Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading ute i kulda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading ute i kulda

    Hei!
    Jeg har slitt med at Raptoren min holder bare 2-3 tanker før mottaker batteriet må lades igjen. nå har jeg kjøpt meg en Triton lader, og cycla det en gang. og da kom det inn bare litt over 1000 mah!!! det skal jo være ivertfall 1700mah (mener det var på 2400 men husker ikke ifarten, skal sjekke....)
    Batteriet ligger ute i garasjen og blir ladet fra bilbatteriet. det er jo under -7 grader Celsius. Er dette lite heldig? Eller er det noe seriøst feil med batteriet mitt? det ble kjøpt i sommer! har brukt laderen som fulgte med Futaba FF6 radioen frem til nå.
    Har satt det på å cycle 10 ganger nå ute i kulda. smart? eller en kald dum idè???
    Synespunkter og tips mottaes med takk.....
    Bjørnar, Trondheim
    bkhans-1@broadpark.no
    Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
    Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

  • #2
    Det beror på vilken type av batterier du bruker.
    NiCd batterier tappar mye kapasitet i kulden. Men jag veit ikke om det kan synke till helften. Prøv å cykle batteriet inomhus for å se skillnaden..

    /James
    Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
    Radio: Hitec Eclipse 7

    Comment


    • #3
      Originally posted by Slow
      ..... Prøv å cykle batteriet inomhus for å se skillnaden..

      /James
      ... sliter med å få bilen inn i den 4 kvadrat store hobby boden min...... spørs om jeg må skaffe meg en strømkilde ganske kjapt ja....

      Det er NiCd ja. Kulde tapper batteriene ja har jeg forstått, men man burde vel klare å putte like mye inn i de likevel? men de vil ikke holde på det så godt?
      Bjørnar, Trondheim
      bkhans-1@broadpark.no
      Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
      Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

      Comment


      • #4
        Kulden minsker NiCds kapacitet, dvs mengden energi man kan lagre i dem. Tenk på det som att når det er kallt, så får du mindre mA i ditt batteri..

        Strømkilde fixar du kjappt med ett gammelt powersupply till en PC. Google litt runt det, så finner du sikkert en beskrivelse på det

        /James
        Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
        Radio: Hitec Eclipse 7

        Comment


        • #5
          sjekket batteriet mitt, det står 1,2V , 1700mAh. Det er 4 celler. Det tok akkurat 1000mAh ved lading med min triton lader ute i garasjen ved 8 minus grader. Det er noe som ikke stemmer her!! kan det være at en celle er defekt? hvordan kan man evt sjekke det?

          Må vel handle meg et nytt batteri, og da blir det 2400 mAh.

          er ikke rart at jeg må lade det så ofte når det tar bare 1000mAh! grenser jo til det uansvarlige det! ?
          Bjørnar, Trondheim
          bkhans-1@broadpark.no
          Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
          Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

          Comment


          • #6
            Kjøp deg et 12 volts blybatteri og en lader på biltema, så lader du innenhus. Batteriene er ikke aldeles fornøyde med å fungere i 8 minusgrader da!!!! Drygent kaldt. Har vel funnet ut at batteriet er forholdsvis tomt etter 3 tanker i så kulde som du snakker om ja. Jeg har 1800 mah batteri til og med.

            Det at det står 1,2V 1700mah betyr at det er 4 celler * 1,2 volt = 4,8 volt batteri på 1700mah. Men det viste du sikkert

            Vinteren er snaart over nå veit du, så når gradestokken sakte men sikkert stiger opp mot de søte røde tallene så holder batteriet i massevis.

            Forresten, hvordan fikk du cyklinga til å virke på den tritonladeren. Skjønte ikke helt det der
            Runar Isaksen
            risaksen@bluezone.no

            Comment


            • #7
              Originally posted by Isak
              Kjøp deg et 12 volts blybatteri og en lader på biltema, så lader du innenhus. ....
              ...
              ...
              Forresten, hvordan fikk du cyklinga til å virke på den tritonladeren. Skjønte ikke helt det der
              1. Man går ført inn på meny, og ruller seg frem til Cycle antall. Trykker lett på hjulet, da blinker antallet, så ruller du hjulet til ønsket antall.
              2. Trykker du på meny igjen, kommer du vel frem til program valg, enten
              - lading,
              - utlading,
              - lading-utlading, eller
              - utlading-lading.
              Går du på de to sistnevnte, så vil den cycle så mange ganger som du satte på den forrige menyen.

              Poenget er at man setter cycle antallet først på en annen meny. Så velger man programmet man skal bruke.
              klønete forklart, men dog forklart...
              de flytskjemaene som var med er vel litt enklere å skjønne noe av.

              jeg har bestillt meg et 2400 mAh batteri jeg. kan ikke la kulda vinne.... Hvor mange ganger kan jeg lade det på et fulladet bilbatteri da? mangler strømuttak i hobbyboden sjø...
              Bjørnar, Trondheim
              bkhans-1@broadpark.no
              Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
              Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

              Comment


              • #8
                Ok! Oppskrift notert.. får prøve å cykle en gang til. Sist gang så stilte jeg inn ladingen på 3 cycler, men det funket ikke. Så vi får prøve en gang til.

