Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forskjell på ladere.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forskjell på ladere.

    Hva er forskjell på en slik lader? Se link:

    Siden finnes ikke

    og de dyrere som f.eks. Schulze og Robbe sine ladere???

    Er dette gode ladere eller??
    John

  • #2
    Det må jeg si, den der ADVANCE utgaven virka ganske kul...
    Har noen bekjente som bruker den "vanlige" utgaven, og de er kjempefornøyd. Selv bruker jeg Triton fra Great Planes, it is good as gold
    "alle" sverger til Schulze, så det er sikkert ikke dårlig

    -pål-
    “Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”

    Comment


    • #3
      Forskjellene er ikke alltid like enkle å trekke fram men her er det noen åpenbare forskjeller :

      Swallow : 1-14celler NiCd/NiHM og 1-5S LiPo
      Schulze ISL6-330 ("begynnermodellen") : 1-30celler NiCd/NiHM og 1-11S LiPo

      Max output:
      Swallow : ukjent W
      Schulze ISL6-330 : 130W dvs full (5.5A) ladestrøm mulig ved opptil 15celler NiCd/NiHM eller ~6S LiPo

      Andre ting :
      Schulze ladere kan oppgraderes i mange tilfeller ved innførsel av ny batteriteknologi som f.eks LiPo - spørs om Swallow og lignende blir støttet med dette.
      Andre laderprodusenter som muliggjør software oppgraderinger er Graupner (OEM av Schulze), Orbit, Robbe på noen utvalgte ladere som f.eks Infinity2
      Schulze har også to utganger, utgang nr 2 er noe begrenset mht cellenatall/ladestrøm men finfin for f.eks mottakerpakker o.l små pakker.

      Hovedforskjellene mellom de forskjellige laderne er som oftest max power output som dikterer hvor mange A du kan lade med ved xVolt.

      Selv bruker jeg to Orbit Pro's som har 270W hver som max, dvs 8A ladestrøm opp til 21cellers / 8S LiPo pakker. (også ca 5A ved 32celler)

      Så er spørsmålet hva trenger du? For mange vil to ladere av f.eks type Swallow fungere bedre enn en Schulze 330. Med fungere bedre mener jeg da at du kan lade flere pakker hyppigere, spesielt mindre pakker mht volt/kapasitet.
      ----------------
      Haldor
      ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

      Comment


      • #4
        Den store forskjellen ligger i at Swallow ikke lader med automatikk, den stiller du lade styrken på manuelt. Den har selvfølgelig software som kutter ladingen når batteriet er fult. Dvs du lader litt hardere en på eks Schulze. Schulze regulere etter hvor mye batteriene klare å ta imot. Det vil også si at du får mere strøm på pakka med Schulze. Har ikke prøvet Swallow, men har brukt X-PEAK som er en litt mindre type av samme lader. Den ladere mye hardere en Schulze laderen gjør! Jeg har brukt Schulze i 3 år nå, og jeg har aldrig angra på at jeg brukte mye penger på lader. Den har klart å holde liv i batteriene mine. Den har flere vedlikeholdings programmer som gjør at det i 99% av tillfeldene er mulig å få liv i batterie som andre ladere ikke klare å lade. Den er også blitt oppgradert med ny software til NIMH og LIPO. Det er enkelt og greit en lader som er bygget for framtiden!
        Damn these things are hard to fly!

        Comment


        • #5
          Fin tilleggsinfo Bonito, glemte å dra inn det momentet.

          Som du sier så tar Schulze og andre prosessorstyrte ladere seg av ladestrømmen selv ut i fra motstand den føler i pakken. Dermed kan den ha ganske høy ladestrøm 75% av ladesyklusen for deretter å senke strømmen mot slutten, det er her cellene begynner å bli varme.

          Mindre, enklere ladere lader med en konstant strømmengde dvs 3A f.eks gjennom hele ladingen.
          ----------------
          Haldor
          ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

          Comment


          • #6
            Swallow laderen regulerer selv strømmen under lading.
            Hvis man ser i displayet under lading vil man se at ladestrømmen endres kontinuelig.
            Det man angir er bare max verdien.

            Swallov er vel meppe noe godt valg til store batterier.
            Selv bruker jeg en Swallow og er fornøyd med den, men jeg lader kun små batterier.

