Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rolling Circles - rorbruk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rolling Circles - rorbruk?

    Hei,

    er klar for nye utfordringer - lyst til å lære meg rolling circles - noen som har tips om rorbruk? er det sideroret som er hemmeligheten?

    mvh
    Odd Johnny
    The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

  • #2
    Utfordring ja, det kan man si....

    Å fly rolling circle riktig er skikkelig vanskelig, men det finnes forenklinger.

    De fleste begynner med bare høyde og sideror. Det du da gjør er først og fremst å gi balanseror nok til at flyet roller i et behagelig tempo, og så holder du balanseroret der. Deretter er det snakk om å "jodle" med høyderoret for å få flyet til å svinge. Tenk etter hvordan du må gi ror for at flyet hele tiden skal styre inn i svingen etter som det veksler mellom å ligge med rygg eller buk inn. Det er vanskelig å holde konstant balanseror mens du ratter som en gal på høyderoret, så det kan være en ide å bruke dual rates slik at flyet roller rolig ved fullt stikkeutsalg på balanseror.

    Når du begynner å få til å svinge rundt med høyderoret, så kan du prøve å få med sideroret, men ikke prøv på begge deler samtidig.

    En perfekt rolling circle skal ha 4 roller på en hel sirkel, så da må du også bruke sideror. Dette er en øvelse hvor det er fort gjort å gå tom for koordinasjon

    Comment


    • #3
      Oppskrift:
      1. Bal.ror (Ikke for mye..., f.eks mot venstre..)
      2. Hjelp til med litt høyderor akkurat i det modellen krenger over, som for å svinge!
      3. Idet modellen modellen har turnet 90grader, gir du litt sideror for å hindre gjennomsynk. hold sideror litt lenger enn vanlig...
      (Dersom du skal ha mange roller, trenger du som regel ikke sideror..)
      4. Når modellen så kommer på rygg, gir du litt "ned-ror".
      5. Hold ned-ror, gjerne litt ekstra for å "svinge" innover mens du er på rygg..
      6. Gi mer ned-ror for å svinge, samtidig som du gir litt motsatt sideror for å hindre gjonnomsynk.
      7. Gi mindre og mindre ned-ror etterhvert som modellen turner riktig vei.
      8. Når modellen er riktig vei igjen, begynner du forfra, helt til du kommer HELT rundt...

      Etterhvert som man blir varmere i trøya, kan man trene på å ta Rolling Circle med et gitt antall roller.. Det er IKKE lett! (..det heller... )

      -Og til sist; Rolling 8... Bare å trene

      Det er vanskelig å holde konstant balanseror mens du ratter som en gal på høyderoret
      -Prøvd Mode 1 Pleym??
      Audun Thinn
      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

      Comment


      • #4
        Vanskelig å si. Ta en titt bl.a. her: http://www.flyingcirkus.com/default.asp?content=3du

        Jeg synes selv det er lettere å få til rolling-circles enn å rolle mange ganger rett fram (klarer det faktisk ikke) . (Da sankker jeg om en sirkel der jeg roller hele tiden, ikke et gitt antall ganger).

        EDIT: de to andre kom mens jeg skrev innlegget, og de har forklart det bedre enn meg.
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment


        • #5
          Nei Thinnthinn, jeg tror at når folk bruker Mode 1, så er det et tegn på noe.... Kommer bare ikke på ordet

          Comment


          • #6
            Det er vanskelig å få dette bra til ved å bruke stikkene, derfor anbefaler jeg å programmere det inn radioen og legge det til en bryter!

            Comment


            • #7
              Hmm...legge på bryter, ja... Regner med at den funksjoen ligger forhåndsprogrammert i den nye Futaba'n..

              OJ: Det er flott at du er gira på å utvide stikkehorisonten og hvis ting går som jeg ønsker kommer vi til å ha trening en dag i uka på stripa denne sesongen hvor du nettopp kan trene på slikt og få tilbakemeldinger.

              Men siden et bilde sier mer enn tusen ord tok jeg en kjapp tur innom G3 slik at du kan se stikkebruken i litt mer praksis. (jeg har ikke tatt hensyn til antall roller i sirkelen )

              http://www.rcfoto.no/index.php?optio...105&Itemid=101
              Odd Sundet
              http://www.imacnorge.no

              Comment


              • #8
                Takker og bukker til alle sammen....

                Bare å legge seg i hardtrening skjønner jeg, prøvd meg i simulatoren i kveld - tror jeg har funnet opp noen helt nye øvelser gitt....

