Announcement

Collapse
No announcement yet.

ulyd i Klepaker extreme?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ulyd i Klepaker extreme?

    Hei.

    Har akkurat koblet til en KE 17 turn til en CC Phoenix 10 controller og et 11.1 v 500 mAh.

    Motoren går, men ved enkelte punkter når jeg øker throttelen høres en skrape-knitre-gnisse lyd. Høres nesten ut som om den surrer inntil noe, men som sagt, det skjer bare ved enkelte punkter ved gasspådrag. Om jeg bruker fingeren og trekker propellen rundt hører jeg heller ingen ting.

    Ha`kke mye lyst til å fly med denne slik den er nå.

    Noen som har forslag til hva det kan være?

    På forhånd takk.

    Pål
    Pål Kasnes

  • #2
    Hva slags prop bruker du?

    Comment


    • #3
      APC 9*3,8 SF

      Vet at det ikke er optimalt, men pga tomme butikkhyller ble denne påmontert. Har ikke vært over 50 % throttel.

      pål
      Pål Kasnes

      Comment


      • #4
        Tror kanskje propelleren er litt stor og det kan gjøre at en sånn børsteløs motor jukser og lager fæle lyder. Vet du hvilken firmware regulatoren din har? Det får du sjekket hvis du har Phoenix-link. Noen firmwares fungerer dårlig og noen bra.

        Comment


        • #5
          Firmware`en har jeg ikke oversikt over. Må kanskje skaffe meg USB-Linken. Gjør jo programmeringen en smule enklere også.
          Controllern er helt ny av dato, og i følge butikken jeg kjøpte den fra, kom den fra USA en av dagene før jul. Så det burde være up to date.

          Når det gjelder propellen er det anbefalt APC 8*3,8 SF, men jeg har sett at noen har brukt APC 9*4,7 SF. Kanskje jeg må vente til butikken får inn 8*3,8 igjen allikavel. Håpet på jomfrutur til helgen.

          pål

          PS. Har nå bestilt usb link og rett str på propell. Håper det hjelper. Takker for svar tahustvedt.

          Vente nå.
          Pål Kasnes

          Comment


          • #6
            Det har vært store problemer med CC10 og KE 17t. Uvisst av hvilken grunn. Klepaker jobber direkte mott CC for å se hva osm skjer. Selv kjører jeg både 17 og 20t med CC10 og det fungerer strålende. Prøv en eldre software hvis du får deg USB kabelen eller bruk en Jeti kontroller, der fungerer det visst uansett.

            En liten ting; ikke kjør 9x4,7 på 3S lipo, da vil du meget sannsynlig brenne motoren din.
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Re: ulyd i Klepaker extreme?

              Originally posted by pkasnes
              Hei.
              Har akkurat koblet til en KE 17 turn til en CC Phoenix 10 controller og et 11.1 v 500 mAh.
              Motoren går, men ved enkelte punkter når jeg øker throttelen høres en skrape-knitre-gnisse lyd. Høres nesten ut som om den surrer inntil noe, men som sagt, det skjer bare ved enkelte punkter ved gasspådrag. Om jeg bruker fingeren og trekker propellen rundt hører jeg heller ingen ting.
              Ha`kke mye lyst til å fly med denne slik den er nå.
              Noen som har forslag til hva det kan være?
              På forhånd takk.
              Pål
              Hei PÅL

              Huff, det var leit at ikke alt fungerte slik du ønsket.
              -Lyden du hører skyldes ikke motoren.
              -Årsaken ligger i selve regulatoren.
              -Det er regulatoren som produserer ulydene i motoren.

              Svaret til deg PÅL blir noe teknisk, men fordi svaret kan ha generell interesse på forumet håper jeg du unnskylder dette.
              Litt nede i svaret har jeg et lite tips til deg konkret.

              -----
              Generelt:
              En regulator for børsteløs motor består av mange dupeditter og en av duppedittene er en liten microcontroller som må ha et eget dataprogram for å løse regulatorens oppgaver. Castle Creation (CC) lager regulatoren Phoenix 10 eller CC10 som den kalles. CC10 har vært særlig kjent for flott "smooth" throttling og lav vekt.

              Fram til månedsskiftet juli/august 2004 hadde CC et dataprogram (v 1.020) til CC10 som fungerte veldig bra sammen med den aktuelle motoren. Senere har CC laget et nytt flott dataprogram, men dessverre fungerer det ikke lenger noe særlig godt sammen med den aktuelle motoren ved 3s lipo (11.1 v).

              All oppgradering av dataprogram (firmvare) til CC10 skjer via verktøyet PHX link. Desverre er det ikke lenger mulig å "rulle tilbake" til versjon 1.020 via PHX link.

              Så til PÅL:
              Jeg minner om at den aktuelle motoren er klarert for MAKS APC838 ved 3s lipo, ikke 9" propellere.
              Vær oppmerksom på at CC10 går veldig varm når disse ulydene opptrer. Det kan i sin tur føre til at motorviklingene går varme, spesielt med for stor propell slik oppsettet ditt er nå.