            Comment


            • #7
              Jeg er vell ikke helt nøytral i denne sammenheng, men
              En annen stor fordel ved utladeprogrammet til Schulze er at den her og regulerer bellastningen.
              Dvs. at i "vanlige" batterier, så regulares utladebelastningen ned til bare noen få millli. amp. på slutten. Dette for å formatere seller som har kommet i ubalanse.
              Resultatet av dette er at pakker som har mistet endel kappasitet, på grunn av at det er de "beste" sellene som styrer oppladningen, og de "dårligste" som styrer utladninge. Så vil en dårlig formatert pakke kunne ha både 10 og 20 % dårligere kappasitet.

              En annen fordel som jeg spesielt som konkuranse flyger har glede av, er at i automatikk programmet til Schulze, så vet de ut fra sin nære kontakt med de beste konkuranse flygerne, hvordan oppladingen skal være for å mest mulig ut av de nyeste og beste batteriene.
              De er noe av grunnen til at de stadig kommer med oppgraderte E-prommer.
              Thorbjørn.

              Comment


              • #8
                Originally posted by thjesper
                En annen stor fordel ved utladeprogrammet til Schulze er at den her og regulerer bellastningen.
                Dvs. at i "vanlige" batterier, så regulares utladebelastningen ned til bare noen få millli. amp. på slutten. Dette for å formatere seller som har kommet i ubalanse.
                Balanse oppnår du ikke i utladningsfasen, men under oppladning.
                Balanse oppnår du når du fortsetter å lade etter at de fleste cellene er fulle slik at den/de cellene som henger etter også kommer seg opp til topp. Denne fasen må skje på ett såpass lav A at de fulle cellene ikke varmes opp og tar skade. Oftest brukt er 1/10C lading over 14-16timer ved tomt utgangspunkt.
                ----------------
                Haldor
                ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                Comment


                • #9
                  Stemmer nesten! Det er rett at cellerne balanseres når det lades med lite strøm (A), det som ikke er rett er at fortsett å lade når cellerne er fulle!!!

                  Dette er en sannhet med modifikasjoner, Schulze fortsetter faktisk å lade etter at den har sagt ifra at batteriet er fult med Ca. 100mAh. Men den måler hele tiden batteriet og sørger for at den ikke overlader. Det som skjer når en lader slutter å lade med høy strøm (A) er at spenningen synker, og det Schulze og andre ladere så gjør er at de holder spenningen opp inntil batteriet blir koblet fra laderen. Dette gjør de for at batteriet skal være så fult som mulig når du setter det i flyet!

                  Når det gjelder å balansere NICD og NIMH batteri pakker er rett framgangs måte her å kjøre et tømme program for så å lade med 0,1C eller Ca. 100mAh i 14-16 timer. Det er den beste måten å balansere celler på når de er loddet sammen. Li-ion og Lipo skal ALDRIG tømmes helt. Hvis de blir tømt helt kan du like gjerne kaste dem. De mister kapasitet.

                  Balansen i batteri pakkene er ikke noe stort problem med NICD eller NIMH. Det er et mye større problem med Li-ion og Lipo. Der er det lurt å ha balanse modul på pakkene når de skal lades. Men det koster mye penge og det er ikke så mange av oss som gidder å bruke penger på det.
                  Damn these things are hard to fly!

                  Comment


                  • #10
                    Lader du NiHM eller NiCd med 1/40C kan du ha disse på 24/7 - ref produsent. Dette medfører jo overlading men ikke mer enn hva cellene klarer å kvitte seg med uten varmeutvikling.

                    Fullt utladede batterier er best utgangspunkt men påvirker ikke balanseringen ett spøtt

                    Schulze laderen, hvor langt ned per celle lader denne ut? 1V eller 0.9 eller 0.8 eller til 0V? Hvis det er noen av de tre første alternativene kan du ikke oppnå balanse fordi nedre grense ikke er definert eller konstant mellom cellene.

                    LiPo/LiIon er en helt annen situasjon og har ingenting med dette punktet å gjøre.
                    ----------------
                    Haldor
                    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Bonito
                      det som ikke er rett er at fortsett å lade når cellerne er fulle!!!
                      Jasså? Hvordan får du da den "ene" cellen som henger etter opp på nivå med de andre da? Vet du at ved 1/10C lading så trenger du en overlading på ca 60% før cellene regnes som fulle? Det er derfor du kan lade 14-16timer ved 1/10C på en tom celle/pakke.

                      Sorry, jeg får ikke meldingene dine til å stemme
                      ----------------
                      Haldor
                      ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                      Comment


                      • #12
                        En liten korreks når det gjelder dette:
                        Haldor skrev: "Mindre, enklere ladere lader med en konstant strømmengde dvs 3A f.eks gjennom hele ladingen."

