Announcement

Collapse
No announcement yet.

Li-Ion og kulde?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Li-Ion og kulde?!

    Originally posted by Supra25
    Hei

    Det med motor har du vel alt fåt svar på. Med den vekta tror jeg nok ikke jeg ville gått for noe under Moki 2.1 (gjerne med Perry Pumpe). Selv ville jeg gått for en DA-50 eller en ZDZ 50 (det blei DA på meg).

    Når det gjelder servoer så har jeg en Extra i samme størrelse (bare en del lettere). Grunnet en stor porsjon utålmodighet hadde jeg faktisk jomfrutur på den med Futaba 3001 servoer rund baut, men jeg *kremt* veit ikke om det er det lureste i lengden...
    Bytta i vinter til Futaba 9405 servoer. Disse leverer 5.8kg/0.14s på 4.8V, men jeg vil anbefale å kjøre de på et regulert 6V anlegg. Da er talla 7,2kg/0.11s. På sideroret har jeg kjørt en analog 9.5kgs servo. Dette oppsettet har nå vandret over til min Funtana.

    Siden jeg nå skal sette en DA-50 inn i kjerra går jeg samtidig over til digitale servoer. Det blir da Futaba 9252 på bal- og høyderor og Futaba 9350 e.l. på sideroret med et 6V regulert Li-Ion anlegg. Med Li-Ion sparer du vekt samtidig som du får mer flytid pr. lading.

    Jeg vil egentlig si at servovalg vil avhenge litt av hva slags type flyging du skal gjøre, og hvordan budsjettet ditt ser ut. Skal du fly vanlig skala akro (IMAC type) så vil ikke behovet være like stort for sterke og kjappe servoer, men noe særlig under 5-6kg's servoer ville jeg nok uansett ikke valgt.

    Dyrt prosjekt! Norge er kaldt om vinteren. Lipo,Liion og NiMh fungerer dårlig i kulde. Gal er den som driver radioen på annet en NiCd. Har selv byttet ut senderbatteri i min mc22. Om sommeren derimot er lipo og tilsv en grei løsning.
    MVH
    Einar Large

  • #2
    Originally posted by Einar Large
    Dyrt prosjekt! Norge er kaldt om vinteren. Lipo,Liion og NiMh fungerer dårlig i kulde. Gal er den som driver radioen på annet en NiCd. Har selv byttet ut senderbatteri i min mc22. Om sommeren derimot er lipo og tilsv en grei løsning.
    Det er klart det finnes rimeligere løsninger enn dette, men mer power = bensinmotor og Funtana'n trengte servoer.....og hvem i sin rette forstand klarer å la være å bruke en god unnskyldning for å kjøpe nye servoer!?

    Hva batteri angår så er jeg sikker på om jeg er helt enig. Nå kommer den nye radio'n til Futaba med Li-Ion og da ser vi fort hva den presterer i kulde. Hvis man tar en titt på f.eks. digital speilrefleks så bruker disse nesten utelukkende Li-Ion batterier. De fleste har 7,4v celler og dette fungere helt "utmerket" i kulda. Tilbakemeldinger fra ekspedisjoner til Svalbard såvel som Nordpolen bekrefter dette.
    Jeg har sjekket litt rundt for moro skyld. De fleste produsenter oppgir at Li-Ion celler yter ca 70% når kvikksølvet dropper under 0. Jeg har også vært i kontakt med et par stykker hvor tilbakemelding var at volt'n vil droppe en del, men kapasiteten vil fortsatt være god. Bruksområde for de fleste Li-Ion celler er -20 til +60 grader såvidt jeg kan skjønne.

    Jeg tok også en titt på utladingskurvene til en 2200mah Sanyo Li-Ion celle. Ved -10 grader (og da er cellene -10, og ikke bare lufta rundt) så får man rundt 1000 mah ut av en celle før den når 3V pr. celle. Såvidt jeg kan lese ut av Fromecobatteriene sine spesifikasjoner så er 3V pr. celle maks utlading.

