Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skeivstilt motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skeivstilt motor

    Hei hopp. Holder på å sette sammen en aldeles nydelig afr av typen Super Chipmunk fra rc-flight. Men etter at jeg monterte motoren ble jeg noe usikker, for det står så fint i bruksanvisningen at torpedoveggen er ferdig montert med skrå. Skjønner at det skal være litt skrå, men det var da måte på Jeg synes selv at det ser så alt for mye ut, så derfor er det kanskje noen her som kan si meg hvor mye skrå det som tommelregel skal være. Motoren er en Saito GK 72.

    En annen ting, jeg skal montere inn Sulivan Golden Rods i flyet, men har problemer med å komme til inni flykroppen. Det er en liten halvmeter med strekk som jeg ikke kommer til noe godt, og i å med at støtstengene flekser litt når det blir lange strekk tenkte jeg å stripse de tre stengene fast i en balsapinne eller noe annet stivt. Hva har dere av erfaringer til slikt??
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

  • #2
    Håpløst og si hvor mye høyre thrust er for mye. Varierer fra modell til modell og hvilken motor du stapper inn i den. 2-3 grader er vel "normalt" det blir fort noen cm bak på sideroret.
    Min erfaring er at jeg ofte er for gjerrig med og legge inn høyretrekk.
    mvh MM

    Comment


    • #3
      tja, for å si det sånn, så har jeg vel ikke lagt inn så mye høyretrekk hvis jeg skulle ha gjort fast torpedoveggen på dette flyet. Det utgjør helt sikkert ett par cm bak på halen ja. Garantert.... Motordekslet er også "skeivt", slik at det skal bli rett i forhold til øya som ser. Får vel bare godta det slik som det er.
      Runar Isaksen
      risaksen@bluezone.no

      Comment


      • #4
        Forresten, finnes det en side som forklarer litt om hvorfor det skal være sånn som det er med skråstilte motorer osv... ?????
        Runar Isaksen
        risaksen@bluezone.no

        Comment


        • #5
          Originally posted by Isak
          Forresten, finnes det en side som forklarer litt om hvorfor det skal være sånn som det er med skråstilte motorer osv... ?????
          På grunn av at propellen lager spiral som roteter "venstre gjenget" spiral og treffer venstre side av finnen (der styreror sitter) så flyet vil trekke til venstre hvis motoren sto montert rett fram. Derfor monterer vi motoren til høyre for å motvirke flyet trekker til venstre, dvs at flyet går rett fram.

          Jens Eirik

          Comment


          • #6
            Den roterende propellen gir oss hovedsaklig 4 krefter som vi på en eller annen måte må forholde oss til:

            Den spiralformede propellstrømmen:
            Siden det er friksjon mellom propell og luftstrøm blir det dannet en spiralformet luftstrøm bak propellen. Roterer propellen med klokka vil også den spralformede luftstrømmen rotere med klokka (sett bakfra). Siden de aller fleste fly har mere siderorsflate på oversiden av flykroppen enn på undersiden vil denne luftstrømmen treffe sideroret mest på oversiden og "dytte" halen til høyre. Altså flyet går til venstre.

            Dette er litt morsomt på taildraggere med veldig høy nese, feks. Piper Cub. Før de får nok fart til å løfte halen går propellstrømmen på oversiden av sideroret og modellen går rett frem. Så løfter plutselig halen og maskinen drar masse til venstre... Er du ikke kjapp nok så har du her en herlig ground-loop.

            P-Faktor - Asymetrisk belastning på propell
            Ved flyvning med høy angrepsvinkel så har propellbladet på høyre side større effekt enn det på venstre. Hvorfor? Jo, fordi det høyre propellbladet går i motstrøms luft mens det venstre går i medstrøms luft. Dette gir krefter som presser flyets nese til venstre.

            Torque
            Newtons 3. lov: Kraft = motkraft
            Friksjonskreftene mellom propell og luft gjør at flyet vil rolle til venstre når propellen går til høyre. Denne kraften virker om roll-aksen og har egentlig lite med høyretrekk å gjøre. Under flyvning kompenserer vi for denne kraften med balanseroret. På bakken er det understellet som tar opp disse kreftene.

            Gyroskopeffekte fra propellen:
            Vekten av en raskt roterende (tung) propell lager en gyroskopeffekt som prøver å motvirke alle krefter som prøver å få flyet ut av stilling. De som flyr helikopter vet at denne gyroskopeffekten virker 90grader på den bevegelsen som blir påført. Altså, når du trekker raskt i høyderoret vil propellens gyroskopeffekt prøve å rotere flyet til venstre.
            Altså må man kompensere mer med sideror i krappe hjørner på en firkant-loop enn det man gjør på en normal loop.


            Så, hvor mye høyre trekk trenger man?? På ett patternfly trenger man normalt lite høyretrekk. De har som regel ett bra fordelt kropps- og siderors-areal. En deltaving som kan fly på høye angrepsvinkler blir utsatt for store P-krefter, spesielt om sideroret i tillegg er høyt og ikke plassert på utsiden av propellstrømmen. Slike fly trenger normalt mer høyretrekk.
            Prøv deg frem litt, begynn med 2,5-3 grader og oberserver hvordan flyet oppfører seg med forskjellige motorpådrag og angrepsvinkler. En tommelfinger-regel er at du kan legge inn halparten av det utslaget du må ha på sideroret for å holde flyet på rett kurs. Alstå, 3 grader sideror gir 1,5 grader motortrekk.

            Husk at uansett hvor mye høyretrekk du velger, så må alltid propellen være i senterlinjen av flyet. På fullsize fly brukes det som oftest skjevt monterte sideror eller sideror som er plassert til høyre for senterlinjen.

            God Jul alle sammen!
            /Tom Erik Smedal
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment


            • #7
              Originally posted by Tom Erik
              På fullsize fly brukes det som oftest skjevt monterte sideror eller sideror som er plassert til høyre for senterlinjen.

              /Tom Erik Smedal
              På modellfly vil den trekke til side når motoren er stoppet, ikke egnet for modellfly.

              For å få propellen i senterlinje, se i denne hjemmesiden : Airfield Models - Mounting an Engine to Account for Thrust Adjustments

              Jens Eirik

              Comment


              • #8
                Ay caramba Ser man det ja.. Da har jeg fått forklaring på det meste gitt. Sliten i fingra Tom Erik ??? Synes det er greit å få forklaring på slike ting og ikke bare gjøre det slik pga at alle andre gjør det. Fysikk og slikt er morro saker gitt.


                Takker for hjelpen, og GOD JUL alle sammen !
                Runar Isaksen
                risaksen@bluezone.no

                Comment

                Working...
                X