Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den j... propellen...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Den j... propellen...

    Jeg lærer aldri. Har ennå ikke kjøpt starter, så tiltross for endel mindre og større rapp over fingra, så starter jeg fortsatt motoren med fingeren.

    I dag smalt motoren bakover (backfire?) og propellen kappen fingertuppen med kirurgisk presisjon. Etter masse bannskap og provisorisk bandasjering med noen servietter, så ble det flying allikevel, selv om jeg måtte gi meg etter en tur - da var hansken gjennomtrekt med blod...

    Nå blir det skjærpings !

    Pål

  • #2
    kjenner meg igjen der.....

    Comment


    • #3
      Hehe.. ja fjorårets sesong kostet meg 7 sting. Men det var ikke for å starte motoren, men for å stoppe den Å det er verre!! Tro meg.
      Runar Isaksen
      risaksen@bluezone.no

      Comment


      • #4
        jeg skulle stoppe rotoren på helikopteret med fingeren....flaks at pappa er lege

        Comment


        • #5
          \|..| -> Fem øl til gutta på saga!


          Chickenstick og hansker anbefales... Eller hva med en starter?
          1 finger pr. år gir dere ca. 10 år igjen med hobbyen!

          Tok ei stund før jeg lærte også.. Hvem blir førstemann til å stoppe en propell med tenna??

          Comment


          • #6
            Originally posted by Isak
            Hehe.. ja fjorårets sesong kostet meg 7 sting. Men det var ikke for å starte motoren, men for å stoppe den Å det er verre!! Tro meg.
            Det var vel justering? Men propellen/motoren stoppet den!
            Mvh
            Geir-Tore Lindsve

            Comment


            • #7
              Skummelt selv med hansker, snakker av erfaring. Hadde store hagehansker på meg da jeg skulle kjøre inn min nye YS 110. Fikk et rapp over fingra, men tenkte ikke noe særlig over det. Ikke før hanske var fylt med blod og rant over.... Da var det en nordlending (går under navnet joo her på forumet), som lo så han rista gitt.. Motoren starta den, og ble kjørt inn med store blodflekker på sin 16x4w propell. Ekstremsport esse
              Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

              Comment


              • #8
                Er du sikker på at det ikke var brekninger wm? Jeg tåler ikke å se blod
                Derfor spanderer jeg aldri lanke-deler på propellene, men bruker en bit kosteskaft på giljotinene..

                For en del år siden løftet en flykompis opp senderpulten for å fly sin Hurricane, men den ene reima kom borti throttlestikka og ga full gass! Og stakkaren stod FORAN flyet så det kom mot ham... Reflekshandlinga var å sette lanken fram med resultat at jeg kjørte han til sykehus med store blødninger og han måtte få renska heile indre delen av lanken for trefliser, syes og sykemeldes i flere måneder... Jeg så senene til tre av fingra, alt lå pent blottet.
                Er det dumt å stå foran fly med motoren i gang?
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Er det ingen av dere som har hørt om gummifinger ?

                  Comment


                  • #10
                    En dengang nubi kom til Sørumsand med sin nye SC .91, og jeg som selvutnevnt mentor holdt i timesvis taler om hvor skummelt det var å stikke gitarplukkerene i propellen..
                    Usedvanlig gjenstridig var SC'n og ikke før en tur til hobbyco etter ny gasser begynte det å plutre såvidt det var i den. Ettersom jeg hadde fliset opp skrutrekkern jeg brukte som chickenstick og nubi'n nok hadde hørt tilstrekkelig mange ganger at man I K K E skulle bruke fingrene på propellen gjorde jeg nettop det. Brukte fingern.

                    Like før baksiden på APC'n traff beinet i pekefingeren, bakfyrte SC svineriet, og like etter; forandret propellbladet retning og skar seg utover langsmed beinet.. Kunsten ved smerte er selvfølgelig å late som om det ikke gjør vondt, jeg klarte ikke det med særlig bravur.

                    Idag har jeg en pekefinger som kontinuerlig prikker, bånnfryser så fort det er mindre enn +10, og generellt plager meg hver gang jeg bruker den. Det er fristende å rette en pekefinger mot SC, men jeg tror nok egentlig det var APC sin skyld, for min kan det jo ikke ha vært .


                    Mvh
                    Sam Houlder

                    Comment


                    • #11
                      For snart ti år siden da jeg kjørte min hjemmelaget 2,5 ccm motor på benk, så kom naboen og så forundret på den. Da ville naboen kjenne på den hvordan den duret i vei, plutselig stoppet motoren og så hoppet han av smerter og hylte som f... . Hans fingre var borti propellen (han så ikke propellen) og fikk 2 fingre skadet og blødde så mye og hans kona kjørte mannen til legevakta. Jeg hadde dårlig samvittighet og følte skyld i hele uhellet. Senere kom han og sa at han beklaget så mye og mente at det var hans feil at han stakk bort i motoren. Han fikk mange sting i begge fingre.

                      Siden har jeg hold nysjerrige folk unna motoren mens jeg kjørte den på benk eller på flyet.

                      Jens Eirik

                      Comment


                      • #12
                        Livsfarlige grier dette her

                        Comment


                        • #13
                          Tenk etter; før... I løpet av over 20år i hobbyen har jeg hatt ett kutt, og det tar jeg ikke skylda/æren for selv engang! Hadde en "hjelpsom" kar i klubben som insisterte på å holde modellen mens jeg fyret motoren (en beskjeden OS .10FSR). Alt gikk greit inntil jeg skulle ta av pluggklypa; da snudde han lynkjapt modellen fordi han mente det ville bli enklere for meg å komme til.. Resultatet var et fint snitt i håndleddet, akkurat inntil grensa for legebesøk.
                          Jeg bruker ikke hansker, chicken stick el. l., og sjelden starter.. Men jeg pusser gjerne litt av propellene, og er nøye på hvor jeg står i forhold til modellen. Og holder andre unna!
                          Bygger bedre enn jeg flyr...
                          ARF? Nei takk!

                          Comment


                          • #14
                            det pleier å gå fint å starte motorer med fingrene.
                            Jeg skulle starte en gammel enya 15 motor med tunepipe, motoren var ikke kjørt på mange år.
                            jeg fylte tanken, dro litt fuel inn i forgasseren og satt på gløding.....jeg hadde ikke forventet at den skulle starte men det gjorde den.
                            etter første slag med fingeren tenkte jeg "ja her kan jeg stå lenge"...men helt overraskende startet den på 2 slag og jeg var litt sjokka, flyet kom mot meg og lagde et stygt kutt i lillefingeren.
                            så jeg har skrudd på sikkerheten og skal aldri mer undervudere gamle motorer :P

                            Comment


                            • #15
                              Hvor mye kappa du av?
                              Simen

                              Why drink and drive, when you can fly so high?!

                              Comment

                              Working...
                              X