Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt fly!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytt fly!

    Hvilket av disse flyene er å anbefale i forhold til hvor mye man får for pengene for en "nybegynner"

    Alpha 40 ARF
    og Ready

  • #2
    Med en "Ready" har du intet å frykte. Den er det mange som har begynt på, og skal være både robust og velbygd. Et sikkert valg.
    Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

    Comment


    • #3
      Kjøpte meg en Ready i sommer og har ikke angret et sekund.
      Den er veldig snill samt gøyal for koseflyging også.
      Gir meg nesten asosiasjoner tilbake til Carrera / Air Jet's trainer.
      Det var tider det.....
      Ola
      Elverum Flyklubb Modell
      www.efkm.org

      Comment


      • #4
        Hei.

        Kjøpte meg en Ready i fjor sommer, da hadde jeg ikke flydd på 5 år.
        Utrolig bra og gøy fly, gjør det du vil, når du vil. Tåler en trøkk også...
        Kjøp en Ready, du vil ikke angre...

        Mvh

        Pål.W
        “Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”

        Comment


        • #5
          Har Ready, Jupiter og en brøta andre fly (endel i graven og noen på hylla ). Glem disse alternativene du har lista opp, da Norwegian Modellers har ett knall tilbud som for tiden er helt uslåeligt. Flyet er fra Hobbyco og heter Superstar, det er ett lett balsa/finer fly (ikke ulikt Alpha`n) som flyr veldigt fint, er stabilt men samtidigt går forbausende bra å fly på rygg.
          Flyet leveres som nesten alle fly med litt for små hjul, så noe større hjul kan vere lurt om du skal fly på gress stripe med langt gress (men du må ikke ha dem, det gjør det bare lettere å ta av). Flyet flyr veldigt likt Kyosho`s gamle trainer 40 (den som ble byttet ut mot Calmato). Det vil si at det flyr fint med en OS FP 40 og oppover (men det er nok best med lett motor, da en trainer skal kunne fly sakte).

          Pris? Åja prisen Hold dere fast denne perlen av en trainer går for kun 602kr på nettbutikken til NM. Mere nybegynnerfly for penga får en ikke.

          Til samme pris får en også storebroren Avistar fra Hobbyco som egner seg litt mere som nr 2 fly. Kjøper en begge eller to av hver så får en to fly for 1204kr, dette er vel noen få kr billigere enn hva de kostet før pr/stk.

          Til slutt litt om motor og radio valg.
          Motor til en nybegynner bør vere lettstartet lett å justere og enkel å ha med å gjøre. I gamle dager ville jeg uten å ha nølt anbefalt en OS 40 FP (glidelagret motor) i dag er denne erstattet med OS 40 LA og OS 46 LA. Finner du ut at du skal ha en LA så kjøp 46 da den gir mest for penga. i mot taler det at en del av disse motorene har havarert rimligt kjapt (men jeg tror dette hovedsakligt har vert grove bruker feil som står bak). En hvilken som helst sprek 32-36 motor gjør også nytten da de er lette og kraftige (kansje kjøpe brukt?) En 40 kulelagret motor er fy fy (alt for lite futt og alt for mye vekt for pengene, veier ofte mere enn 46 utgavene av samme motor), kjøp 46 eller større i samme vektklasse og du er i smørøyet hved senere fly innvesteringer. En Avistar med en litt tung Irvine 53 flyr som en drøm med masser av krefter til overs (personligt ville jeg ha satt en sprek 36-39 motor i ett slikt fly, lett lett og nok futt ).

