Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan lade dette batteriet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan lade dette batteriet.

    Heisann

    Nå ble jeg noe usikker. Hvordan skal jeg lade dette batteriet: http://www.mosshobby.no/pd465296707.htm?categoryId=15

    Slik jeg har forstått det så skal det minimum være 3 volt pr celle på slike batteri. Dvs 6 volt, ikke sant ? Men hvor høyt kan de lades??? Jeg har lest at de skal tåle 4,2 volt pr celle, å det vil si ca 8,4 volt. Men det har ikke laderen min instilling for. Den har bare 7,4 og 10,2 volt. Hva skal jeg bruke ????
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

  • #2
    Hei.

    Du skal lade dette batteriet som 2 cellers Li-Po/Li-Ion batteri, altså lade som 7,4 volt. Li-Po laderen din finner selv ut når battereiet er fult, og stopper ladingen automatisk.

    mvh

    Pål.W
    “Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”

    Comment


    • #3
      Så hvidt jeg husker har du en Schulze ISL6-330 d? Da må du velge Li-ion programmet... tror ikke det er lurt å lade li-ion med li-po prog.
      (rotete skrevet, men du forstår det sikkert(?)

      Comment


      • #4
        LiPo batterier oppgis med verdier som tilsvarer 3,2v / cell. Men når de lades kommer de opp i 4,2 v / cell og vil ha høyere spenning helt til å begynne med. Når de belastes vil de ligge rundt 3,2v i gjennomsnitt, og de skal aldri under 3v i "hvilespenning". Dvs. de kan trekkes litt under 3v ved belastning men når du kobler de fra skal de aldri ha under 3v/cell.

        Dersom laderen du bruker har et spesifikt LiPo/LiIon program synest jeg det er litt en merkelig måte å oppgi celleantallet. Skaper bare forvirring. Samtlige LiPo/Ion ladere jeg har vert borti oppgi celleantall, ikke spenninger..
        Anders Hauge

        www.hang.no - Norges nye HANG-side!

        www.JetsOfBergen.no
        rc.andersh.com

        Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
        Byggeblog for Eurosporten
        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

        There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

        Comment


        • #5
          Ja det var det jeg også fant ut. Blir så forvirra når en setter på laderen og volten stiger til godt over 8 volt. Likeså på 4,8 volts batteri, så stiger volten til godt over 6. Men man blir klokere etterhvert.

          Niklas: Ja, det ble nesten Schulze ja, men dette er en tritonlader.. Får prøve å se om en klarer seg med en slik.

          Anders: Den oppgir bare volt vettu.. så det har sikkert vært lurere å oppgi celler som du sier ja, da har jeg ikke spurt om hjelp

          Takker for hjelpen
          Runar Isaksen
          risaksen@bluezone.no

          Comment


          • #6
            Hei.

            Jeg bruker selv Triton lader, den stilles inn på spenning og ikke antall celler. 2 celler blir 7.4v og 3 celler 11.1v.(det blir jo det samme)
            Men som Andersh sier, under lading, kommer cellene opp i 4.2v pr. celle.

            Har brukt Triton laderen en stund, og den har vert god som gull

            Mvh

            Pål.W
            “Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”

            Comment


            • #7
              Ja, jeg har ikke brukt Triton laderen så veldig lenge, har egentlig aldri brukt computerlader før. Men den virker veldig bra, og er lett å forstå ( bortsett fra noen småting ).

              Jeg har "freshet" opp noen gamle flybatteri i løpet av helgen, og under første utlading/lading så har jeg ikke klart å lade de mer en 80% av kapasiteten. Men etter noen cykler med computerladeren så får jeg 99% kapasitet på batteriene. Snedig

              Må virkelig anbefale alle å få tak i seg en skikkelig computerlader!!!
              Runar Isaksen
              risaksen@bluezone.no

              Comment


              • #8
                Nytt spørsmål : Hvordan lade et 2 volts blybatteri på 4 Ah ?

                Jeg bruker somsagt en triton computerlader, men det eneste jeg kan få lade på blybatteriprogrammet er 12 og 6 volt. Jeg har også en multilader som lader alle voltstyrker opp til 12 volt eller noe sånt, så det jeg lurer på er om det går ann å lade med en slik?? Ellers så har jeg en biltema lader som står på året rundt på et 12 volts blybatteri, går det å bruke en slik ??
                Runar Isaksen
                risaksen@bluezone.no

                Comment

                Working...
                X