Announcement

Collapse
No announcement yet.

Huff...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Huff...

    Østlandets Blad
    Torgeir K. Haugstad

  • #2
    Hjulvisp kan jo flys overalt ja, håper eieren lærte noe der.
    'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

    Ørjan Rapp

    Comment


    • #3
      Håper eieren er kar nok til å hente kopteret da.
      Align T-Rex 450
      Fizza elektrofly
      JR 9xII

      Comment


      • #4
        Lurer på hvordan dette skjedde!



        De skulle nå ha peiling...
        Vi mistenker at det radiostyrte helikopteret var ute av kontroll fordi det hadde gått tomt for drivstoff.

        Comment


        • #5
          Det reffereres friskt til "leketøy" og annen forståsegpå-terminologi.
          Lensmannskontoret utaler seg som om det var til barn.
          Ikke er det ulovelig å fly RC-heli, ikke er det ulovelig å ha uhell.
          Jeg tror dette helikopteret har tatt seg en laaaang tur på egenhånd, gått tom og autorotert ned. De hørte jo ingen ting før det deiset i bakken.

          Flott at det gikk bra med turgåeren, men sjansen for å bli truffet av lynet er større en ett RC helikopter.

          Vedkommende kan trygt troppe opp på lensmannskontoret og avgi forklaring. Hvis han/hun da ikke har fløyet på suspekte kanaler eller gjort seg skyldig i annen grov uaktsomhet. La oss ikke hugge hodet av vedkommende. Kjenner så altfor godt at dette kunne like gjerne ha vert meg.
          Mvh

          Olav Lund

          Comment


          • #6
            For alt vi vet kan det jo ha vært noen i en av klubbene våre. Vingtor eller BlackBird kanskje...?
            Simen

            Why drink and drive, when you can fly so high?!

            Comment


            • #7
              Eller muligens Oppegård Helikopterklubb. Men det blir kun spekulasjoner. Er enig med Oddbob at uhell kan skje den beste. De jeg har sett som flyr helikopter her i området er rutinerte og flinke. Det flyes mye på den lokale fotballbanen - og det er ikke utenkelig at f.eks. et krystall har tatt kvelden og heliet har vandret på egenhånd. I luftlinje er det ikke mer enn 400-500 meter til den omtalte skiveien.
              Torgeir K. Haugstad

              Comment


              • #8
                Alt som kan gå galt vil gå galt, derfor finns det "Fail safe".
                Kan vi være forsiktige nok i forbundslandet ?
                Trenger vi dårlig presse??
                'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

                Ørjan Rapp

                Comment


                • #9
                  Fail safe vil jo også få fartøyet ned. Enten det er fly eller heli. Et eler annet skjedde, og ting skjer. Bra det ikke traff bare... Og hva er jo sjansen for å bli truffet av et modellflyhelikopter når du er ute på gåtur? Mindre enn å bli truffet av lynet, som noen nevnte.
                  Simen

                  Why drink and drive, when you can fly so high?!

                  Comment


                  • #10
                    Failsafe hjelper ikke en tøddel hvis mottaker/servoer plutselig er strømløst, enten pga. brytersvikt eller et batteri som tar kvelden..
                    Hvis senderen gir opp derimot.. Men hvor stor er sjansen for akkurat det? Det er vel "den flyvende delen" av radioen som i de fleste tilfeller er feilkilden?
                    Eieren kan trygt møte opp for å hente hjulvispen sin, han har neppe gjort noe ulovlig. Og med min kjennskap til journalisten, leser jeg artikkelen flere ganger for å prøve å finne ut hva han virkelig mente å skrive.. Tror han hadde tillatelse til å bruke kalkulator i norsktimene..
                    Bygger bedre enn jeg flyr...
                    ARF? Nei takk!

                    Comment


                    • #11
                      Det flyes mye på den lokale fotballbanen - og det er ikke utenkelig at f.eks. et krystall har tatt kvelden og heliet har vandret på egenhånd. I luftlinje er det ikke mer enn 400-500 meter til den omtalte skiveien.
                      Hørest det trygt ut? Jeg tror at vi som driver sporten organisert og profesjonelt etterhvert må ta litt tak i dette på en eller annen måte. Vi kan selvsagt likestille dette med alpint, eller fallskjermhopping hvor det også skjer ulykker slik som noen gjør, men det skjer på dertil egnede steder. Fallhøyden er ikke like stor om det skjer en slik ulykke på en modellflyplass. Det blir litt som at om man er med på leken, så får man smake steken.

                      Men dersom en alpinist hadde kommet i 100 km/t ned Karl Johan en snøfyllt vinterdag mellom turistene så tror jeg ikke det hadde gått så rolig for seg...

                      Det er denne uorganiserte flygingen jeg vil til livs. Det er garantert den som kommer til å skape problemer. Ikke at vi kutter en finger på en lukket flystripe. Vi må ha dette i tankene folkens. Ellers kan jeg love dere at det kommer kilometervis med lover og regler for dette før vet ordet av det.

                      Se forøvrig annen tråd jeg har startet om dette:
                      (MFN) ModellflyNytt.no
                      Jeg viste ikke debatten allerede var i gang etter nyhetsoppslaget.
                      Anders Hauge

                      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                      www.JetsOfBergen.no
                      rc.andersh.com

                      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                      Byggeblog for Eurosporten
                      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                      Comment


                      • #12
                        Hva mener du med "uorganisert flyging"?

                        Comment


                        • #13
                          Med det mener jeg i all hovedsak piloter som shopper seg en modell og finner seg et sted de tror er egnet, og bare gir gass med noe de ikke har greie på, eller kontroll over i det hele tatt.

                          På ledermøtet i NLF/NAK Modellflyseksjonen i Bodø 2004 (tema: sikkerhet) ble akkurat dette tatt opp som en av de største sikkerhetsmessige utfordringene vi står ovenfor.
                          Anders Hauge

                          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                          www.JetsOfBergen.no
                          rc.andersh.com

                          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                          Byggeblog for Eurosporten
                          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                          Comment

                          Working...
                          X