Announcement

Collapse
No announcement yet.

ER det ducted fan på denne?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ER det ducted fan på denne?

    Hei!

    Jeg lurte på om noen vet hva slags opplegg det er på denne F-16N modellen fra combatmodels.com - Domain Name For Sale | Dan.com er?

    Skjønner ikke helt dette ordet : Pusher Prop , men regner med vel at det betyr propel?

    Vil det si at denne modellen er utstyrt med propel inni i kroppen i bak enden eller?
    Eller er den i ducted fan system..?

    Håper på noe svar..
    Tommy

    Futaba 14Mz 2,4GHz
    Futaba 10CG 2.4GHz

    Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
    Raptor 50Titan SE (x3)

    Div. modell flyr.. (alt for mange)

  • #2
    "Pusherprop" betyr som regel at den har en propell som sitter fritt tilgjengelig bak og skyver i stedet for at den sitter forran og trekker. Det er ikke det samme dom ducted fan.
    Henrik Falch
    ____________

    North Star (vannfly)
    Nemesis (Shockflyer)
    JR 9x v.II

    Comment


    • #3
      Pusher-prop betyr att modellen bruker en bakåtmontert motor med vanlig propeller. Det vill sige, att i dette fallet, så sticker propellern ut lengst bak fra modellen, og "pushes" fram planet gjenom lufta, i motsats till en normal modell som "pulls" modellen fram gjenom lufta.

      Den kommer att fly som en DF modell, ettersom den ikke blåser luft over roderna, og di ser faktiskt veldigt bra ut i lufta, ettersom det er i stort sett umuligt å se propellern når den er igang..

      Nackdelerne er att lydet blir litt "feil", og statisk visning ser også litt skummelt ut med en stor prop i hæcken på flyet.

      Men for det priset, så hade jag definitivt kunnat leve med det.

      /James
      Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
      Radio: Hitec Eclipse 7

      Comment


      • #4
        oki..

        Takker så meget for svaret

        Da skjønner jeg litt mere... Husker EZ hadde en F-16 med propel bak.. Holdt på å kjøpe den , den gangen..

        Men lurter om det fins noe samme "størrelse" som denne fra Combat Models , men bare en ren ducted Fan system til ca samme pris..?

        Syns denne størrelsen er mer passe for min del - hvis jeg skal shoppe meg en..

        Når modellen måler en lengde over 2m.... som syns jeg den blir litt for hefftig til første jetmodell assa...hehe

        Man skal jo fly med disse også - ikke bare ha det til pynt

        Hvis noen gidder å forklare forskjellen fly egenskaper mellom ducted fan og turbin så hadde det vært fint
        Bortsett at je vet det går hefftigere med turbin i alle fall..
        Tommy

        Futaba 14Mz 2,4GHz
        Futaba 10CG 2.4GHz

        Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
        Raptor 50Titan SE (x3)

        Div. modell flyr.. (alt for mange)

        Comment


        • #5
          Jeg har prøvd vekren turbin eller DF, men en i klubben fortalte litt om det engang. Han sa at det ikke var noen forskjell, bortsett fra det du sa og det tekniske. Flyr helt likt, men man bør vere obs på at det tar litt tid på en turbin før den bygger opp turtal, ikke som en vanlig glow motor der gasspådrag kommer med en gang.
          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
          er der ingen der kender dem.

          Comment


          • #6
            Jag har flyvit både DF og pusher, og flue har helt rett.
            Den store skillnaden på en vanlig modell med propeller og en DF modell er att propellern ikke blåser luft øver rodrena på en DF modell, så den er litt "tregere" med samme roderutslag. Man må også fly den litt renare, da på grund av samme orsak er mindre førlåtande. Dvs, høyre fart i landningarna for å ha kontroll, osv..
            Responstiden på DF er også tregere som flue skrev. Det spillte mest roll i landningen for mig. Man var tvungen å tenke litt lengre framover en med en prop-modell..

