Announcement

Collapse
No announcement yet.

Align T-Rex 450X med ustabil hale, hva har jeg gjort galt ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Align T-Rex 450X med ustabil hale, hva har jeg gjort galt ?

    Har endelig fått litt bedre batterier i hus og fått flydd, nja dvs hovret litt. Men jeg sliter med gyroen.
    I HH modus logrer den kraftig og det virker ikke som om det hjelper å justere gain (Bruker en 9x VerII) i "vanlig" mode funker den fint.

    Må jeg koble av strømmen mellom hver justering?

    Har jeg forstått det rett når gain er størst hhv nærmest 0 i vanlig modus og nærmest 100% i HH? Og at 95% på displayet tilsvarer 90% i HH og 5% i normal tilsvarer 90% i normal?

    Bruker en liten Telebee som er samme som Align sin.

    Har satt ballinks i begge ender, har ikke slark, den er en anings treg når "sleiden" bak går helt over mot venstre men det må det jo bli ettersom armen beveger seg i en kurve og akslingen er rett.

    Er Align sin std servo for treg?

  • #2
    Litt vanskelig å si hva som er i veien. Muligens er align servoen litt treg. Fikk med GWS servoer fra elfun, og disse er raskere enn align sin "speed" servo. (bestilte den som en "upgrade", men tok den av igjen med en gang) Jeg behøver ikke å kutte strømmen mellom hver justering.

    I HH mode har jeg satt opp gyrogain til 61 % på radioen som vel tilsvarer 30% gain. Har ikke prøvd noe særlig i normal mode ennå. Det krever en del mekanisk justering først. Sliter litt med å få justert mekanikken skikkelig. Har derfor bestillt en GY401 som har limits. Savner dette på telebee gyroen.

    Bruker 15t pinjongen for å få headspeeden høy nok med apogee 1660mah batteriet.
    Torgeir K. Haugstad

    Comment


    • #3
      Ja da har jeg fått orden på justeringen av gyroen men må ned i 10-20% i HH hold for å ta bort jaging og da er den selvsagt ikke til mye hjelp.
      I standard rate kan jeg ha 100% og den står ganske dønn.

      Har skrudd. justert smurt og godsnakket med linkene og de går ganske så lett, tror ikke de er problemet lengre, selvom de kanskje bidro litt før.
      Eneste jeg ikke har prøvd er tykkere skum under gyroen alternativt annen plassering enn over halefestet.

      Noen som har erfaringer med dette ?

      Comment


      • #4
        Jeg kjører med GY401 plassert over halefestet, samt Align 6g speed servo. Fungerer helt greit også i HH. Så det er vel neppe det som er problemet?

        Comment


        • #5
          Hvor mye skum?

          Comment


          • #6
            Det er "riller" på flaten der gyroen står (oppå halebomfeste).

            Jeg har satt gyroen på 3 strimler med Kyosho Zeal tape. Den er ganske tykk og "klissette". Gyroen står ganske "løst og bevegelig".

            Kan ta bilde om du vil; send meg epostadr på pm.

            Comment


            • #7
              Generelt kan man si at når gain må justeres så lavt som 10-30%, så er det servoen som er for treg eller mekanikken som går tungt. Husk også at lengden på servoarmen er avgjørende for hvordan gyrosystemet i sin helhet fungerer. En lang servoarm kan "redde" ett oppsett med en treg servo. Prøv også med en tynnere gyro-tape. Det er ingen grunn til å ha mye demping i form av tape, og spesielt ikke på en elektro-maskin der høyfrekvent vibrasjon er ett minimum. Den "grønne" dobbeltsidige som Biltema har fungerer glimrende.

              Jeg har aldri eid en Telebee, men har hjulpet endel med denne gyroen og må innrømme at jeg aldri har fått den helt til. Det fungerer på ett vis, men som alt annet i den laveste enden av prisskalaen så blir det drifting og gainen må skrues ned for å unngå slag på halen.
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

              Comment


              • #8
                Jeg startet med telebee gyroen. Vanskelig å sette opp. Måtte hele tiden gjøre input på halen for at den ikke skulle drifte. Bestillte en GY401 med S9054 (servoen er til den tid da fuel heli står i hangaren) Innstallerte gyroen i rexen, stillte inn limits og delay, og BÆNG - halen sto helt stille ... halen føltes nesten overnaturlig kontant.
                Torgeir K. Haugstad

                Comment


                • #9
                  Jobbet litt med den i går, la på strimler med Biltema tape, ble noe bedre.
                  Fixet tracking på bladene, byttet til lange balsablader.