                        Nei, de aller fleste har dette som start-strøm. Men strømmen avtar etterhvert som celle-spenningen øker. Forskjellen er at en Schulze vil automatisk senke strømmen enda mer og etterhvert gå over i vedlikeholdslading.

                        Fordelen med en Schulze og tilsvarende greier er at de er "alt-i-ett". Dvs. de kan både lade og utlade batteriene dine. Dette er viktig hvis du flyr mye elle flyr konkurranser, fordi cellene må trimmes for å yte best mulig. Lade-programmene i en Schulze er også noe som er mest egnet for den som flyr mye og i konkurranser, for andre vil forskjellen være minimal. Dette baserer jeg på meldinger på bla. Eflight/Ezone/RCGroups som er en av de største nettstedene i verden innen elektrofly.

                        Dersom du er en vanlig dødelig som flyr av og til vil Schulze være i "kjekt-å-ha" kategorien. Da vil du klare deg godt med Swallow eller liknende. For å ha celler som yter best mulig må du da selv sørge for å sykle dem innimellom, og spesielt før første flytur etter en tids lagring (typisk første tur på vårparten). Ellers kan akkurat den turen bli kort.
                        Anders Valland
                        Trondheim

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Mossie69
                          En liten korreks når det gjelder dette:
                          Haldor skrev: "Mindre, enklere ladere lader med en konstant strømmengde dvs 3A f.eks gjennom hele ladingen."

                          Nei, de aller fleste har dette som start-strøm. Men strømmen avtar etterhvert som celle-spenningen øker.
                          Sikker? En Hitec CG335 jeg hadde stod med konstant ladestrøm helt ut, EasyCharge-programmet i Orbit laderne gjør det samme - konstant Ampere. (dette har ingenting med Autolading å gjøre)
                          De fleste "ikke-smarte" batteriladere er slik.

                          Men jeg er enig med deg Anders at en Swallow lader vil fungere glimrende for de fleste e-piloter, kun de som har litt større pakker og gjerne med stor kapasitet trenger kraftigere lader slik som f.eks Schulze/Orbit.
                          ----------------
                          Haldor
                          ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                          Comment


                          • #14
                            Har vært ute og reist, har ikke fått fulgt opp diskusjonene her.
                            Den beste formateringen av batterier,da snakker vi Nicd og Nimh får vi ved utladning. det er riktig som Haldor skriver at 0,9 V som Schulze lader ned til som standard, ikke er godt nok.
                            Men kombinasjonen, av opp og utladningen, med overvåking av den konkrete pakken. Er etter min erfaring den enkleste måten å få det gjort på.
                            Schulze programmet tilpasser dette etter den tilstanden som den aktuelle pakka er i.
                            Den opptimale måten er etter at laderen har ladet ned til 0,9 V pr. selle. så å lade den helt tom. Dette gjøres enklest bare med en diode lampe. men vær her oppmerksom på at dersom denne står på for lenge, så ødelegges pakka. Til "proff" konkuranse bruk, så bruker vi en "torturkasse". Dersom du mener dette ikke gir noen effekt,Haldor, så kan du kontakte Mike. Og har Mike glemt det ! så kan han jo spørre Fredrick, som han bør ha lært det av.
                            Dette er helt unødvendig til normalt bruk, men vi har mange eksempler på at standard programmet til Schulze har vekt opp batterier som bl.a. Tvicell 700 til Hornet, som har blitt så dårlige at helikopteret ikke har lettet, etter å ha brukt en enkel lader.
                            Thorbjørn.

                            Comment


                            • #15
                              Etter at jeg anskaffet Schulse gikk jeg gjennom rubbel og bit av mottakerpakker som varierte i alder opp til 20 år... Det var herlig å få svar på om dem gav/tok i mot omtrent det dem skulle og om dem reagerte positivt på cyklinger. En del gjorde det mens andre tok/gav bare rundt 60% av forventet kapasitet etter gjenopplivingsforsøk. Da var det lett match å få de mistenkelige pakkene i søpla og vite at de andre pakkene var gode.
                              Kjøpte noen rimelige NiCd-pakker som var oppgitt til 1600mAh og ble kjempeskuffa da jeg oppdaget at dem bare tok ca. 800mAh tross cyklinger... Billig er billig, og en avansert lader gir deg et sikkert svar!

                              Etter hvert som folk oppdager at fuelsøl og vibrasjoner og justeringer på fuel-to-noise-convertere snart er en saga blott er det en fordel å kunne lade 10S LiPo-pakker med noen Ampere siden dette er typisk størrelse på pakker for litt store acrofly.

                              Min SChulse brukes mange timer i uka, kjempeinvestering
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X