Announcement

Collapse
No announcement yet.

Større elektro-prosjekter.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Større elektro-prosjekter.

    Siden MM lurte litt på hva jeg hadde tenkt meg av oppsett på min nyanskaffede PJS nevnt under Funtana90-tråden tenkte jeg å starte en ny tråd her på "rette" stedet og håper på litt diskusjoner her!

    Jeg har anskaffet en PJS 3D 5000 for bruk i et "anelsen" større fly enn 300-grams størrelsen. Faktisk i en fugl på nesten 170 cm i vingespenn... Det sitter en 17x8 CadCam-propell på denne og den drar skremmende bra! Den skal i nesa på en i særklasse vakker fugl fra Tsjekkia i stedet for 10-15 ccm slevje-maskin som er humørsyk, søler og krever en masse justeringer. Drivpakken i første omgang er 6S3200 FlightPower LiPo og regulatoren er en Jeti 70 Opto. Opto betyr at jeg må kjøre med eget RX-batteri, et naturlig valg siden såpass store modeller krever mer strømkapasitet til servoene enn man kan forvente fra en BEC, særlig siden man koker bort utrolig mye effekt til varme når man skal konvertere fra 23-24 Volt til 5 Volt i en BEC!!! Jeg skygger selvsagt unna digital-servoer for å slippe digre RX-batterier...

    Jeg har sett noen videoer på nettet der folk flyr typiske 60-90-modeller med børsteløst i nesa og det fungerer særdeles bra ser det ut som. At elektro i denne størrelsen dukker opp i store internasjonale mesterskap og konkurrerer uproblematisk med tresprit-jernklumper kan bare bety at her er framtida... Så derfor vil jeg være med!

    Batteriene mine fra FlightPower har en "ufarlig-sone" opp til rundt 45 Ampere (64 Amp kortvarig), og statiske tester hjemme gir meg nettopp 45 Ampere i strømtrekk med dette oppsettet etter å ha tatt ut ca. 10-15% av kapasiteten. Kjapp hoderegning fra min bruk av 700mAh LiPo med ca 8-9 Amp trekk antyder at jeg kan fly aktiv 3D/acro med dette oppsettet i 10-12 minutter. Går man opp til 6S 6000mAh-batterier betyr det nærmere 20 minutter på en flight, ganske lang tid hvis man hovrer lavt og leker med high-alfa roller.

    Når jeg sier at jeg har 6S-pakker er ikke dette helt riktig. Jeg serie-kobler 2 stk 3S-pakker. Fordelen er at jeg bruker de samme batteriene til andre ting, blant annet i en elektro-seiler med Phasor 45/3-motor i. To av disse pakkene gir meg altså to drivpakker til denne seileren i tillegg. Osv...

    Problemet er imidlertid at dette er ganske nytt og jeg finner ikke noe særlig av inputs om dette her på berget foreløpig. Men det kommer vel!

    Prisene avskrekker sikkert enkelte? Men om man ikke må ha de dyreste Plettenbergerne slipper man billigere unna. PJS og 6S LiPo havner på kun 4k, og drivpakken ombord i maskinen kommer på under kiloet. Bør ikke skremme entusiastene vel??

    Noen flere som tenker i disse baner?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

  • #2
    Hørtes jo spennende ut det der!
    Jeg er ingen elektro-guru, men Sture Smidt (Moss Hobby) er i disse dager i gang med å sette sammen en STOR Mustang (ARF fra NM på overkant av 2m..). Han har bestilt inn den største AXI-motoren som jeg mener å huske skal svinge en 20X10 prop. Beregnet flyvekt: ca.10kg med skala understell.. Resten av utstyret som skal hives inn må man nesten høre med Sture om grunnet overnevnte kunnskap...

    Elektro er ikke BARE 100-300grams depron/EPP skapninger mer nei!
    - Man trenger ikke se lenger enn til F3A-miljøet!
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

    Comment


    • #3
      Re: Større elektro-prosjekter.

      Originally posted by joo
      Noen flere som tenker i disse baner?
      Tanken har slått meg mer enn èn gang, men det stopper på batteriprisene forløpig. Skal man ut og fly så bør man gjerne ha 3 oppsett (i hvert fall for min del) og da begynner lakna å fly fort. Klart man kan starte med 1 pakke, men jeg gidder ikke å drasse alt utstyrte ut på stripa, fly 1 tur, og så vente x tid før jeg kan fly neste fordi jeg må lade. Spesielt blir det jo på vinter'n siden det stort sett over alt anbefales at man IKKE lader Li-Po og Li-Ion når kvikksølvet titter opp på nullen. Da er behovet for flere pakker enda større.

      Selv om jeg skulle ønske at det satt en el-kladd i nesa på Funtana'n når det er på tide å gjøre rent, så stritter lommeboka forløpig imot.

      Men, med det sagt så synes jeg det er helt supert at noen stuper inn i denne verdenen og samtidig deler de akkumulerte erfaringene med oss andre som sitter på det berømte gjerdet. Jeg ivrer etter å lære mer om hvordan såpass store modeller fungerer med elektro-oppsett (se..jeg husket bindestrek, Joo ). og selv om det er en del å lese på RCU og andre steder er det enklere når man får det rett fra en norsk kilde.

      Keep up the good work (and moneyspending)!!!
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

      Comment


      • #4
        Hei Jarle!

        Tror ikke du finner mye om store elektrogreier her hjemme, men Ezone og Eflightmag.com har jo endel da. RCGroups også. Det er etterhvert endel som flyr heftige elektrokjerrer rundt omkring i verden.

        Fordelen er at du kan svinge skala-propeller på store fly fordi det er relativt enkelt å gire eller bruke belter. Og med LiPo blir vekten overkommelig samtidig som flytiden er mer enn god nok.

