Announcement

Collapse
No announcement yet.

Funtana S 90

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Funtana S 90

    Jeg er vel fortsatt nybegynner, selv om jeg etterhvert har hatt Calmato'en opp og ned ca 50 ganger nå. Den henger fortsatt bra sammen, og det begynner å bli lenge siden den har fått juling.

    Har sinnsykt lyst på nytt fly, som kan gjøre alt Calmatoen aldri vil være i stand til. Sikler på Flip 3 D fra Kyosho, men har også lyst på et grom-fly med 4 takt. Vil jeg være istand til å mestre Funtana S 90 med en Saito 100 (som i artikkelen), eller er dette for piloter med vesentlig mer erfaring enn meg??

    Får man med seg Funtana'en i en vanlig stasjonsvogn med nedfellbare seter?

    Håndterer man en 4-taker uten å være ingeniør?

    På forhånd takk for alle svar.
    Pål

  • #2
    Hei Pål,

    Funtana'n kan være veldig snill i de rette hender, men jeg er veldig i tvil om jeg vil anbefale den som en modell nr. 2. Den hverken staller eller flikker, men hvis man setter den opp galt så kan det fort bli vrient for en "nybegynner" å ratte seg ned igjen. Vi snakker her om en fugl med svære ror og ekstremt rask rorrespons. Og så er det stort. Større enn en Flip 3D

    For å svare direkte på et av dine spørsmål så er dette i utgangspunktet et fly beregnet på mer erfarne piloter. Ikke fordi det er vanskelig å fly, men fordi det er en skikkelig ulv i fåreklær med et enormt potensiale. Men det er klart veldig vrient å si noe konkret om deg siden jeg aldri har sett deg fly.
    En annen side av saken er det økonomiske. Hvis du tar utgangspunkt i at man handler alt her hjemme i Norge så vil dette flyet nesten koste det 10 laken. Det er ganske mye for en 2. modell, og veldig surt hvis du skulle være uheldig å kræsje.

    På spørsmålet om 4-taker så er det helt klart at man ikke trenger å være ingeniør. Bortsett fra at det er vanskeligere å høre om de går rikt eller magert i forhold til 2-takt, burde de fleste klare å håndtere 4-taktere.

    Så for å trekke en veldig generell konklusjon vil jeg nok si at i mine øyne tror jeg at jeg nok ville valgt en mellommodell før jeg gikk på en Funtana. Skulle du allikevel går for en, så la en dyktig pilot se over flyet og ta jomfruturen!
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

    Comment


    • #3
      Frykt ikke, flyet kan håndteres av en nybegynner uten problem, men du må ha lært å ikke fly med full gass horisontalt eller i stup. Kontroll med gasspådraget er alfa og omega. Sørg også for å ha dual-rates eller aller helst trippel-rates på rorutslagene, slik at du har oppsett for rolig flyging, akroflyging, og når du tør, ekstrem 3D.

      Motoren vil du lett kunne håndtere. Bruk litt tid på innkjøring, og den er stabil som en vanlig to-takter.

      Løp og kjøp! (Jeg har selv den mindre utgaven (.40-size) men 90 er mer stabil og mer imponerende.)

      Comment


      • #4
        Det klør, det klør

        Blir for mye lesing på web-en når været ute er så dårlig. Her har det blåst som pokker (skedsmo) i to uker, og abstinensene er store. Sitter å drømmer om nye løsninger til våren, og Funtanaën så helt rå ut i artikkelen, spesielt med en så grom motor.

        Takk for svar - jeg er ikke mer skremt enn før, så vi får se....
        Pål

        Comment


        • #5
          Vel, Pål.....det er helt klart et rått fly. Jeg burde jo vite det... Hadde tenkt å fly i helga, men været satte en stopper for det. Hvis værgudene er snillere til helga så blir det flyging og du er velkommen til å ta en tur oppover E6'n for å titte litt hvis du vil.
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment


          • #6
            Takk for det. Jeg har stort sett flydd på Hellerudsletta når det har vært nogenlunde tomt for folk der. Har også vært et par turer på Sørumsand.

            Hvor flyr du?
            Pål

            Comment


            • #7
              Tittet innom sidene dine, og forstod først nå at du var artikkelforfatteren
              Pål

              Comment


              • #8
                Jeg er medlem av Gjerdrum Modellklubb og flyr på Kløfta. Nå er vi jo i en litt spesiell vintersituasjon om dagen så det er faktisk flybart på stripa vår. Ellers på vinter'n flyr vi på isen eller på en avsides vei på Dal.
                Odd Sundet
                http://www.imacnorge.no

                Comment


                • #9
                  Originally posted by palve
                  Tittet innom sidene dine, og forstod først nå at du var artikkelforfatteren
                  Odd Sundet
                  http://www.imacnorge.no

                  Comment

                  Working...
                  X