Announcement

Collapse
No announcement yet.

1,5 V batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 1,5 V batteri

    Disse AA-batteriene. De er jo 1,5 V, og det er jo det man trenger til gløding. Er det noen smmom vet hvor mange mAh disse holder, og hvor mange mAh glødepluggen bruker?

    Er dette noe som kanskje går ann å bruke? Eller er jeg på bærtur nå?
    Simen

    Why drink and drive, when you can fly so high?!

  • #2
    Ei R6-celle (AA) har vel drøyt 2000mAh... tror jeg. Problemet er at dem har problemer med å levere nok strøm pga høy indre motstand. En glødeplugg trekker vel 2-3 A så du bør ha 7-8 av dem i parallell. Kan brukes men ei dyr og dårlig løsning.
    Jeg gløder oftest med en hjemmelaget NiCd-pakke med 2 stk 1200 mAh i parallell, og det holder til noen helger. Fordelen er at jeg slipper å ha med startbatteri på stripa og jeg har aldri svidd av noen plugger med dette. Da er det verre med justerbare glow-paneler
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      1 stk Sanyo 2200 mah NiMh AA celle er i stand i nyoppladet stand til å gløde ca 20 minutter kontinuerlig. Hvis du skal ha en portabel glødepakke er det som Joo skriver greit å paralellkoble et par batterier. NiCd er kanskje å foretrekket på denne tiden av året hvis du ikke har mulighet til å lade på en stund.

      Hvis du er ute etter noe litt mer seriøst så selger f.eks. Duralite en glødeenhet med automatisk justering og Li-Ion batteri: How To Store Batteries

      Hvis jeg skal bygge inn gløding i en modell bruker jeg et enkelt batteri som styrer gløding via en microservo og en mikrobryter. Funker som bare det, veier ikke så mye, og er billig å lage (spesielt siden jeg ikke betaler noe for batteriene.. )
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

      Comment


      • #4
        Hadde aldri forestilt meg at gløding trekker så mye strøm.

        Og nei, egentlig så er jeg ikke på utkikk etter et glødebatteri. Jeg hadde bare en ide, og vll prøve å finne ut om den var noe realistisk. Og litt var det jo
        Simen

        Why drink and drive, when you can fly so high?!

        Comment


        • #5
          Før fikk man tak i store celler, husker ikke hvor mange amepre og slikt, men boksen var på størrelse med en halv ølboks. Disse var på 1,5 volt og holdt nesten en hel sesong med flyving. Har prøvd å få tak i slike batterier men uten hell. Virker som 1,5 volts batterier ikke er så poppulært lengre. Når en har slike batterier blir strømmen over glødepluggen jevn i motsetning til powerpanelene eller `pluggdødarene` som de også kalles :P
          Runar Isaksen
          risaksen@bluezone.no

          Comment


          • #6
            Det er nok en utdødd type batterier du tenker på Isak, dem ble brukt på lokalapparater (telefoner) som måtte ha egen spenning.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Jeg har et på 2 V som jeg kjøpte av en annen fyr. Skal få tak i en motstand slik at jeg får 1,5 V. Det er på størrelse med en 0,5 liters ølboks.
              Simen

              Why drink and drive, when you can fly so high?!

              Comment

              Working...
              X