        Lykke til!
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          Hadde jeg hatt en laserskjærer alà Ultramicros kulle jeg jaggu satt igang, se link

          35% Scale Electric Foam Extra 300LX! - RCU Forums
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Her er en som ikke har laserskjærer, men som har størrelsen i orden!
            24 fot i vingespenn (731cm!!) og lager det hele av foamboards!

            Friskt å gå i gang med et slikt prosjekt! Det er til og med en kronerulling (eller dollarrulling!) på gang så denne "studenten" kan skaffe nok lipoceller!

            24 foot wingspan fff beast -build thread - RC Groups

            Ben_E
            Ben-Erik Ness
            Bergen Modellflyklubb

            Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

            www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


            http://www.bmfk.no
            http://www.jetsofbergen.no

            Comment


            • #7
              Det foam-prosjektet var sykt! Må kanskje sponse han med noen grunker!

              Jeg har en halv-ferdig Flair Messerschmitt BF110 på 165 cm. Ikke voldsomt stor, men det største jeg har hatt. Jeg har lagt ved et fire år gammelt bilde av prosjektet. Jeg har retracts liggende og har skjært ut lukene til understellet. Hadde store planer men det stoppet opp når jeg måtte flytte til bitteliten leilighet. Dersom jeg begynner på den på nytt så vil jeg lage noen større børsteøse outrunnere til den.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Nei den tar neppe av med små CD-ROM-motorer den der tahustvedt. Et par børsteløse i området rundt AXI 2820/12, men klarer du lage så dype hus?
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Jeg vil bruke 12-armede 25 mm statorer (Vanlig CD-ROM er 20x5 mm) og legge sammen nok til at det blir 15 mm tykt. Det burde klare brasene og vel så det. Flyet er beregnet på to 600-motorer.

                  Comment


                  • #10
                    Hei joo
                    Flott at noen kjører prosjekter på slike "mellomrange" modeller tilsvarende 90size fuel, det tusser med info om knøttene og endel om 2x2 skip også, men mellom er det heller dårlig.
                    Tror du har rett når du hevder at dette er fremtiden, om fremtiden er her riktig enda er jeg derimot litt i tvil om.
                    Årsaken til at jeg spurte var at jeg vurderer og elektrifisere denne:

                    http://www.fliton.com/new/gallery/ifn.asp

                    Med stort sett samme komponenter som du har valgt.
                    Eneste forskjellen er at jeg ønsker litt mindre propell og trenger derfor noe mer rpm har derfor vurdert 4S2P 3200.
                    Bunner for min del ut i to ting: Fyordet Pris
                    Og ikke minst egne kunnskaper på feltet ,som er mildt sagt begrensede.
                    Slik det ser ut nå så er det 70/30 sjanse for at det blir en 91 fuel men bestemt er det ikke.
                    I følge Ken så kommer ikke vidunderet til landet før i Januar, så har enda litt tid og vurdere på.
                    mvh MM

                    Comment


                    • #11
                      Selvsagt skal du ha elektro i den MM

                      Men: du kjører ikke PJS8000 på 4S, den ønsker seg 10S... Fordelen med 5000 er at den skal ha 6-7S LiPo og det er ikke så heavy hopp så lenge man kan bruke 3S-pakker som man setter i serie og bruker dem separate på andre maskiner som skal ha 3S.
                      Ei investering i en passende Hacker C50 med passende gear kan være et alternativ hvis man først skal på el-bølgen på acro-fly.
                      Prisene på LiPo går ned og effektiviteten opp, men det er et bra løft å handle inn drivpakke til 3-4k selvsagt.
                      Jeg var ute og prøvde å handle tachometer i går men fikk ikke tak i... Må sjekke hvor mye 5000 varver med 17x8
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Hehe joo Hadde en periode der kontoen min gikk på speed i forhold til RC uttak, forsøker nå og moderere meg noe

                        Blir ikke PJS8000 på denne... Ifall jeg kaster alle økonomiske vegringer over bord , innbiller meg PJS 5000 holder i lange baner, flyet er ikke tungt. I hvertfll ikke i henhold til spekken
                        Er spent på og få se den, Fliton har fått veldig gode kritikker på andre modeller

                        Drar på dette: PJS3D5000 eller tilsvarende, regulator, minst en dobbel 4S2P 3200 helst to + kabling og kontakter. Og tilslutt en Lipo lader som drar ett halvt Alta kraftverk.

                        Sitter med en følelse av at dette er nødt til og komme mye ned i pris. Børsteløse motorer er ikke all verdens kompliserte, ikke regulatorene heller, utviklingen henger vel på batteri siden. Og nå kommer fler og fler konsumprodukter med Li-Ion Lipo teknologi.
                        Men du som det frister.

                        Hvor mange ladinger kan man regne med på en slik batteripakke om man ikke er direkte uheldig ..?
                        mvh MM

                        Comment


                        • #13
                          Nok et stort elektroprosjekt

                          Denne svensken skulle kunne lære oss litt om depronbygging....!

                          Airbus A380 i 3mm depron med 3,5 m vingespenn!


                          Han har tidligere bygget en A340 i 3mm depron...


                          Mer info her:
                          3,5meter depron A380 - Page 2 - RC Groups

                          Sjekk også hans hjemmeside: http://www.modellflygsidan.se

                          Kanskje noen skulle invitere denne fyren til Fagernes!


                          Ben_E
                          Ben-Erik Ness
                          Bergen Modellflyklubb

                          Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

                          www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


                          http://www.bmfk.no
                          http://www.jetsofbergen.no

                          Comment

                          Working...
                          X