Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radiotest: Graupner MC 19

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Radiotest: Graupner MC 19

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    Endelig kommer testen jeg har ventet på!

    Takk Klaus! Bra skrevet!

    Nå til spørsmålene Kan noen som holder på med konkuranse si litt om MC-19 mangler noe jeg vil savne i konkuranse sammenheng? Tenker primært på Nordic/F3A, men også F3F og heli (ikke konkuranse).

    Det var noe jeg likte som MC 19 hadde, men ikke MC 22, men synes MC-19 manglet litt for mye. Du nevnte at MC-19 ikke lagret når man justerte på noen menyer, betyr det at hvis jeg justerer f.eks. EXPO, og skrur av senderen, at det jeg nettopp stilte inn er tilbakestilt?

    Vet du forresten prisen på senderpult og kryssreim?
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Flue
      Det var noe jeg likte som MC 19 hadde, men ikke MC 22, men synes MC-19 manglet litt for mye. Du nevnte at MC-19 ikke lagret når man justerte på noen menyer, betyr det at hvis jeg justerer f.eks. EXPO, og skrur av senderen, at det jeg nettopp stilte inn er tilbakestilt?

      Vet du forresten prisen på senderpult og kryssreim?
      Hei F.

      Da har jeg evt. forklart litt feil. Alle forandringer blir lagret. Dette gjelder kun for fly-fasene. De oppdateres ikke automatisk slik som mc-22, men det er enkelt å gjøre forandringene.

      Er ikke helt sikker, tror reimen ligger ca. 170,- Senderpulten er jeg ikke sikker på, men det er nok ikke alt for galt. Personelig synes jeg det er helt konge bare med senderen. Får fint vilt hendene på siden med fingergrep på stikkene.

      Comment


      • #4
        Takk for forklaring!

        For min del gidder jeg ikke spare noen kroner på å ikke kjøpe senderpult når jeg kjøper sender til 3-5K.

        Vet bare ikke hvilken jeg skal velge, og om det lønner seg å kjøpe brukt.
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Flue
          Takk for forklaring!

          For min del gidder jeg ikke spare noen kroner på å ikke kjøpe senderpult når jeg kjøper sender til 3-5K.

          Vet bare ikke hvilken jeg skal velge, og om det lønner seg å kjøpe brukt.
          Det går egentlig ikke på gidde, men om du ønsker det. Som nevnt så faller det ikke i min smak å bruke pult - da det blir alt for mye å håndtere.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Klaus A.
            Originally posted by Flue
            Takk for forklaring!

            For min del gidder jeg ikke spare noen kroner på å ikke kjøpe senderpult når jeg kjøper sender til 3-5K.

            Vet bare ikke hvilken jeg skal velge, og om det lønner seg å kjøpe brukt.
            Det går egentlig ikke på gidde, men om du ønsker det. Som nevnt så faller det ikke i min smak å bruke pult - da det blir alt for mye å håndtere.
            Jaja...kom ikke på det rette ordet Smak og behag!
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

            Comment


            • #7
              Hei Klaus,

              fin artikkel - ser at du har funnet flaperon!!

              Hvor i all verden har de gjemt den?

              mvh
              Odd Johnny
              The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

              Comment


              • #8
                Nå har jeg også kjøpt en slik radio, og jeg må si jeg er imponert over hvor mye man får for pengene. Den største ulempen så langt er at det tar litt lang tid å finne det man leter etter i manualen.

                Det er vel på en måte beundringsverdig at tyskerne ikke har gitt opp å lære verden tysk.......

                Comment


                • #9
                  Her er radioens engelske "manual".
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    DET var det mest geniale innlegget jeg noensinne har sett her på forumet!

                    Mange takk Klaus!

                    Nå kan jeg pakke vekk den tysk-norske ordboka igjen....

                    Comment


                    • #11
                      Det er som er dumt er at denne utgaven ikke følger den tyske side for side. Slik den er nå synes jeg det er rotete bygd opp og gir dårlig oversikt.

                      Comment


                      • #12
                        Det måtte jo være noe denne radioen manglet i forhold til mc22, og man må jo selvfølgelig ha kompiser som har mc22 og kan fortelle om forskjellene.
                        "Åja, kan ikke du gjøre det?"

                        Et par funksjoner som har begynt å irritere meg:
                        Det går ikke an å ha forskjellig verdi for balanserors differensiering tilegnet forskjellige flyfaser. For seilfly så har man gjerne en flyfase for termik, og det kan da være genialt å ha mer differensiering på balanserorene i den flyfasen.

                        Samme går for "kickflap". Det går ikke an å ha større mix verdi for kickflap i en fase og litt mindre i en annen med mindre du regner 0 for en mindre verdi.

                        (Hvis jeg tar feil, og noen vet hvordan man gjør dette så vær snill å fortell om det)

                        Comment


                        • #13
                          Er det noen som vet om det finnes kort "pisk" antenne til disse?

                          Og isåfall, er det noen som har prøvd de?

                          Den lange antenna som følger originalt er vanvittig i veien når man flyr seilfly uten hjelpemann. Den er i veien når du skal hive det utfor hanget, og den er i veien når man skal skyte opp på høystart.
                          Det går selvfølgelig an å la den peke rett forover, men risken for å hekte og bøye antenna er da veldig tilstede, siden den er så vanvittig lang

                          Comment


                          • #14
                            Hvis Graupner ikke har kan du undersøke om Multiplex si passer.
                            Har brukt ei slik på MPX Royal og 3030 i 15 år uten problem.
                            Mvh
                            Lars Erik Arntsen

                            Comment


                            • #15
                              Jo, det kan hende den passer mekanisk, men det er litt skummelt å blande merker sånn, siden de kan bruke forskjellig impedans etc.

                              Comment

                              Working...
                              X