Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stygge viklinger!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stygge viklinger!

    Hei!

    Har nettopp fått min AXI 2208 motor fra Ken. men jeg ble overasket over hvor stygt den er viklet... er dette tilfelle, eller er det noen på AXI som har hatt en dårlig dag!
    Joachim

  • #2
    jobber med el-motorer og det er forbansende hvor stygt en maskin vikler...vet ikke om disse er maskin viklet men vil vel tro det.
    ser som feks Abb motorer som er vesentelig mye større ser ut som et kråke reir..... hand viklede blir penere og mer holdbare tåler mer belastninger og vibrasjoner.
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841

    Comment


    • #3
      Takk for det..
      Joachim

      Comment


      • #4
        Min Axi er også ganske stygt viklet, så er nok ikke unormalt det...
        Morten Smøraas

        Comment


        • #5
          vikling er jo et håndverk med veldig dype røtter i norge ....nevner her bla Nebb , National Industrier her i norge ...store og tunge selskaper som desverre er historie nå.
          men det er fremdeles noen av oss igjen og vi er pr i dag plassert rundt om i små verksteder hvor vi vedlikeholder og reparerer elmotorer trafoer osv... det går jo mest i spesial motorer om dagen da "norm" motorer er billigere nye en hva vi kan få til men de er IKKE særlig gode håndverksmessige ...joda ..de går og holder tiden ut og sikkert mere enn det ..men fagstolthet har nok gått til grunne sammen med de håndverkerne som bygget disse før!
          Rune Gjelsnes
          Vikersund
          92624841

          Comment


          • #6
            Jeg har sett både i noen startmotor og dynamoer har stygge viklinger, men de virker.

            Å lage coil for tenningsannlegget er det meget viktig at viklinger må være pinlig nøyaktig på plass for å få høy tenningseffekt.
            De blir viklet med spesiel viklemaskin for coil og kan skifte gir pga trådtykkelse slik at de plasseres side for side uten å hoppe over eller ligge for langt fra hverandre.

            Du kan vikle ut og vikle side for side pent på plass og få bedre magnetfelt i motoren.

            Jens Eirik

            Comment


            • #7
              det du nevner her Motorboy er er vikle maskin for trafoer de fleste verksteder som vikler små maskiner har dette ..de maskinene jeg referer til er nok mye mere komplekse og avanserte en dette.
              Rune Gjelsnes
              Vikersund
              92624841

              Comment


              • #8
                Viklinger er viklinger... Man må nok håndvikle selv om man skal ha det 100% strøkent å se på. Men AXI-ene virker godt dem tross estetikken inni.
                PS: Her er noen skikkelig STYGGE viklinger, resultatet av for stor propell sammen med 3S LiPo på en 2808/16...
                Attached Files
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Puuuh! Det var da enda godt du ikke sa noe om hvem som har herpa den motoren
                  Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

                  Comment

                  Working...
                  X