              Jeg synes derfor du har gjort et riktig valg, nemlig ikke å fly med den slik den er nå.

              Nå er det "heldigvis" slik at CC10 erfaringsmessig går aldeles utmerket med 2s lipo og bl.a. APC938. Hvis du har mulighet til å kjøre 2s lipo , og har en ikke for tung modell, ja så burde du egentlig ha power til det meste. Dette er det eneste løsningsforslag jeg har akkurat nå.

              Generelt igjen:

              "Norwegian Caste Creations Dealer", Norwegian Modellers, har tatt problemet forbilledlig opp med CC uten at jeg vet eksakt hvilke løsning CC har anbefalt, eller om CC har anbefalt noe i det hele tatt.
              Selv tok jeg problemet opp med CC i juli 2004, men dette førte ikke fram til noe konkret.
              I løpet av desember 2004 har CC kommet med en "bruksanvisning"/forklaring av innstillinger i pdf format for brukere av PHX link (nevnt ovenfor).
              I bruksanvisninger står det bl.a. at man kan justere pwm frekvensen for CC regulatorene.
              Dette gjelder desverre ikke CC10.
              Min personlige teori er at feilen nettopp ligger i pwm frekvensen på 13 kHz. Hadde PHX link hatt mulighet til å endre denne til f.eks. 8 kHz også for CC10, så tror jeg problemet hadde vært løst.

              MGM-Compro leverer de populære "TMM" regulatorene og en helt ny modell som heter TMM 1210-expert har nå kommet på markedet. Jeg har brukt denne mye og den virker flott. Expert utgaven har mulighet for programmering/oppsett via PC. Expert utgaven har også en "memorylogg" som betyr at opplysninger om bl.a. spenning/strømtrekk fra siste flytur kan logges på PC.
              Expert/LT versjonen har ikke denne muligheten.

              Jeti regulatorene går også helt greit.
              -----

              For de som har interesse av å lese mer om kontrollere til denne aktuelle motoren så finnes litt til på:
              ANCE AS - 404

              Comment


              • #8
                Takk for utfyllende svar.

                Så det jeg må gjøre nå er kjøpe 2s lipo,
                Og eventuelt bestille ny reg. og bytte ut cc10 om jeg vil fly med 3s.

                Tar vel ikke så lang tid tenker jeg....

                Ja ja, det kunne ha vært værre.

                pål
                Pål Kasnes

                Comment


                • #9
                  Utrolig flott info fra Per Klepaker dette her
                  Jeg tilbakegraderte softwaren fra Castle i sommer siden jeg selv hadde en dårlig "feeling" med åssen motorene mine fungerte med nyeste versjonen, og alt jeg kjører med gammel Phx-10 og gammel software nu fungerer bra. Deriblant min vakre KE 17T!
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Hvordan har så dette gått?

                    Jeg har hatt jomfrutur idag!! JIPPI. 2 celler og ingen ulyd!

                    Men jeg fikk tilsendt PHX-Linken i dag, og jeg har nå koblet denne til CC10`en. Da finner jeg ut at jeg har firmware version 1.02. Og ut i fra hva Klepaker skrev skulle jo den fungere med KE 17 og 3 celler.

                    Ny kontroller er på vei i posten, så det har ikke den store betydningen for min del.

                    pål
                    Pål Kasnes

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by pkasnes
                      Hvordan har så dette gått?

                      Jeg har hatt jomfrutur idag!! JIPPI. 2 celler og ingen ulyd!

                      Men jeg fikk tilsendt PHX-Linken i dag, og jeg har nå koblet denne til CC10`en. Da finner jeg ut at jeg har firmware version 1.02. Og ut i fra hva Klepaker skrev skulle jo den fungere med KE 17 og 3 celler.

                      Ny kontroller er på vei i posten, så det har ikke den store betydningen for min del.

                      pål
                      Hei
                      -Flott at du fikk flydd!!

                      Om firmvare 1.020
                      Som forklart tidligere fungerer ikke CC10 fra produksjonstiden etter august 2004 sammen med den aktuelle motoren på 3s lipo. Serien fra denne tiden brukte riktignok en 1.020 men CC må ha endret noe ettersom det var 1.020 versjonen fram til slutten av juli 2004 som fungerte problemfritt i den sammenhengen vi snakker om her.
                      Fordi det nå er bedre alternativer på markedet ser jeg ikke behov for å gå dypere inn i denne siden av saken.

                      Om PHX link
                      For bruk med 2s lipo har den nyeste phx link firmvaren noen faciliteter man kan benytte, men for de av dere som har en CC10 som fungerer uten ulyder ved 3s anbefaler jeg å ikke oppdater noe som helst hva angår phx link / firmvare.

                      I dag finnes det bedre alternativer, bruk disse ved 3s lipo.

                      -------
                      Lurt av deg Pål å bestille en annen kontroller.

                      Comment


                      • #12
                        Tusen takk for utfyllende svar igjen, Klepaker.

