørsmålet på en enkel måte:
              Ja det er en fin kombo, men bytter du ut flyet med en Avistar så blir det en enda bedre (og billigere) kombo.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                [quote="Vingemutteren"]
                Originally posted by rc-pilot
                og hva slags akkrobatikk går det ann å utføre med det flyet ?
                Trainerflyet er ikke konstruert for å utføre akrobatikk pga andre egenskaper i flyet som gjør at den er stabil og flyr rolig dvs lettere å fly enn de dyre og raske fly som kan allverdens kunster å fly akrobatikk.

                Med trainefly får du bedre tid å tenke og planlegge før du styrer flyet den veien du ønsker.

                Vingeprofilen i trainerfly og akrofly er ikke samme, trainerfly har løftende vinge profil og kan ikke fly ryggflyging, mens akrofly har symmetrisk vinge og kan fly i begge veier pga profilen er ikke løftende i en vei, men i begge veier.

                knuser og sprekker hele flyet i småbiter hvis jeg prøver meg på en loop ?
                Hvis du satte en større motor enn flyet er konstruert for en bestemt størrelse fra minste til største. Og fløy rask litt nedover før du looper, så kan du brekke hovedvingen i midten eller flere biter av vingen.

                Jens Eirik

                Comment

                Working...
                X