Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cluths subber i klokka

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cluths subber i klokka

    jeg har litt problemer med at clutsen kommer får høyt opp or subber i chluts klokka????? hva er dette proppelen går ikke rundt uten og dra med motoren???
    Big Boyz, Big Toyz

    Subaru Impreza landmax2
    Mad Force
    Nitro tracker
    Raptor 50
    JR 9x

  • #2
    Re: Cluths subber i klokka

    Originally posted by Harley
    jeg har litt problemer med at clutsen kommer får høyt opp or subber i chluts klokka????? hva er dette proppelen går ikke rundt uten og dra med motoren???
    Ut med motor og sjekk rekkefølgen og omfanget av deler! Lager, skiver, clutch, vifte, startadapter osv.

    Sammenlign med byggeveiledning. Rappy 50 har ikke høydejustering av motor så med rett rekkefølge, rett sammensatt og ingen "leftovers" skal dette ikke kunne skje!

    Eneste jeg har opplevd er at vifta har løsnet og skrudd seg ut. Da blir det for lite klaring og allt setter seg. Sitter vifta riktig? Har du skiva som sitter mellom frontlager på motor og vifte?
    Arild Johansen

    Modell-Helikoptersport
    Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
    AHMHK

    Comment


    • #3
      Neida, dette er et kjent problem med Raptor 50, Det som er enklest å gjøre er å demontere akslingen som clutchen står på og file ned en millimeter på den anleggskanten som clutch klokken går imot, eller var det kanten på selve clutch klokken, en av delene i allefall. Da er du kvitt problemet. Har måtte gjort dette på flere raptorer som jeg har vært borti.

      Noe av grunnen til at dette skjer er at det ikke er helt 100 % toleranse på selve støpinga av kroppen. En annen grunn er at startakslingen har en liten slakke, den kjenner du hvis du drar startumbracoen opp og ned med tang, fjerner du denne slakken så bruker problemet med at clutchen tar forsvinne. Men det er trangt der inne så hvis du filer å smiler litt så er du sikker
      Runar Isaksen
      risaksen@bluezone.no

      Comment


      • #4
        Tror jeg fant feilen hadde glemt lock titt på delene og den hadde løsnet
        Big Boyz, Big Toyz

        Subaru Impreza landmax2
        Mad Force
        Nitro tracker
        Raptor 50
        JR 9x

        Comment


        • #5
          FARLIG FARLIG. LOCKTITE, meget viktig. kjøpte meg akkurat en raptor 50 av en fyr i dag. han hadde montert sammen, men ikke brukt en dråpe locktite, han hadde hller ikke skjønt hvordan man satte på vogga til pitchen , så den var kappet av i lagerfestene bakerst....
          Men den ble demontert og er nå montert etter forsvarlig måte.. locktite er ett must på alle skruer som går inn i metall
          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
          www.airheads.no

          Comment


          • #6
            Sier meg enig i det. Men bruk blå Locktite, eller locktite av den svake typen. De aller sterkeste typene er håpløse når det gjelder demontering. Å det bør man tenke på når det gjelder helikopter i allefall.
            Runar Isaksen
            risaksen@bluezone.no

            Comment


            • #7
              Jeg vet har brukt det på alt nå også på motoren. Så nå funket det greit
              men et annet problem skulle stramme rotor bladene og da sprak den under som holder bladet prøvde og stramme litt og litt men dem bare flyttet seg når jeg ga gass. Hva er hemeligheten her da???
              Big Boyz, Big Toyz

              Subaru Impreza landmax2
              Mad Force
              Nitro tracker
              Raptor 50
              JR 9x

              Comment


              • #8
                Mener du de sorte plastholderene som skal festes i rotorbladet? Om disse holderene er montert feil vei så vil de sprekke eller flytte seg når man strammer boltene som holder selve bladet. Disse plastholderene må stå rett vei og de MÅ limes til bladet med epoxy. Plastfilmen må selvfølgelig fjernes der de skal sitte slik at man limer holderene til treverket i bladet.
                At ting sprekker høres ikke særlig bra ut.... da har man gjort noe galt.

                Mulig jeg missforsto deg?

                /Tom Erik
                Tom Erik Smedal
                www.artistic3D.net
                www.photopia.no

                Comment


                • #9
                  Nopp dem mener jeg ikke når man skal feste rotorbladene til helikopteret hva er det delen heter? jo Main Rotor Grip står det i man. Den sprak unnder ved mutteren når jeg strammet.
                  Big Boyz, Big Toyz

                  Subaru Impreza landmax2
                  Mad Force
                  Nitro tracker
                  Raptor 50
                  JR 9x

                  Comment


                  • #10
                    Jeg vet har brukt det på alt nå også på motoren. Så nå funket det greit
                    men et annet problem skulle stramme rotor bladene og da sprak den under som holder bladet prøvde og stramme litt og litt men dem bare flyttet seg når jeg ga gass. Hva er hemeligheten her da???
                    Boltene som holder rotorbladene skal ikke strammes så veldig hardt. Hvis du kan holde helikopteret på siden (rotorakslingen og bladene vannrett) uten at bladene "faller" ned er de som regel stramme nok.

                    Hemmeligheten er å gi gass veeeldig sakte slik at rotorbladene rekker å henge med på akselerasjonen.
                    Mvh
                    Gunnar Børseth

                    I might not be very good, but I'm fun to watch.

                    Comment


                    • #11
                      hvis rotor gripet har sprekt må du ikke bruke det. bytt det ut før du prøver igjen. defekte deler er livsfarlig.
                      Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                      www.airheads.no

                      Comment


                      • #12
                        Mangler sender så jeg får ikke brukt det uannsett jeg bare startet motoren og ga litt gass får moroskyld. Kribler i fingere og alt gleder meg noe
                        j#€%&#g til og få begynt og fly når den tid kommer. Men den dagen skal jeg nok få noen til og se over og hjelpe meg i begynelsen.
                        Big Boyz, Big Toyz

                        Subaru Impreza landmax2
                        Mad Force
                        Nitro tracker
                        Raptor 50
                        JR 9x

                        Comment


                        • #13
                          det er en fordel. helikopter er jo ingen lek, tenk sikkerhet først UANSETT. han jeg kjøpte den 50n min av her omdagen har til og med latt være å montere tail idle pullyen i hekkrotor huset....... Husk at alle delene dom er med MÅ MONTERES. ellers kan det resultere i spontan demontasje 1 meter over bakken
                          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                          www.airheads.no

                          Comment


                          • #14
                            Alt er montert fulgte man. 150%
                            Big Boyz, Big Toyz

                            Subaru Impreza landmax2
                            Mad Force
                            Nitro tracker
                            Raptor 50
                            JR 9x

                            Comment

                            Working...
                            X