    Det jeg tolker ut av de svara og dataene jeg har sett på er at det ikke er noe problem for meg å fly Funtana med nyoppladda Li-Ion pakke i 5-7 minus (flyr sjelden kaldere enn det). Man skal være en god stund utpå isen før selve batteripakka blir like kald som lufta, og selv da så flyr jeg en god stund på 1000 mah.

    Ok...når alt dette er sagt så må jeg få legge til at jeg på ingen måte er noen batteriekspert. Jeg er fullstendig åpen for muligheten at både forhandler og "batterieksperten" jeg har vært i kontakt med tar feil, og ikke minst (og mest sannsynlig i så fall) at jeg ikke har tolket informasjonen riktig.

    Hvis (og det er du helt sikkert) du er helt uenig i mine tolkninger så vi jeg gjerne vite hva som er riktig med tanke på Li-Ion egenskaper i 0 til -10 grader og gjerne litt talldata\fakta til å backe det opp. Jeg vil gjerne lære mer om dette, samt at det sikkert er flere som lurer!!

    Uansett så bør vi opprette en ny tråd hvis denne diskusjonen skal fortsette, men det kan jeg gjøre etter eventuelle svar.

    Let the debate begin!
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

    Comment


    • #3
      De to postene over lå opprinnelig i en post om noe helt annet enn batterier. Siden flere og flere bruker Li-Ion batterier nå om dagen tenkte jeg det kunne vært opplysende og lærerikt om de som vet en god del mer om batterier enn jeg kan kommentere litt rundt dette med hvordan Li-Ion faktisk oppfører seg når det blir kaldt.

      Som det står å lese over har jeg sjekket litt rundt og trukket mine egne konklusjoner ut fra det jeg har kommet over, men jeg er så absolutt åpen for at jeg har tolket feil.

      Jeg er derfor interessert i fakta rundt Li-Ion teknologien i forhold til kulde og ikke synsing og "jeg har hørt atte...".
      Har montert min første Li-Ion pakke i bråke-sølefly nå nylig og er storfornøyd med den så langt. Var ute i 4 minus i går og fløy 3 turer i løpet av 2 timer uten problemer. Har dessverre ikke fått meg en "load checker" enda (men det kommer), og kan derfor ikke si noe om pakkas tilstand når jeg pakka sammen.
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

      Comment


      • #4
        Så lenge de ikke får kjøle seg ned før du starter å fly, og belastningen er høy nok til å holde temperaturen på batteriet oppe på normalt nivå så er det ikke noe problem. I en sender tror jeg nok det kan bli problemer siden strømtrekket der er veldig lavt.

        Comment


        • #5
          Det er slik også jeg har tolket dataene. Selv når cellene blir nedkjølt til -10 grader yter de "relativt" bra og man kan fint få 3-4 turer ut av de. 3 turer med min Funtana trekker neppe mer enn kanskje 4-500 mah.
          Siden det har vært kommentert flere ganger her på forumet at det kune er NiCd som gjelder i kulda, og at man helt klart bør styre unna Li-Ion på denne årstiden tenkte jeg det kunne vært greit å få klarhet i det en gang for alle.

          Senderbiten vil jeg få svar på i slutten av januar da den nye Futaba'n skal testes.
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment


