Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reparasjon vinge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Reparasjon vinge

    Har et seilfly med vingespenn på 320 cm. La vekk flyet for x-antall år siden pga. brudd i vingen ca 50 cm fra tuppen. Tok fram flyet igjen men vingetuppen som var knekt var forsvunnet. Det er balsaplankede isoporvinger på den. Har tenkt å pröve og lage ny vingetupp. Må jeg legge f.eks. karbonstang inni vingen ved bruddstedet eller holder det å lime fast ny isopordel og så legge balsaflak over?
    Noen som har en god metode for å forme isoporen så den blir lik den andre vingen? Har ikke gjort noe sånt för så er blank på området.
    Sideroret var også vekk men den er det ikke så vanskelig å erstatte. Blir ikke helt lik originalen men...

  • #2
    Vet du profilen på vingen ? hvor tykk er balsaplankingen?

    Først ville jeg renskjært bruddstedet, fått CNC skjært den seksjonen som mangler for så limt denne på plass med polyteranlim eller UHU por. Når det gjelder forsterking av bruddstedet er det sikkert flere alternativ, Karbon rør / tre pinner borret inn i vingeprofilen , limes inn med polyretanlim ved skjøting.

    En annen metode kan være å fjerne en del av balasaplankingen forbi bruddstedet for ikke å få skjøten av balsaplankingen på samme sted som isoporskjøten. Problemet her er å få fjernet balsaen fra isoporen uten å ødelegge profilen og svekke bruddstedet ytterligere.Spørsmålet er hvor godt plankingen er limt til isoporen og med hva slags lim.

    En annen ting kan være å forterke balsa plankingen med noen karbonfibertråder og CA i lengderetningen på vingen over skjøten av treverket.

    Det er ikke sikkert du trenger noe forsterking i det heletatt heller når bruddet er såpass langt ut på vingen, hvis du er nøyaktig med limfugene på isoporen og balsaplankingen. Polytyteranlim er sterkere enn isoporen.

    Buttskjøtene på balasplankingen kan forsterkes ved å smøre litt CA lim , tynt over skjøten på treverket og "kicke" det.
    OBS : En del typer CA lim etser bort isoporen, så test limet på noe skrapbiter først så du ikke ødelegger vingen din ved at isoporen etser bort under balasaplankingen i skjøten.

    Når det gjelder limvalg til balsaplankingen er det flere muligheter.
    Personlig har jeg brukt Berner power-fix montasjelim , ett lim som er litt elastisk etter herding og som ikke bråtørker, hefter godt på alle typer skum og balsa uten å skade skummet. Ellers kan Casco Polyteranlim brukes, problemet med dette limet er at det expanderer voldsomt så det må brukes betydelig press på materialene som skal limes sammen.

    Enkelte spraylim typer kan også brukes , men her er problemet at drivgassen og/eller løsemiddelet i limet kan ta knekken på isoporen, så styr unna disse hvis du kan.
    Jeg har brukt Berner spraylim ved planking av isopor, men det krever god erfaring. Spray tynt lag med lim på isopor og balsaplank, la det tørke til det er nesten tørt (drivgass og løsemiddel fordamper) . du har da da kun ett forsøk på å få plankingen på rett plass, for dette fungerer som ett kontaktlim og låser ved berøring. Er du for tidlig ute med monteringa , etser isoporen bort under plankinga. Som sagt , krever erfaring.

    Har du helt nøyaktige mål og profil på delen som mangler kan jeg lage den for deg. Har CNC styrt isoporskjærer stående.

    -Exlex-
    ____________________
    : -Exlex-
    : Thor Arne Jensen
    :::::::::::::::::::::::::::

    [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

    Comment


    • #3
      Hei igjen.

      Har ikke esken/papirene til flyet her men fikk min bror til å sende infoen som fulgte med. Masse uforståelige greier.

      Simprop Airjet SB 10

      wing span 3200 mm
      fuselage lenght 1290 mm
      wing area 56,5 dm2

      På reservedelslista til flyet står dette om vingen:
      11.5X12.5X1540 lg
      pg
      22X27X345

      Mounting edge:
      3X13X800 lg
      5X12X620 lg

      compensation edge for aileron:
      3X30X235 lg

      Kunne ikke finne ut at noe av dette har noe med vingeprofil å gjøre.
      Har prøvd å lete litt rundt på nettet etter mer informasjon om Simprop Airjet SB 10 men finner ingenting.
      Hvis noen vet hvor man kan finne info om dette flyet hadde det vært fint.

      Flyet ble kjøpt hos Norwegian Modellers for ganske mange år siden så det er jo ikke sikkert man finner noe på nett.

      Comment


      • #4
        Renskjær bruddstedet 90 grader i forhold til centerlinja i flyet , tegn av profilen i bruddstedet så nøyaktig du kan.
        Hvis vingen ikke sitter 90 grader på skroget i forhold til centerlinja på flyet må jeg ha vinkelen her også hvis mulig.
        Mål ut hvor langt det er fra renskjært bruddsted og ut til vingespiss på delen som mangler.
        Tegn av vingespissen som mangler (tegn rundt vingen på motsatt side..
        Ta noen Bilder av den hele vingespissen og den delen der vingen er renskåret.
        Mål tykkelsen på balsa skinnet på vingen.
        Send det til meg , så skal jeg se på sakene om det er mulig å rekonstruere den biten som mangler.

        -Exlex-
        ____________________
        : -Exlex-
        : Thor Arne Jensen
        :::::::::::::::::::::::::::

        [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

        Comment


        • #5
          Høres bra ut

          Skal gjøre det så fort jeg får tid

          Comment

          Working...
          X