Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva må jeg kjøpe hvis jeg skaffer meg en LieRider?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva må jeg kjøpe hvis jeg skaffer meg en LieRider?

    Jeg har null erfaring med med modellfly og vurderer å begynne med dette. Fikk se en flott oppvisning med et LieRider fly og ble veldig inspirert.

    Hva trenger jeg, og hvordan kan jeg få det billigst mulig?
    Er radio noe det fint går an å kjøpe brukt?

    Har hatt en bensin bil i en del år som jeg ikke har kjørt 1liter bensin engang(ikke de best anvente 4000kr], så jeg håper dette kan bli mer interessangt.

  • #2
    Hei.
    Kjøpe og selge brukt kan du gjøre her: Ute av drift

    Ta å søk litt etter f.eks. nybegynnerfly etc. her på forumet så får du opp masse. Lett også litt i tråden for nybegynnere så finner du mange svar på akkurat det du spørr om.

    Comment


    • #3
      Var ikke mye hjelp i det. Burde i grunnen ha vært lagd en guide om dette.

      Men uansett:

      Hvor mange kanaler trenger jeg på radioen?
      Hvor mange og hvilke servoer trenger jeg?
      Batteri?
      Motor?
      Propell?
      Andre ting?
      Hvor mye ca vill dette koste?

      Edit: Hvordan er dette til å fly ute med?

      Comment


      • #4
        Hei Marius.

        ....hadde du tenkt å starte 'karrieren' med LieRider?
        Tror ikke det er så lurt. I kapable hender flyr LieRideren kanonbra, men tror nok at du hadde blitt noe frustrert med denne som førstefly.
        Prøv ett som heter E-starter eller lignende fly. Henvend deg til en etablert forhandler av små elektrofly. De hjelper deg med valg av tilbehør.

        Radioen din trenger min. 3 kanaler. Helst 4 eller flere. Kan fint kjøpes brukt.
        Du trenger 3 servoer til et fly med balanseror
        Batteri? Vel...LiPo er vel greia i dag, men husk spesiallader. 'Vanlige' batterier går også fint men med mye mindre flytid.
        Motor? Kommer an på flyet du velger. Mange kommer med motor, men hør med din forhandler.
        Propell? En dertil egnet. OK litt fleipete sagt. Hør med forhandler eller sleng spørsmålet her på forumet når du har et spesifikt opplegg på flyet ditt. Her er det maaange som kan gi deg et bra svar.
        Andre ting? He-he...you bet ....En god lader som har potensiale til å følge deg langt i din nye hobby (hvis du skal holde på med elektro)...en erfaren modellflyger som kan hjelpe deg er verdt sin vekt i gull. Oppsøk din nærmeste klubb er vel et råd som blir gjentatt til det kjedsomlige. Men slettt ikke uten grunn....

        Siden finnes ikke

        En pakke som ser utrolig bra ut. Tror det er flere her på forumet som har prøvd denne. Vent med LieRideren.
        Ellers finnes det ett utall av nybegynnerfly i elektroklassen. Det finnes flere her som har god erfaring med denne typen fly. Jeg har nok ikke det...har mesteparten av min erfaring fra fuel-fly. Har såvidt prøvd en Cub-sak. Hyggelig opplevelse.
        Mvh

        Olav Lund

        Comment


        • #5
          Brenner forsatt litt for LieRider altså :P. Hvordan vil dette være vanskelig som nybegynnerfly?
          Originally posted by Test på modellflynytt.no
          "Denne utgaven bør være ett meget godt alternativ for både ganske nybegynner til de som ønsker noe mer avanset å fly med."
          Kommer uansett ikke til å kjøpe enda, må selge bilen først. Prøver å finne ut hvor mye det ca vil koste så jeg satte sammen dette:


          Handlekurv
          Varenavn
          Antall
          Pris
          Sum


          LieRider

          695,00
          695,00


          Microservo

          198,00
          396,00


          Micro Mottaker fra ACT

          485,00
          485,00


          Klepaker Extreme

          895,00
          895,00


          Jeti 8A

          595,00
          595,00


          Total
          3 066,00

          + Radio rundt 1000kr(sikkert brukt da)

          Stemmer dette?