          • #6
            Har vel nevnt dette her før men gjentar gjerne hva jeg har erfart; Sist vinter opplevde jeg stadig vekk at mine LiPo-er fikk så stort spenningsdropp at regulatoren kuttet på full-gass når jeg skulle fly depronfugler og batteriene hadde fått kjølt seg ned skikkelig. Men hvis jeg lot motoren gå på 1/4 gass et halvminutt når jeg hadde byttet batteri virket hele stasen helt perfekt. Og jeg dro ut nesten samme flytiden som i sommervær. Tyder på at hvis det er noe belastning vil batteriene få nok indre temperatur til å fungere i vintervær.
            Dette er ikke noe nytt fenomen som bare gjelder Li-Ion/LiPo forresten...
            I elektrofuglene lå batteriene slik at det var god luftpassasje rundt, mens med et RX-batteri kan det hele pakkes bedre inn og isoleres.
            Altså: belastes sakene en del før flight kan det sannsynligvis funke bra, men hvordan bedømme om pakka er stiv nok mht spenning før take-off? Når alt funker og man flyr bør belastningen bidra til å holde spenninga sikker, men hvordan VITE? Synd det er så kaldt ute når det er kaldt nok til å teste ut dette!
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Fløy 2 pakker med Li-po i dag uten problemer selv om det var minus 5, tok ut normal flytid som er 10 minutter både på Delta og Threedee. Har en sammenleggbar kjølebag som brukes som "varmepose" til batteri og sender når jeg drar på stripa og tar ut batteri og sender rett før jeg skal bruke dem.

              Dessverre så knakk propellen på Threedee etter første flyturen og jeg hadde montert en ny propell på Delta for å teste ut den men den fungerte heller dårlig . Så det ble ikke mere enn to turer.

              Har også tatt ut NiMh batteriet i sender og satt inn det originale NiCd som fulgte med for å være på den sikre siden.
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

              Mange fly og mye moro

              Comment


              • #8
                Originally posted by joo
                Sist vinter opplevde jeg stadig vekk at mine LiPo-er fikk så stort spenningsdropp at regulatoren kuttet på full-gass når jeg skulle fly depronfugler og batteriene hadde fått kjølt seg ned skikkelig. Men hvis jeg lot motoren gå på 1/4 gass et halvminutt når jeg hadde byttet batteri virket hele stasen helt perfekt.
                Spenningsdroppet er helt klart tilstede og det ganske markant også...når cellene først blir kalde. At regulatoren kutter da kan jeg godt skjønne, men vi snakker jo ikke nærheten av samme belastning av batteripakka sålenge den kun brukes til å drifte servoer. Har man 10 digitale servoer og alle binder seg maks samtidig så blir det kanskje et problem....men da tror jeg vel at det er andre bekymringer som tar prioritet hvis det skulle skje.
                Odd Sundet
                http://www.imacnorge.no

                Comment


                • #9
                  Hei!! Sitter og leser svarene deres og det her forklarer en hel av hva jeg nylig opplevde! Har akuratt elektrifisert en H9 Funtana 40s. Og jeg vet med 100 % sikkerhet at det av el.utstyr montert i den er mer enn bra nok, da jeg har benyttet et kjent oppsett hentet fra RCU (annet nettsted)
                  Men den dagen jeg skulle ha maiden på fuglen valgte gradestokken å gå i kjellern, ca 5-6 minus. Flyet var lada med 6s4p 4,8 amp batteri. Den ble stående ca 30 minutter ute før jeg skulle ta av. Take off var så og si håpløst, virka som fuglen var TOTALT underpower'a. Men etter en runde i lufta syns jeg fuglen kom til liv igjen. Landet dog kjapt, da jeg trodde det var noe seriøst feil ett eller annet sted, kanskje med ESC eller noe. Men tydligvis var det nedkjølingen av LIPO cellene! Hadde jeg bare fortsatt å fly ville nok ting blitt bra av seg selv.
                  Så sånn jeg ser det må ikke batteriene før bruk kjøles ned, la de ligge varmt i bilen helt fram til de skal benyttes. Eller kjør batteriene varme før takeoff. Etter det vil uttrekket av strømmen holde de varme under driften.
                  Mye av dette er jo ting vi har erfart med mobiltelefonene våres. Blir telefonen kald er det jo nesten ikke futt i batteriet. Ihvertfall er min Sony Ericsson sånn

                  Comment

                  Working...
                  X