            Heftigere med turbin? Mjae.. Du får mer respons med en pusher-prop, men max-hastighet blir lavere.. Men, med tanke på aerodynamikken på en F-16 modell, så ska du nokk ikke oroa dig for att det kommer att gå langsamt..

            /James
            Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
            Radio: Hitec Eclipse 7

            Comment


            • #7
              oki....

              Lurer da om jeg ikke skal anskaffe meg denne F-16N modelen fra Combat models...

              Siden er prisen er hyggelig og greit å ha en model som ikke koster skjorta siden dette blir første gangen med fly...

              Driver å trener på G2 sim med F-15 + Sabre med ducted fan. Blir mye tid foran pcen gitt.. (har bestilt Add-Ons volum2 - der det er F-16 med) moro
              Trener også en del på helikopter, siden det er det jeg har startet rc hobbyen min.. Mester hvis fly bedre enn kopter gitt..hihii

              Siden den er litt "tregere" liksom og kanskje like greit å ha en model som ikke har "max-max-hastighet"...
              Etter det DERE sider, er det slik en model med pusher-prop må jeg ha litt større fart i landingen for å ha en god kontrol over modellen eller?

              Har jeg forstått det riktig, at Responstiden på en DF modell er "tregere" enn på en pusher-prop?

              Har selve "størrelsen" på modellen å si på flyegenskapene eller det er mest avgjørdene på ,motor valg osv...?

              Har kikket litt på den kyosho F-16 med elektromotor... eller evt. med glow motoren..
              Tommy

              Futaba 14Mz 2,4GHz
              Futaba 10CG 2.4GHz

              Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
              Raptor 50Titan SE (x3)

              Div. modell flyr.. (alt for mange)

              Comment


              • #8
                Har du flydd noe annet en sim?
                Selv en "treg" F16 kan være dryg håndfull og bruker litt himmel !

                Comment


                • #9
                  Nei, har ikke flydd enn sim med flyr... Og flyr kun nå for tiden helikopter i live (forsatt nybegynner på det området)...

                  Men mester bedre md fly på sim enn helikopter vist nok. Klarer fint å fly flyr på sim - bortsett dette med landing. Den får jeg ikke helt til ennå....
                  Tommy

                  Futaba 14Mz 2,4GHz
                  Futaba 10CG 2.4GHz

                  Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
                  Raptor 50Titan SE (x3)

                  Div. modell flyr.. (alt for mange)

                  Comment


                  • #10
                    En pusher-prop modell flyr exakt som en DF, bortsett fra lavere topp-hastighet, og raskere respons på throttlen.

                    Tenk på det som gears.. Att fly med pusher-prop er som att kjøre bil med kun 3e gear, mens DF er som att alltid kjøre i 5e gear.. Dvs, litt tregere i accelerationen, men når man vel fått opp farten, så går det raskere med DF.

                    Landningen skjer på samme måte (og hastighet) som med DF..

                    En pusher-prop modell er en bra introduktion till DF verlden..
                    Og Kyoshos F-16 DF (el versjonen) hade jag hållt mig undan.. Har hatt en, og den koster relativt mye mere enn hva man tror.. Trenger ordentlige accer, ladere, etc for å få den till å fly ordentli. Og even da, er ytelsen ikke imponerande..

                    /James
                    Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
                    Radio: Hitec Eclipse 7

                    Comment


                    • #11
                      er vel strengt tatt lurt å kjøpe en billig trainer å teste med, før man skritter over i de undervingedes verden mener jeg da men,,,, vær sin smak. har en tendens til å bli dyrest for de som skal ha noe tøfft med en gang. dessuten er det kjipt å fly hvis du ikke får noe draget på det. en trainer er beste til å lære på..
                      Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                      www.airheads.no

                      Comment


                      • #12
                        jets..

