Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valgets kvaler!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valgets kvaler!

    Hadde bestemt meg for en PJS 800 til min Threedee men så kommer Nippy inn i bildet med sin 1812/100 som er drøye 20 gram lettere og noe bedre ytelse en PJS 800.

    Har bestemt meg for å gå for 3cell 1600 Extreme Li-po men er litt usikker når det gjelder regulator, har i dag CC Phoenix 25 og lurer på om jeg må opp i CC Phoenix 35 eventuelt Jeti 30A eller lignende.

    Man kunne selvfølgelig kjøpt begge men dette blir dyrt nok uansett. Så dere som har noen anbefalinger kom med dem
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

  • #2
    Hei.

    Altså Nippy 1812/100 er jo bygget for og tåle max 18A og max 10 celller Ni-Cd (14.4V) Så CC25 burde jo passe fint den da...

    -pål-
    “Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”

    Comment


    • #3
      Ser at innlegget mitt er litt "diffust" men det jeg er på jakt etter er valg av motor samt riktig regulator beregnet for 4 servoer og 3 cells Lipo på 1600 mAh.

      PJS leveres med ledninger ferdig loddet til motoren men gjør Nippy det? Går eventuelt motorfeste omhverandre og lignende praktiske problemer.

      Håper at denne presiseringen gir noen flere svar
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Hvis du skal ha 4 servoer og 3 cellers Li-Po, så må du helt opp på Jeti Advance 40-3P. Det er den eeneste som klarer dette.

        Nippy leveres ikke med ledninger ferdig loddet på motoren. Dette må man gjøre selv.

        Nippy 0508 / 0808 / 1210 levers med motorfeste 30x12,5/4,5
        Disse har en motoraksling på ø10mm som går lett i feste og strammes med umbrako. PJS 550 har også 10mm aksling.

        Når det gjelder Nippy 1812/100, så har den et feste som heter 30x12,5/6,5. Jeg vet ikke 100%, men anntar at den også har 10mm aksling. Når det gjelder PJS800, så vet jeg ikke, desverre...
        Send en mail til Griffin og Elefun og spør om diametre...

        -pål-
        “Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”

        Comment


        • #5
          Fikk svar fra Elefun om motoren og det er som du sier at den må påloddes ledninger.

          Har tidligere fått bekreftet at motorfeste for PJS 500 er identisk med PJS 800 men skjønner at det kanskje er mulig å bruke motorfestene også på Nippy eller så følger motorfeste med.

          Når det gjelder antall servoer så ser jeg av dataene for CC Phoenix 25 at den kun takler 2-3 servoer på 11,1V men er det mulig at CC Phoenix 35 takler 4 med 3cells Li-po?

          Selv om jeg øker til 3 cells Li-po vil ikke flyvekten øke da jeg har måtte legge ekstra vekt i nesen (50gram) som jeg reduserer til 20 gram pga økt vekt på batteripakka.

          Prismessig så blir det vel ingen eller liten forskjell mellom CC Phoenix 35 og Jeti 40, eventuelt at det finnes andre regulatorer som kan brukes.

          Kanskje ikke så mye å mase om, men når man bruker 3-4 høvdinger på et oppsett så er det jo greit at det funker med en gang. Motor 800,00 ESC kr. 800, 3 stk 3 cells Lipo kr 1.800 og lader kr 400,00.
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment


          • #6
            Når det gjelder CC Phoenix 25, så tør jeg ikke gi deg et svar da jeg ikke kjenner regulatorene fra CC særlig bra. Har altid kjørt med Jeti regulatorer jeg, de har vert fine til mitt bruk

            Det er kanskje noen her ute på forumet som vet mer om CC ESC ??

            Ja, man får med feste til hver enkelt motor både fra Nippy og PJS. Hvertfall de mindre motorene. De har 10mm aksling som passer omhverandre.

            -pål-
            “Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”

            Comment


            • #7
              Da har jeg bestemt meg og har sendt en bestilling til Griffin på PJS 800, 3 stk Extreme 1600 K 3 cells lipo og bedt om å få med en passende ESC til 4 servoer (CC Phoenix 35 eller Jeti 40)

              Det skal bli spennende å prøve dette oppsettet da jeg har flydd Threedee med en PJS 500 som oppleves som heller dvask

              Prøvde Threedee sist helg med ski og det gikk som smurt - ingen problemer med take-off og landing men rollene ble som bananer da ski helt klart påvirket øvelsen.

              Skal gi tilbakemelding så fort det nye oppsettet er testet ut
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

              Mange fly og mye moro

              Comment


              • #8
                PJS 800 med CC Phoenix 35 ESC og Extreme 3cells Lipo 1600mAh ankom i posten i dag og er allerede montert i flyet etter litt modifikasjoner. Test av oppsett i stua var nesten skremmende Gleder meg til helgen for å prøve dette i friluft.
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment


                • #9
                  Gleder meg til og høre hvordan dette flyr, er spent ja
                  Har titta llitt på ThreeDee selv...

                  Har en Nippy 1210/103 i nesa på en Music Bubble fra Telink.
                  Det er helt sinnsykt perverst, unlimited, aldri hatt det så gøy med elektro.

                  Let me know

                  -pål-
                  “Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”

                  Comment


                  • #10
                    Oppsettet funket noe helt rått 2/3 throtle og 6 meter var nok for take off. Vertikalen virket helt ubegrenset og loopene ble stooore og fine.

                    Prøvde meg på en liten hovring og det gikk i noen sekunder på ca 1/2 throtle så når ferdighetene blir bedre så blir dette spennende.

                    Kjørte bare 6 minutter på pakkene for å være på sikre siden og ladetid med 0,75C var litt over en halv time så flytid vil helt sikkert være mellom 12-15 minutter i den varme årstiden.

                    Ingen tvil om at nok motorkraft øker flygleden og at man tør mer
                    Så konklusjonen må være at jeg har brukt 4 høvdinger til noe fornuftig.
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

                    Mange fly og mye moro

                    Comment


                    • #11
                      Hey hey hey....så kult. Gratulerer med velykket kjøp
                      Kan tenke meg at PJS800 er helt sinnsykt.

                      Så da, siden vi snakket litt om tekniske spesifikasjoner her.
                      Hva er egentlig diameteren på akselen til PJS800 ?? Vekt ?
                      Vil den passe i 10mm feste ?

                      Hvordan regulator endte du opp med ?

                      -pål-
                      “Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”

                      Comment


                      • #12
                        Akselen for prop er 4mm, akselen for motorfeste er 10mm og passet rett inn i feste for PJS 500. Vekten på motoren er 85 gram og diametern på motoren er 50 mm.

                        Jeg endte opp med en CC Phoenix 35 ESC.

                        Brukte 10x4,7 slowfly propell (APC) men kan i følge fabrikanten godt bruke 11x4,7 slowfly eventuelt electric.

                        Håper at været til helgen blir slik at jeg kan få prøvd oppsettet skikkelig og har også bestilt programmerings kabelen til CC så jeg får satt 9V på cut-off.

                        Det som var vel så bra var at jeg kunne fjerne 50 gram bly i nesen på flyet med det nye oppsettett og CG ble perfekt. Dette betyr at jeg har nesten dobbelt så mye thrust men har ikke økt flyvekten. Skal veie modellen men tipper at den ligger på ca 600 gram med alt ombord.
                        Espen Kvien
                        Gruppeleder F3A
                        Vingtor RC Club
                        f3a.norge@gmail.com

                        Mange fly og mye moro

                        Comment

                        Working...
                        X