                  Den er som nevnt helt stødig i rate og i går oppførte den seg fint også om jeg fløy forover i HH, drifter helt minimalt i hover, knappt merkbart. Men jeg tok i halen mens den sto på bakken med godt turtall og den er tydelige vibrasjoner så jeg får se om noe av det kan elimineres før jeg kjøper nytt. (Før jeg fikset trackingen var kontrollampa på gyroen utflytende...)

                  Forbedringen av trackingen gjorde positivt utslag men jeg har ikke veid bladene så det kan jo være at vekten ble ulik selvom trackingen ble lik om jeg har en ørliten forskjell i pitch...

                  Jobber litt til før jeg kjøper nytt, man lærer jo i alle fall noe av dette som forhåpentligvis kan komme til nytte senere.

                  Et vibrerende treningsunderstell hjalp jo ikke akkurat på heller..

                  Tenkte også jeg skulle teste en annen haleservo. Har en align 6g men den er ikke i det blå huset jeg ser andre har. Kan være den rett og slett ikke er god...

                  Comment


                  • #10
                    Har det noe med dette å gjøre tro??
                    Ta en titt her: Choosing and Buying Clothes for Children

                    Sjekk forøvrig Choosing and Buying Clothes for Children for masse info
                    Espen Melby

                    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                    Comment


                    • #11
                      Har gjort alt som står på Trextuning foruten dette. Men er litt i tvil om de behøver dette for jeg syns linken går utrolig glatt og fint som det er.
                      Får prøve å ta av disse også og smøre evt dremle litt...

                      Oppdatering 2/3
                      Tittet på dem i går og de går så fint at jeg så ingen grunn til å dremle. Disse er det jo kulelager på og plasten sleper ikke innpå så vidt jeg kunne merke. men smurte opp enda bedre og satte på en annen haleservo og det hjalp. Denne er er både kjappere og sterkere så nå har jeg ikke lengre logring bare en svak vipp om jeg går opp på gain i HH.

                      Det interessante er at i rate har den stått fjellstøtt og etter en kjapp vipp på stikka har det sett ut som halen holdes igjen av en strikk når jeg slipper. Sånn er det forsåvidt forsatt men nå jeg fikk en svak pendling også i rate slik at jeg ikke lengre kan fly på 100% i rate men måtte ned mot 95%. I HH må jeg fortsatt ned på rundt 65% men da beveger den seg minimalt i hover og står i forward flight. og "strikken" som holder igjen halen etter en kjapp stikkebevegelse er sterk. Dette begynner å ligne noe. Kanskje jeg klarer med uten Futubaen jeg har lagt inn bud på en stund..

                      Er det noen som har noe erfaring med å fly inne med T-Rexen, dvs i stua. syns den må kontrolleres mye og er ikke helt sikker på om det er heliet som er ustabilt pga noe slop eller om det er turbulensen det lager selv som påvirker. Det blir jo litt trekk i stua når man flyr kan man si, hvilket er bra på kalde dager for da får jeg varmluften fra vedovnen ned fra taket...

                      Comment


                      • #12
                        Frem til i går hadde jeg fortsatt ikke fått slutt på logringen i HH med Telebee gyroen, selv med lave verdier i HH, ny haleservo, smøring etc etc.
                        Så jeg stappet in Futubaen som kom i posten her om dagen. Har ikke fått justert delay eller utslag men angrer stygt på at jeg noen sinne brukte penger på en Telebee gyro og like mye på at jeg ikke skaffet en Futuba før....hjelper ikke at Telebeen koster halvparten av Futubaen, sistnevnte ser ut til å være verdt hver eneste $......

                        Ellers forsøker jeg gå fra tommel til knip og fant noe fikst på nettet som jeg tenkte kanskje andre kunne ha nytte av (kanskje den har vært postet her før, husker ikke, men uansett...)





                        www.petalrc.com

                        Betalte via PayPal brettet kom etter en drøy uke. Billig, bra og funker for meg så langt..

                        Comment

                        Working...
                        X