Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innkjøring av GWS EDF40 vifte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Innkjøring av GWS EDF40 vifte

    Har akkurat fått en GWS EDF40 fan i hus og lurer på om jeg må kjøre den inn. Problemet er at den kommer ferdig montert. Kan jeg plukke av selve vifta? Er vifta bare presset på plass? (ser ingen skruer noe sted)

    Leser på ett par andre poster her om innkjøring at man kjører den uten belastning på 1/3-2/3 av voltstyrken man skal kjøre den på, men trenger da å nappe av vifta evt


    Vil motoren ryke fortere om jeg setter den rett i flyet og kjører på?
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    På dette bildet ser det ut som det er en adapter mellom akselen og vifta: http://www.gws.com.tw/images/product..._edf_64_02.jpg
    Ei innkjøring på 10-20 minutter med lav last og liten spenning gir deg sikkert bedre tilpassede børster, så tar du deg tid er det verdt å gjøre.
    Hva skal denne inn i?
    Jeg holder på med en liten DF der jeg skal drive fuglen med AXI 1215/12...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Har sett samme bilde fra GWS ja, problemet er at jeg ikke er sikker på hvordan jeg kommer til. Det er ikke ett slikt hull i siden for skrujern så den eneste måten å få det av på er å trekke vifta av akselen. Tror ikke jeg gidder å bale med dette. Hiver den rett i Viggen og kjører på. Hvis den ryker oppgraderer jeg til en Feigao børsteløs. Koster jo ikke mange kronene. Den finnes i 12 mm og passer perfekt rett i GWS vifta
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Du kan jo prøve å kjøre den med vifta og 1,5 V. Burde ikke ha noe å si i forhold til å ta av vifta. Du hører sikkert at motoren går finere etter en stund. Jeg har brukt mange GWS RXC motorer men har aldri giddet å kjøre de inn.

        Vifta tar du av ved å dra den av akslingen. Jeg tror den bare er presset på. Sånn er det i hvertfall med EDF-50.

        Comment


        • #5
          Kjør den inn med lav spenning og vifta på. ved så lav spenning er omdreiningstallet så lavt at vifta ikke "tar" tak i lufta, og derfor ikke generer noen motstand av betydning. Du vil nok få litt høyere maks turtall og endel lengre levetid av å kjøre inn motoren ville jeg tro.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment

          Working...
          X