                        Fyller opp 2 cells pakkene for flyging igjen i morgen. Og utsetter tanken om heftig 3d flyging med 3 celler til ny pakke ankommer postkontoret.

                        Godt nyttår allesammen.

                        pål
                        Pål Kasnes

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har brukt denne kontrolleren på flere av mine hjemmeviklede motorer. På meg virker det som om "fuskingen" ved ymse pådrag er en indikasjon på at lasten (propellen) er for stor i forhold til spenning og antall viklinger.
                          Jeg testet i går en motor med 24,2mm enkel stator med 27 turn 0,4mm tråd på 3S. Den gikk utmerket med GWS 8x4DD; 320g thust, 3,75A (< 45W).
                          I mangel av propell som var "litt" større, satte jeg på en GWS 10x4,7. Den spant opp, men ved ca. 1/3 pådrag begynte den å hakke inntil kontrolleren kuttet. Ved å øke pådraget raskt over 1/2 gikk den fint, men trakk da over 6A på full guffe mens thrust bare økte til 350g. M.a.o. ble den ekstra effekten kun brukt til å varme opp motoren, noe man kunne lukte etterhvert
                          Jeg er redd magnetene ble litt i varmeste laget, men jeg testet den etterpå med 8x4 og fikk omtrent samme resultatet som første gang.

                          Fred
                          Fred Larssen

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by flarssen
                            Jeg har brukt denne kontrolleren på flere av mine hjemmeviklede motorer. På meg virker det som om "fuskingen" ved ymse pådrag er en indikasjon på at lasten (propellen) er for stor i forhold til spenning og antall viklinger.
                            Jeg testet i går en motor med 24,2mm enkel stator med 27 turn 0,4mm tråd på 3S. Den gikk utmerket med GWS 8x4DD; 320g thust, 3,75A (< 45W).

                            Fred
                            Hei FRED
                            Nyttige observasjoner du har gjort.
                            Du sier at statoren din er 24.2 mm og da kan du uten problemer greie å få på 27 t 0.4 tråd. Med den statoren får du mere dreiemoment, men også økt egenvekt. (Jeg skulle ned på 22 gram egenvekt (ex motorfeste) som hovedmål)
                            En mindre stator gir selvsagt noe mindre dreiemoment, men i all kompromissingen ble en gylden middelvei valgt, også når det gjelder opptatt/avlevert effekt(watt) i selve flysituasjonen.
                            Når det gjelder magneter ble det ikke kompromisset.

                            Etter min oppfatning er hovedspørsmålet pwm frekvensen. En motor som tappes tøffere på dreiemomentkurven må få noe mere tid til utføre selve arbeidet/reagere.
                            All CC10 software etter juli 2004 har altfor høy pwm frekvens (13 kHz) og gir derfor motoren for kort tid til å utføre jobben. (har lite med motortiming å gjøre).
                            Med minimale softwarehåndgrep kunne CC10 hatt variabel pwm frekvens (8 kHz).

                            TMM 1210 Expert utfører denne oppgaven på en forbilledlig måte.

                            La meg også benytte anledningen til generelt å understreke at en motor med egenvekt på 23 gram ikke bør sammenliknes med en motor med 15-20 gram høyere egenvekt slik noen synes å gjøre. Konsekvensen for vingebelastningen for modeller i 180 - 210 gram kan med en lett motor i mange tilfelle dreie seg om 8-12% besparelse. En slik fordel skal man ikke undervurdere når oppsett/modell velges!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Per Klepaker
                              All CC10 software etter juli 2004 har altfor høy pwm frekvens (13 kHz) og gir derfor motoren for kort tid til å utføre jobben. (har lite med motortiming å gjøre).
                              Med minimale softwarehåndgrep kunne CC10 hatt variabel pwm frekvens (8 kHz).
                              Jeg har litt problemer med å skjønne at motoren skal utføre noe, som en direkte respons til pwm frekvensen. Graden av magnetisering av statorpolene bestemmes av pulsbredden og ikke frekvensen.
                              På de CC kontrollerne hvor pwm frekvensen kan endres (bl.a. CC35), er det snakk om å kunne øke denne for motorer med lav induktans.
                              Jeg hadde problemer med responsen på en annen motor dersom jeg økte pådraget for raskt. Her forsøkte jeg både å gå fra N45 til N48 magneter, og å endre timingen til high. I begge tilfeller forsvant problemet.

                              Det finnes nå en nyere versjon av PHX Link softwaren som du har link til på ESC siden din:
                              Page not found
                              Jeg måtte installere denne da den forrige versjonen nektet å snakke med CC25.
                              Jeg forsøkte å oppgradere en av mine CC10, og merket ingen forskjell på motorens gange, bortsett fra en ny gneldring, i oppstartsfasen. Utrolig hvor mye rare lyder slikt børstesløst oppsett kan lage. Trudelutten når regulatoren kobles til batteriet genereres i motoren!
                              Det er mulig å gå tilbake til tidligere versjon, men det er versjon 1.021.


                              m.v.h.
                              Fred
                              Fred Larssen

                              Comment

                              Working...
                              X