                        Joa--skjønner det at kanskje det er lurt å skaffe seg en trainer først og det er mulig at jeg gjør det etterhvert. Men ønsker nå i alle fall "kjøpe" en jet modell, men usikker på om det er blir F-16 eller noe annet. Men mest lyst å F-16..
                        Ønsker vel helst en modell med ducted fan, men pusher prop (som noen her har nevnt) er en sikkert fin start på jets flying og kitet koster heller ikke kosta - siden det er komplett med alt - bortsett fra radio/elektronikk og motor...

                        Tenkte å passe på nå siden dollar kursen er lav og kjøpe en kit der jeg kan sitte med ro og bygge over lang tid og ta det med ro hele tiden å ikke stresse med det..

                        Tilegg kommer jeg til å bruke masse tid på G2 sim med de jets modellen programmet har...


                        Endelig fikk jeg henta G2 sim programmet Volum 2 igår, der det er med F-16 modell. Fått prøvd dette i går og koste meg.

                        Men det er en ting jeg lurer på.... De bevegelsene sin skjer på simulatoren på jets modellene, tilsvarer det akkurat det samme i live eller er det noe forskjeller ute å går?

                        Jeg syns det er litt forskjell mellom F-15 og F-16 på sim... for F-16 svinger så brått i forhold til F-15 syns jeg..

                        Er det faktisk "store" forskjeller på disse modellene/F-15,F16,F-18??
                        Tommy

                        Futaba 14Mz 2,4GHz
                        Futaba 10CG 2.4GHz

                        Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
                        Raptor 50Titan SE (x3)

                        Div. modell flyr.. (alt for mange)

                        Comment


                        • #13
                          Oj..

                          Jag antok att du hade flyvit førut.. Jag håller definitivt med om att du burte skaffe en trainer først..
                          Dom ser kansje ikke så sexiga ut, men det kommer att spare dig en veldig masse penger.

                          Mitt tips skulle vare att kjøpe en trainer som tar samme motorstørrelse som pusher-prop modellen, så kan du flytta over motor+elektronikk till pushern når du er ferdig for den..

                          Jag hade flyvit i ca 8 år innan jag gav mig på DF, og æven da var det en skapligt stor inlernings-kurve.. Det var i og for sig innan simulatorns tid det..

                          F-15, F-16 og F-18 er olike plan, og flyver derfor ulike. Det er kansje ikke heller samme forutsettninger i simulatorn, da det kan vare olike skale, DF / Turbin etc, etc..
                          F-16 er en ren fighter, og er mer aggressiv.
                          F-15 er mer ett attack-plan, og detfor mer stabil (plus att det er to motorer, ergo _større_)
                          Ca samme med F-18 som F-15

                          /James
                          Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
                          Radio: Hitec Eclipse 7

                          Comment


                          • #14
                            Hvis du ikke har flyd modellfly før vil jeg på det sterkeste fraråde deg å kjøpe en slik modell. Du kan jo forsåvidt kjøpe den, men ikke fly den før du har sett hvor mye du kan på en trainer!

                            Har hørt så mange historier om folk som synes det ser tøfft ut med F 16, WW 2 fightere o.l. og derfor kjøper det som 1. fly. Da ender det som regel i bakken og de vil kanskje aldrig prøve fly igjen.

                            En trainer er også billigere å styrte.

                            Hvis du føler du har god kontroll bør du i det minste kjøpe en lavvinget trainer synes jeg, ikke gå rett på noe som F-16!
                            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                            er der ingen der kender dem.

                            Comment


                            • #15
                              Typisk for nybegynnere å springe til nærmeste hobbybutikken og kjøper modellfly beregnet for proffe flygere og så oppdager de så snart modellen er blitt til flishaugen etter første flytur. De tilskuere som sto på feltet og så på modellflyene som var så lekende lett er ikke virkelige lekende lett. Pilotene har hatt lang trening før de kunne fly avanserte fly.

                              Så derfor råder jeg DEG til å begynne med trainerfly før du er sikker på at du kan fly lav vingete fly.

                              Jens Eirik

                              Comment

                              Working...
                              X