          Comment


          • #6
            For all del. Kjøp LieRider hvis du "må". Den er jo rålekker og utvilsomt et velflygende eksemplar av sorten.
            Mulig at nybegynnere kan lære å fly på denne. Men undersøk om det er noen som kan hjelpe deg litt.
            Ikke glem batt. og lader
            Mvh

            Olav Lund

            Comment


            • #7
              Som Oddbob nevner savnes batteripakker (Lipo) og lader i oppsettet ditt
              To batteripakker og en enkel lipo lader er fort en høvding til.
              Mange fordeler med ett slikt lite depron fly.. kan flys på små områder, lett og få med seg, slipper fuelsøl og kranglete motorer, dessuten er en Lierader sikkert knakende artig og fly, har aldri hatt en selv men har sett den og Vertigoen i sving.
              På nedsiden slik jeg vurderer det... tviler på den er det enkleste og starte med for en nybegynner. Selv om den sikkert har utmerkede flyegenskaper på forsiktige rorutslag. Tåler vel også begrenset med vind, iallefall i ukyndige hender. Dessuten sitter jeg med en følelse av at slike akrobatiske depron modeller blir veldig fort fryktelig gamle. Enten det skyldes pilotens overmot, eller manglende evner.
              Dessuten RC folket kan si hva de vil elektroduppedingser er IKKE billige.
              Spesielt når vi snakker børsteløst og Lipo

              Men er det Lieraidern du har lyst til og gå for så gjør du sef det.
              Vil som andre har nevnt anbefale deg og få hjelp i start fasen.
              Radioen du skaffer deg bør ha uttak for trainerkabel og være av ett merke som er relativt vanlig.
              mvh MM

              Comment


              • #8
                Takk for gode svar.

                Jeg får se hva jeg gjør, virker veldig gøy, men det er også dyrt.

                Det kan være at jeg heller går for et helicopter som Twister, fant denne pakken på ultramicro og tenkte kanskje det kunne være en billig og morsom måte å lære å fly RC-helicopter på.

                Comment


                • #9
                  Hei, din nærmeste klubb er vell http://www.forusrc.no/ de arrangerer også indoor hver søndag i vollhallen. Kanskje der du så Lie Rideren?

                  Hvertfall, er ca. 1,5-4 tusen du må ut med for komplett fly, kommer ann på hvilken radio du velger, jeg ville nok lagt litt ekstra penger i den. (radioen og lader kommer i tilleg til de 1,5-4K altså).

                  Lie Rider er kanskje ok å lære på med veldig små utslag (nærmeste jeg har flyd er Vertigo), men du bør heller gå for ett nybegynner fly i samme vektklasse, så kan du bare flytte alt radioutstyret til f.eks. Lie Rideren når du kommer så langt.

                  Hvis du velger Lie Rider alikevel bør du absolutt få hjelp til å fly den! (Det bør du uansett hvilket fly det blir...)
                  Kom til Vollhallen neste søndag, der er det mange med mer erfaring en meg som kan hjelpe.

                  Lykke til!
                  Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                  er der ingen der kender dem.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by flue
                    Kanskje der du så Lie Rideren?
                    Var andreas(i forusrc) som fløy litt rundt i hangaren på fredag(går vk1flyfag).

                    Det kan være at jeg begynner med det twister helikopteret, men vi får se.
                    Må som sagt få solgt bilen først.Denne bilen hvis noen er interessert =)

                    Comment


                    • #11
                      Det ser jo lekende lett ut når Andreas flyr, men det er ikke like lett som det ser ut til! Har du spurt han om dette med fly?
                      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                      er der ingen der kender dem.

                      Comment


                      • #12
                        Da har jeg fått for meg at jeg heller skal bygge et fly selv.

                        F-15

                        Kanskje ikke det beste flyet å starte med, men det får gå som det går.

                        Comment


                        • #13
                          Argh. ikke for å være ekkel men du minner meg om en som har mast hodet av min bror angående problemer med sin bil. Hans største problem er at han spør og spør men ikke vil gjøre det han blir bedt om (mye vits i å mase da gitt).

                          Seriøst, du vil få så mye mere moro og gode minner med modell fly om du velger en model som du kan klare å kontrollere som nybegynner. Sier ikke du ikke skal bygge selv eller la være å kjøpe det du har lyst på. Sier bare at du bør kjøpe/bygge en trainer i samme størrelse så du kan bruke motor/servo og andre deler omm hverandre med det flyet du ender opp med (dette rådet har du fått før her i tråden også). Hvis ikke blir det sansynligvis 3meter og krasj hver gang du skal fly og da mister en ofte fort innteressen.

                          Uansett så får du ha lykke til, du høres akkurat passe sta ut til å greie deg uansett hva du prøver deg på.
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #14
                            Hehe, grunnen til at jeg ikke høres helt stabil ut nå er bare på grunn av at jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre. Og grunnen til at jeg plutselig ville bygge et fly selv var pga det så ganske gøy ut, så vi får se. Tror selv at jeg kommer til lære ganske fort å fly, men det vet jeg ikke før jeg har prøvd.

                            Og for all del, det har komt mange gode svar, og jeg tar nok til meg en del av dem.

                            Comment


                            • #15
                              Er Hitec Laser 4 en grei radio til å starte med?

                              Comment

                              Working...
                              X