                Odd: bra video!! klar for trennig i sommer jeg, var en tur på stripa med Diamant'n i ettermiddag forresten, nydelige forhold!!

                OJ
                The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

                Comment


                • #9
                  Det er supert at du er keen på å trene litt, OJ!! Veldig bra. Skulle ønske flere var sånn. Du må se å få årna deg en IMAC eller Pattern kjerre da. Hverken Diamant eller Oya er superegna for formålet, selv om sistnevnte jo kan brukes.

                  Kanskje jeg lager en egen seksjon med videoer av øvelser hvis tiden strekker til en dag.....

                  Jeg skal på stripa lørdag håper jeg. Har jeg bil med plass tar meg med Funtana. Har også vært på Small Size idag og fått med et par testobjekter som må utforskes...
                  Odd Sundet
                  http://www.imacnorge.no

                  Comment


                  • #10
                    Kan jeg foreslå å prøve på simulator noen ganger først kanskje?
                    Simen

                    Why drink and drive, when you can fly so high?!

                    Comment


                    • #11
                      Hei
                      Henger meg på de andre som syntes det er fint at noen trener på nye og utfordrende 'stunts'. For ordens skyld, så finnes det mange varianter av rolling circle, 1-n roller, å rolle inn eller ut fra sirkelen, skifte rollretning for hver roll osv. Noen små råd fra egen erfaring.
                      - Begyn i god høyde, slik at du ser sirkelen fra undersiden. Det er da enklere å se at du lager en sirkel, og du har litt å gå på om panikken skulle melde seg
                      - Om du satser på 4 roller er det enklest å rolle ut, dvs. om flyet kommer fra høyre, roll til venstre og lag en sirkel som svinger utover. I en slik sirkel blir rorbruken ganske lik som i en slowroll. (Dog noe annen timing og mere utslag).
                      - Om målet et en roll fordelt rundt det hele er det enklest å rolle innover.
                      -Lag en liten pinnemodell som du kan sitte i godstolen å leke med. Kjør modellen gjennom øvelsen og tenk hvilke ror som må til for å oppnå hva du ønsker.
                      - Om det flyet du har har stor kobling fra sideror til roll og/eller pitch-akse, vil det være vanskelig å få til en fin sirkel (eller en fin slowroll for den sags skyld). Om modellen har slik kobling ved bruk av sideror, kan du sette opp miksere fra sideror til balanseror og/eller høyderor for å kompensere vekk problemet. Ideelt sett burde modellen ikke ha noen form for slik kobling, men de færreste er helt nøytrale.
                      Lykke til
                      Ola
                      www.ofremmi.info

                      Comment


                      • #12
                        Hei,

                        prøvd i simulator og på stripe igår. Er ikke lett men ikke helt umulig å få til.... Trikset er å vite hvordan man skal bruke rorene...

                        OJ
                        The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

                        Comment


                        • #13
                          Bra tips, Ola!

                          Originally posted by ofremmi
                          - Begynn i god høyde, slik at du ser sirkelen fra undersiden. Det er da enklere å se at du lager en sirkel, og du har litt å gå på om panikken skulle melde seg ......
                          Den panikken støter nok de fleste på før eller seinere og da er den høyden god å ha!!

                          OJ: Det er langt i fra umulig, men krever en god del timer med trening før det begynner å se akseptabelt ut (les: ikke som en jojo). I tillegg så gjør et egna fly jobben en del enklere Hva brukte du i går?

                          Hvis været er forlatelig (i går var det ikke noe koselig) til helga, blir jeg gjerne med ut på stripa en tur!
                          Odd Sundet
                          http://www.imacnorge.no

                          Comment


                          • #14
                            Hei Odd:

                            brukte Diamanten med D/R på alle ror, klarte flere roller i nogenlunde sirkel, det mest vriene var kanskje å holde jevn rollhastighet og ikke minst høyden...
                            Erfaringen min med å trene inn øvelser er å få til koordineringen med stikkene slik at det sitter, når det går nogenlunde automatisk kan man begynne å finpusse på ting.

                            OJ

                            PS. Var greit å fly igår ettermiddag da
                            The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

                            Comment


                            • #15
                              Noen som veit hvordan du skal på sett på dine rolling circle recordings fra AFPD, i windows mediaplayer? Hva må gjøres med filene?
                              Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

                              Comment

                              Working...
                              X