                Det jeg mente med biltemagreiene, var at du får tak i ett lite nætt blybatteri på 7 mah eller noe sånt, tror kanskje du har en slik i startboksen din også hvis jeg ikke husker helt feil (det batteriet du koblet starteren din til ). Kjøpte ikke du et slikt batteri av hobbyloftet da ?? Hvis du har så kan du kjøpe deg en blybatterilader på biltema. En slik som kan stå på året rundt, slik at du kan lade ut ifra fielboksen din. Smart ??? Det er slik jeg gjør det, bare det at jeg har et eget blybatteri på hobbyrommet da.
                Runar Isaksen
                risaksen@bluezone.no

                Comment


                • #9
                  Når batteriet er helt nyladet skal du måle rett over 6 Volt på det (ubelastet). Er ei celle død er det bare 4,5-5 Volt. Etter en drøy flight bør du måle ei spenning på rundt 4,9-5 Volt hvis du får flydd 3-4 turer på pakka.

                  Du kan ikke regne med å få ut mer enn 50-70% av batteriets kapasitet ved den tempen der. Men uansett burde et tomt batteri på 1700mAh ta i mot minst 1700mAh input!

                  Glem alt om å bygge om lurvete strømforsyninger og knøvle med mekking av PC-rester for hjemmelading. Anskaff et sealed bly-batteri på 25-50 Ah og en MC-lader som leverer 0,5A til dette. Laderen kan stå på konstant hvis du belaster batterier jevnlig, og en sånn sak koster under 200 på Clas (eller var det Biltema?)
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Det var biltema ja joo, å den laderen jeg så og har, går over til veldikeholdslading når batteriet er fult. Men for å spare penger så kan han bruke det blybatteriet han allerede har i fieldboksen sin til lading. Alt ligger vel der fra før, så det eneste han trenger å gjøre er å koble på den biltemaladeren når han kommer hjem fra felten. Så kan den bare stå der å lade til neste gang han skal ut å fly. Et slikt batteri på 25-50 ah er nemmelig ikke alt for billig. Men på den andre siden så er det veldig snedig å ha et slikt batteri på benken.

                    Et batteri skal altså ta imot like mye strøm som ellers, selv om det er kaldt!?!.. Da har vel kanskje batteriet til bit gått på seg en smell da ??
                    Runar Isaksen
                    risaksen@bluezone.no

                    Comment


                    • #11
                      Nå må dere bremse litt. Ett vanligt bilbatteri på ca 60A som blir byttet ut hos den lokale batteri langeren (bensinstasjon?) kan brukes. dette er i såfall gratis om enn ikke helt i topp stand (mål litt rundt på batteriene som ligger der) og plukk med deg tre fire stk som virker lovende hjem, som du så lader i ett døgn eller to hver. Mål spenningen på hvert batteri før og etter lading, la stå ett par dager og mål så igjen. Det batteriet som har høyest spenning tar du til deg og resten leverer du tilbake til oppsamleren. Dette har ikke kostet 1 krone, kun litt arbeid. Om det batteriet du ender opp med har 50% av kapasiteten igjen så har en 30A tilgjengeligt og det burde holde lenge til hobbyrom bruk (jeg bytter vel ca annen hvert år). Om dette ikke frister så er rimligste bil batteri på 55-60A tilsalgs for ca 350 kr og oppover rundt om i landet. Med godt atell burde det vare fra 7 -10 år på hobbyrommet (OBS. Unngå dyputladinger, da dette er drepen for syre batterier).
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Det som oppfattes med Raptoren din ( eller batteriet om du vil ) er helt normalt. Ved lading i kulde får du mindre ut av batteriet. I tillegg så lader du i kaldt vær. Du refererer til -8C. Da vil batteriet ikke ha mulighet til å ta i mot lading på samme måte som i 20 grader C. Det som skjer er at Tritonen detekterer peakspenning som overskrider verdien som indikerer at batteriet er fullt. Noe av det samme vil også skje hvis cellene dine har vært lagret en stund. Da kan det være lønnsomt å cycle batteriet.

                        Få helikopteret innomhus og foreta lading der. Enten kan du ordne deg et billig PC power ( bruker et selv ) eller du kan lage en anordning med blybatteri og vedlikeholdslader for blybatteriet. Da bruker du rett og slett blybatteriet som en form for buffer. Uansett koster ingen av delene mer enn en Raptorcrash. Skal du lade ute i kulda med Tritonen ( av den grunn at du ønsker mer flytid ) så spark likegjerne 0,5C inn i batteriet. Da får du litt varme med på kjøpet.

                        For å betrygge deg så opplever jeg akkurat det samme med få turer nå om vinteren. Det gjelder 30'en min med 1500mAh ( den klarer 4 turer ) Og 50'en min som klarer det samme ( 4-5 turer ) men med nytt 2400mAh. Grunnen til at 50'en ikke orker mer er fordi jeg som regel flyr 30'en først. Når jeg finner frem 50'en har batteriet blitt gjennom kaldt. Om sommeren flyr jeg det dobbelte og har fortsatt strøm på helikopteret.

                        Jeg er sikker på at om du lader batteriet ditt innendør vil du få mer milliampere inn i pakka, forutsatt at du har utladet først da. Får du ikke det så cycler du pakka 2 runder. Hjelper ikke det så hiver du pakka pokkerivold og kjøper en ny.

                        Men husk kulde er noe dritt for fingre, og for batteripakker til RC bruk
                        Arild Johansen

                        Modell-Helikoptersport
                        Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                        AHMHK

                        Comment


                        • #13
                          Bærbar 12V

                          Europris selger bærbar 12V strømkilde/starthjelp for kr. 199,99 m/lader.
                          Da får man lykt og kompressor på kjøpet Selve batteriet er på 17Ah.
                          Et billig alternativ også dersom man trenger nytt batteri til fieldboksen.
                          Jeg klarte faktisk å starte min gamle Volvo med helt utladet batteri v.h.a en slik!

                          Fred
                          Fred Larssen

                          Comment

                          Working...
                          X