Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjemmelaget batterivakt..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjemmelaget batterivakt..

    Hallo

    Sitter her med en haug zenerdioder + lysdioder i mange fine farger.
    Tenkte jeg skulle lage batterivakt for 4 og 5 cellers pakker.

    Har laget en prototyp med en rekke dioder som slukker en og en i fra ca. 6 volt og med ca 0,3 volts intervaller ned til ca 3,5 volt. Denne ble laget bare for å teste prinsippet. Tenkte og lage en for 4 og en for 5 celler.

    Så til spørsmålet: Ved hvilken cellespenning bør det lyse rødt? altså hva gjelder for hvor langt ned man kjører en 1,2 volt nimh celle før man bør lande.. før den lander av seg selv


    Noen som kan hjelpe?

    Vet også at man får kjøpt disse for en hundrings eller to.
    Men det er det med å mekke sjæl..... det er gøy!
    Geir Bjelkarøy

    http://www.phoenix-rc.org

    "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

  • #2
    Rødt bør inntreffe sånn ca på 4,7 Volt. Ved 1,15 volt pr celle er du egentlig svært nær det absolutte nullpunktet der det brått er slutt på strømleveransene!!! Og så skal du ha litt sikkerhetsmargin og ta høyde for ubalanse i pakken osv.... (Spenningene gjelder NiCd, jeg har aldri laget kurver på NiMh....)
    Dessuten skal du ha en sone på 0,2 volt som er gul og betyr: Ahhhh, jeg berga, men skal IKKE fly flere turer på denne pakka...

    Og så fikk jeg skrevet mitt innlegg nr. 1500 nuh
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Takk for svar!

      Og grattis med 1500 innlegg!


      Setter meg ned med loddebolten og fluke`n og ser hva jeg får til.
      Legger til at hvis jeg ikke er tilfreds med verdiene når jeg er ferdig kommer jeg nok ikke til å satse modellene mine på den. Men det bare må prøves... ikke sant.......

      Resultat kommer...
      Geir Bjelkarøy

      http://www.phoenix-rc.org

      "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

      Comment


      • #4
        Selvsagt skal man prøve ting, i alle fall så lenge det ikke utgjør noen fare for andre. Som du sier så skal du være rimelig sikker på hva du har laget før du satser på å fly blant andre og stole på sakene

        Du er seff klar over at det vanligvis brukes en spesiell IC for å lage en spenningsovervåker?

        Zenerdioder er ganske stabile, så grunnstammen i bygget er vel bra nok. Problemet er oftest dynamikken i systemet og å vite sikkert i forhold til belastet/ubelastet celle...

        Dessuten er 0,3 volt lange steg i denne sammenhengen. 4-5 dioder som viser spennet fra: over 5,2 volt, 5,1 - 5,0 - 4,9 - 4,8. Deretter gult senest på 4,7 og så rødt....

        Plott deg aller helst en kurve selv på den batteritypen du skal overvåke, det gir masse informasjon.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Hei igjen

          Jo, er klar over at det ofte er mer "komplisert" elektronikk som skal til for å få god nøyaktighet. Det finnes vel flere typer spenningsåvervkningskretser å få kjøpt.

          En zenerdiode er som du sier stabil, så tanken min var at hvis jeg klarte å produsere en krets hvor jeg ser at f.eks. den gule dioden slukker ved samme spenningsnivå hver gang og i henhold til de verdier den bør ligge på. Da har jeg noe jeg kan stole på.

          Jeg skal også teste den under belastning, men det er vel mest interresant å lese av når man står i ro uten belastning? og sette på lading hvis jeg nærmer meg 4.7v

          Cellespenningen på 1,175 v (4,7/4) som man bør gi seg på er vel ubelastet spenning?
          Geir Bjelkarøy

          http://www.phoenix-rc.org

          "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

          Comment


          • #6
            Nå er ikke jeg noen elektronikk-guru, så det er mulig du allerede har tenkt på dette (jeg vet ikke hva zener-dioder gjør)....MEN, du må belaste cellene for å få et vettugt svar fra dem. Hvilespenning forteller lite eller ingenting. For testing av radioceller burde det holde med en motstand som gir ca. 1/2C strøm ved fullladet celle.
            Anders Valland
            Trondheim

            Comment


            • #7
              Er ikke noen Guru jeg heller

              En zenerdiode begynner å lede ved angitt merkespenning.
              F.eks en 2.7 volts zener begynner å lede ved 2.7 volt.(i sperreretning)
              Kobler så inn en lysdiode som f.eks begynner å lede(lyse) ved 2,1 volt vil dioden lyse ved ca. 4,8 volt.(man får lysdioder som leder ved forskjellig spenning. avhengig av type, farge o.s.v. lyset i en diode er noe slags gallium tror jeg og de forskjellige typene gallium gir forskjellig lys

              Som sagt er ikke jeg noen guru heller, men skal ivertfall prøve.
              verdier og resultater kommer...

              Uansett utfall
              Geir Bjelkarøy

              http://www.phoenix-rc.org

              "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

              Comment


              • #8
                Jeg laget en for noen år siden med denne IC'en:

                Just a moment...

                Måle under belastning; det er bare å røre litt med stikkene. Det er forresten skremmende å se hvor mye spenningen dropper når en eller flere servoer kjører !

                Jeg har to Simprop SAM FM mottagere (fra 1980 tallet) som etterhvert ikke takler dette. Når to eller flere servoer kjører, trekkes spenningen så lavt at mottageren får problemer og alle servoene begynner å gå vilt!

                Fred
                Fred Larssen

                Comment

                Working...
                X