Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektropropeller - hvilke?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektropropeller - hvilke?

    Hva er forskjellen på slow-fly propeller og andre elektro propeller. Satte i dag på APC 10x4,7 slow-fly propell på Threedee (u/gir med PJS 500)og opplevede mye mere trøkk med den enn jeg har opplevd med APC electric i størrelse 9x7,5.

    Fikk bare prøvd den i stua og vertikalt måtte jeg holde den igjen for at den ikke skulle begynne å fly.

    Det hadde vært veldig bra om noen kunne lage et oppsett/anbefalinger for valg av propeller til elektrobruk og når man bruker vilke typer.

    Det kan nevnes at på Deltaen kjører jeg normalt APC 6x4 electric og det går som det suser men jeg hadde noen Master Airscrew 6x4,5 electric liggende og ville prøve den men det fungerte ikke i det hele tatt.

    Selvfølgelig kan man prøve ut selv men da er jeg stygt redd for at man tilslutt har en stor eske med "ubrukbare" propeller.

    Ser frem til å motta noen råd eller gode forklaringer.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

  • #2
    hvist du bruker en 10X4,7 på three de"n så kan du ikke forvente så super lang flytid....(egen erfaring) :P

    Comment


    • #3
      Med 9x7,5 og 2cell Li-po på 1350 mAh så hadde jeg ca 10 minutter på variabel throttle. Regner med at jeg skal få omtrent det samme med 10x4,7.
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        "E" og "SF" betegner to forskjellige bruksområder. "E" er for elektromotorer på ganske høyt turtall, "SF" naturlig nok best når det roterer saktere. Dessuten: Når det blir mye watt duger ikke SF siden den rett og slett er bygd lett (og svak) for de små og ikke så heftige motorene...
        Din PJS roterer kanskje med et max turtall på 7-8000 RPM med passende propell? Dette er ikke særlig høye turtall, så en SF som passer motoren din er det rette. Problemet er hva som "passer", og tabeller og anbefalinger for en motor av din type er helt klar: stor diameter og liten pitch på propellen. Med 7,5 i pitch er du faktisk på feil plass En rask titt på datablader sier meg at du bør få 20-25% mer drakraft med din 10x4,7 sammenliknet med 9x7,5.... og det kjente du i praksis skjønner jeg!
        En outrunner med stor diameter som PJS (og Nippy osv) er nesten å regne som en gearet motor på grunn av at momentet blir stort nettopp på grunn av diameteren! I andre ytterenden av skalaen kan du titte på AXI 1215/12 som vil hale ei lita DF-vifte rundt med opptil 35000RPM, motor med liiiten diameter og stort turtall. DF-vifta er en propell med svært liten diameter og mye pitch ikke sant??
        Men når du skal begynne å jakte på virkelig effektive propeller er det en veg å gå: Aeronaut CamCarbon. Høyeffektive propeller, men litt for tunge for de letteste elektro-fuglene. I nesa på ditt neste 2000-Watt-bygge er det denne som gjelder
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Takk for svar Joo Jeg hadde en mistanke om at det kunne være noe sånt.

          Synd at været er slik det er i dag eller så hadde man fått prøvd det ut i praksis

          PJS 500 har vel ca 1000 o/pr volt så ca 6-7000 o/min blir ganske riktig.

          Vurderer (egentlig skal bare lommeboka blir fet nok ) å bytte til PJS 800 med 3cells Appogee extreme batterier og da vil jo turtallet ligge på 10-11000 o/min med samme propellen. Da bør man kanskje gå over til E-type propeller?

          Eller så dukket det opp e-post fra Elefun med Nippy motorer - kanskje man skulle prøve de
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment


          • #6
            PJS og Nippy kommer visstnok fra samme fabrikken...
            Men min eldste og mest brukte børsteløse er en Nippy 0808, brukt mye og fremdeles fit for fight når som helst. Nydelige saker, og Klaus driver og putter en litt større Nippy inn i en ny pen fugl. Det kommer nok rapport fra hvordan det fungerer når bare red får testa skikkelig!
            En PJS 800 vil kanskje ennå ha det bra med en SF-propell.. tror jeg.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment

            Working...
            X