          Radio: Minst 4 kanaler (helst 6) og den må ha trainer utgang og gjerne være av ett merke som andre på stripa kan og har (for å kunne bruke trainer kabel). En komputer utgave er ikke å forakte om du får den rimligt nok. OBS obs. Se opp for komputer radioer uten EXPO (t.d. enkelte Futaba FF6), roter du deg bort i en litt små heftig 3D kjerre enten den nå er elektro eller Glow så er Expo bortimot et must og du vil garantert føle du må bytte radio for å få denne muligheten. I denne lavpris klassen av radioer spiller det ingen rolle om der står Hitec, Futaba eller MPX på radioen. Det viktigste er om du får trainer hjelp med den radioen du velger, dernest prisen og deretter utstyret på radioen. Bare ett par ting til slutt, om noen tilbyr deg en Hitec Feather motaker så spark de dit pepperen gror, den mottakeren skulle aldrigt ha vært solg hverken over eller under disk. Så en heelt personlig smaks sak, finner du på å kjøpe en Hitec flash radio så bør den være billig for den er noe dritt å programere.

          Lykke til med flyvinga

          P.s. Når jeg låner naboens Hobbyco Superstar gliser jeg som regel fra øre til øre enten jeg vill det eller ei og jeg har holdt på i 8år. Grunnen til at jeg gliser? Vel jeg elsker å trene på landinger og touch and go`s og der er den fin, kommer en inn litt skjevt så er det bare litt siderors korrigering før jeg greaser den inn. Den er jo en trainer ikke sant, og en trainer bør helst vere lett å lande og det er Superstar`n (der faller nok Ready`n ligjennom i direkte samenlikning).

          OBS. salget stopper den 13/12/2004 så løp og kjøp, svarte får jeg råd tror jeg jeg kjøper en selv.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Vingemutteren
            Til samme pris får en også storebroren Avistar fra Hobbyco som egner seg litt mere som nr 2 fly. Kjøper en begge eller to av hver så får en to fly for 1204kr, dette er vel noen få kr billigere enn hva de kostet før pr/stk.
            Enig i det meste av det VM sier her, men gå likegodt for en Avistar med en gang. Den er supersnill å fly, samtidig som du kan fly øvelser fra vanlig loop til rolling circle (jeg sa ikke noe om at det skulle være vakkert) uten problemer med en OS 46LA i nesa hvis du ønsker det.
            Jeg har flydd maaaaaange modeller i min tid, men jeg har enda tilgode å finne en bedre trainer. Har også flydd ny og gamme versjon av Avistar'n uten at det er nevneverdig forskjell der annet enn i hvor ARF den er og i dekor.

            I likhet med VM så digger jeg å fly denne trainer'n (den er egentlig min samober's, men hun har lagt opp og no'n må jo fly'n ! ) når jeg vil slappe av litt. Ultrasmoothe landinger, et-hjuls touch'n go's og superkorte landingsrunder levne en stakkar med store glis om munnen. På toppen av det hele så er de enkle å reparere hvis uhellet er ute.

            Hvis man ser bort i fra dette med robusthet, så er min anbefaling uten tvil en Avistar i forhold til Ready. Har også flydd Ready og har ingenting negativt å si om den, men som nybegynnerkjerre er Avi'n et bedre valg i mine øyne. Supersnill for nybegynneren med mulighet for å utvikle litt fingerferdigheter over tid hvis man ønsker det. Og prisen er jo nå helt overlegen! Sammen med en OS 46LA og APC 11x7 propell blir det berre lækkert.

            Lykke til med handlinga uansett hva du velger!
            Odd Sundet
            http://www.imacnorge.no

            Comment


            • #7
              Originally posted by Vingemutteren
              Radio: Minst 4 kanaler (helst 6)
              Hei!

              Gammel tråd, men ble bare nyskjerrig på hva en skulle med 6 kanaler på Jupiter. Forstår 5 kanaler; høyde-, side-, balanseror, trottle og flaps, men hva er den 6. til?
              MVH
              Sindre Solberg
              Os Aero Klubb

              Comment


              • #8
                De to "ekstra" kanalene kan brukes til: flaps, retract, slepekobling, lys, hjulbrems, luftbrems, fuelmix, spoilers og mye mer.
                Og man kjøper ikke radio bare til det første flyet vel... Mange fortsetter med fly med flere funksjoner etterhvert.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment

                Working...
                X