Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flikking

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flikking

    Hva menes det egentlig med at flyet "flikker"?
    Pål

  • #2
    Det betyr at den ene vingen staller før den andre, og derfor flikker (faller) flyet mot den vingen som staller. Og går ofte inn i en spinn e.l.
    Dette skjer ofte hvis man bruker balanseror i lav fart på noen modeller.
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

    Comment


    • #3
      Det betyr at den ene vingen staller før den andre, og derfor flikker (faller) flyet mot den vingen som staller. Og går ofte inn i en spinn e.l.
      Dette skjer ofte hvis man bruker balanseror i lav fart på noen modeller.
      Er du egentlig sikker på det

      stall = flyvingen greier ikke lenger og opprettholde løft pga for høy infallsvinkel

      flikk = etter vingen har stallet detter flyet med nesen ned
      Tore Kvarme

      Comment


      • #4
        Nei, jeg er ikke sikker på det Men det er det jeg har blirr fortalt, og det skjedde med Extraen min i litt for lav høyde, og da sa de som så på at den flikket (er en stund siden).
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment


        • #5
          Men det høres jo fornuftig ut, for dette er vel (i hvertfall for meg) den vanligste måten at flyet ukontrollert går i bakken. Jeg føler det er vanskelig å ha følelse med stall-hastigheten ved landing, og kommer som regel litt for raskt inn.
          Pål

          Comment


          • #6
            Det med landingene gjelder meg og. Før klarte jeg altid å lande med VELDIG lav fart (flyet kan fly utrlolig sakte), men nå kommer jeg altid littegranne fortere inn for jeg er redd det skal få samme skjebne som extraen

            For å finne ut av stallhastigheten kan du rett og slett fly så seint du klarer helt til flyet staller, bare slik at du har høyde til å rette opp hvis noe skulle skje. Dette bør du vel gjøre når det ikke er vind, hvis ikke blir det litt "feil"...
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

            Comment


            • #7
              Og pass på å ikke stalle ut til siden, da unngår du ukontrollerte spinn
              Run, live to fly, fly to live, aces high!
              Erlend Larssen

              Comment


              • #8
                Flikking

                Hei. Jeg har ikke opplevd flikking som noe problem hvis man bare passer på to ting:
                1) Ikke ha for liten fart i den siste svingen.
                2) Ikke stall ut flyet før du er lavt over stripa. Bruk hele stripa

                Det er vel i disse situasjonene det ofte skjer. Hvis man passer på å stalle ut flyet i lav høyde rett over stripa vil det ikke bli noe problem. Da faller flyet pent og pyntelig ned på bakken. Det er viktig at vingen er horisontal når man staller det ut.
                Et vanlig problem er når motoren kutter og man skal prøve å ta en stooor sving for å lande med riktig hastighet. Hvis flyet har litt høy vingebelastning eller stor luftmotstand vil man få problemer.

                Jaran
                Jaran

                Comment


                • #9
                  Originally posted by TK
                  flikk = etter vingen har stallet detter flyet med nesen ned
                  Nå vet ikke jeg hvilken bok du bruker, men i min bok så er flikk det samme som Flue sier. Har ikke noe med at nesa dette ned (som forøvrig jo er naturlig nå vingen er utstallet og kalles av mange å mushe).

                  Hvis flyet ditt flikker så mister du løftet på en av sidene, noe som ofte fører til en noe uventet og tidlig landing hvis man er på final. Videre går samme terminologi igjen på fornorsket akro språk - flikkroll - som jo har lignende bevegelsemønster, men forhåpentligvis noe mer kontrollert
                  Et godt eksempel på flikk finner du her: http://www.rcfoto.no/images/stories/...helges_A10.wmv (vennligst høyreklikk og velg "lagre som")
                  Odd Sundet
                  http://www.imacnorge.no

                  Comment


                  • #10
                    Det virker som dere mener det samme: Den ENE vingen mister løftet, og flyet flikker rundt, akkurat som i videoen. I en stall mister hele vingen bæreevnen og nesa faller ned. Når flyet flikker, faller jo også nesa, men sideveis og ned (?!)

                    Pål

                    Comment


                    • #11
                      Forsåvidt, men når vi snakker flikk så snakker vi gjerne om en utstallet vingehalvdel og ikke om nesa. Det er vrient for nesa å holde seg oppe når den ene vingehalvdelen er på vei nedover...
                      Odd Sundet
                      http://www.imacnorge.no

                      Comment


                      • #12
                        Prøvde bare å skrive kort om hva som skjer når du flikker

                        du må ikke nødvendigvis havne på rygg når du flikker.

                        etter vingen har stallet faller flyet ned mot bakken og når vingen har fly fart igjen er det bare å rette opp og fly vidre.
                        altså når flyet detter ned mot bakken til vingen har løft igjen er en flikk.



                        alle fly kan steille og flikke ( med untakk av de flyene med høyderor foran vingen de kan ikke flikke)
                        til og med en wingo kan stalle og flikker
                        så når du f eks skriver at
                        Funtana'n kan være veldig snill i de rette hender, men jeg er veldig i tvil om jeg vil anbefale den som en modell nr. 2. Den hverken staller eller flikker
                        blir det altså feil (regner med at du ikke har høyderoret foran vingen )
                        går samme terminologi igjen på fornorsket akro språk - flikkroll - som jo har lignende bevegelsemønster
                        det blir jo mer en horisontal spinn egentlig men øvelsen har fått betegnelsen flikk roll
                        Tore Kvarme

                        Comment


                        • #13
                          TK:
                          Jeg tror du har en annen forståelse av ordet flikke enn de fleste andre jeg har møtt.
                          Flikke har jeg alltid forstått og brukt om når flyet plutselig faller med en vinge. Dette skjer når en vingehalvdel mister løftet/ steiler ( f.eks ved balanserorsbruk som fører til at AoA kommer over steilegrensen for vingen).

                          Steiling er når dette skjer med begge vingene samtidig. Da kan nesen droppe, men på noen fly vil halen falle (typisk for fly med CG langt bak) og på andre fly faller flyet gjennom uten å endre vinkelen i nevneverdig grad.

                          Fly med canardvinge kan også steile, men det vanlig å ha litt høyere vinkel på canarden slik at den steiler først, da vil nesen falle slik at vingen som oftest gjennvinner løftet.
                          mvh Kjartan

                          Comment


                          • #14
                            burde kansje vert litt forsiktig med det med høyderor foran vingen
                            jeg skrev ikke at de ikke kan steille
                            Tore Kvarme

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by TK
                              Funtana'n kan være veldig snill i de rette hender, men jeg er veldig i tvil om jeg vil anbefale den som en modell nr. 2. Den hverken staller eller flikker
                              blir det altså feil (regner med at du ikke har høyderoret foran vingen )
                              Du har helt rett her. Selvfølgelig staller den....men det er veldig snilt og den musher som et fromt lam
                              Odd Sundet
                              http://www.imacnorge.no

                              Comment

                              Working...
                              X