Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor, Clutch, m.m

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motor, Clutch, m.m

    Full throttle under oppstart av helien er ikke å anbefale,noe undertegnede her opplevde sist søndag. Bang sa det gitt, og biter av clutchen føk veggimellom...
    Har endelig fått plukket ut dritten, og var overrasket over hvor spinkelt clutch bellen var laget..tynn sprø aluminium!!!
    Så vidt jeg skjønner burde en clutch bli temmelig varm under oppstart spesielt, og med tanke på hvor lavt smeltepunktet for aluminium er, må jo dette da bli et temmelig svakt punkt..Hvorfor er ikke denne i feks stål?? Vekt?? jada stål veier mere, men det er ikke snakk om store støkket heller...Så hadde det slitasjemessig og ikke minst styrkemessig vært en fordel å ha den i stål??
    Det andre jeg stusset over var viften for å kjøle motoren!!!Hvordan den kan være spesielt effektiv kan jeg ikke skjønne med den utformingen...
    Forutenom slotter hvor luften kommer inn av draget fra vifta, må jo veggene rundt være nærmest tette for å klare å presse en noe særlig mengde med luft nedover mot motoren..Dette er jo ikke tilfelle her i det heletatt så vidt jeg kan se, da det er store åpninger både her og der..Dermed er såvidt jeg skjønnner vifta som den er utformet temmelig inneffektiv...Med en langt mere effektiv vifte, ville det da være like stort behov for olje i fuel for kjøling??
    Så er det innsuget til motoren...Denne er plassert rett under clutchen..Det må jo bli en viss mengde slipestøv fra clutchen under drift, og blir da ikke dette sugd rett inn i motoren?? Om så er tilfelle, hvorfor bruker man ikke luftfilter på motorene??
    Dette er bare litt sånne tanker jeg har gjort meg under min korte stund innom denne hobbyen, Er jeg helt på jordet så er det flott med tilbakespill, så jeg i det minste for rettledelse i min eventuelle villedelse!!!!
    Raptor 50
    Trex 500 esp
    JR 3810 ADT

  • #2
    Her var det litt av hvert å ta tak i gitt

    Clutchen er ikke laget av tynn sprø aluminium men myk asbest kevlar blanding. Det ser vel ikke du noe av lengre ettersom du startet rapptoren med full spiker, for da forsvinner belegget meget fort. Du finner kanskje noen trålignende myke greier rundt der du rusa som ligner på dette clutchbelegget :P Stål mot stål er heller ingen god løsning, uten at jeg trenger å utdype dette nermere en at du vil ha myk friksjon i dette leddet. Ikke en glatt flate. ( da snakker vi støv )

    En annen ting med clutchen er at når du flyver så ligger denne clutchen inne å tar tak hele tiden, den eneste gangene den ikke ligger inne er når du skal ta av og lande da motorturtallet synker slik at clutch-lamellene ikke tar tak lengre. Å dermed svares det på det andre du spurte om, nemmelig støv. Problemet med støv er ikke spesielt stort da det nesten ikke slites clutch i det hele tatt. Med rett oppstart!?!?! og behandling av clutch, så vil en bevare clutch belegge lenge. Veldig lenge. Så mengden støv fra clutchen er ubetydelig i forhold til alt annet rart av dritt, grus, støv og fremmedpartikler fra alle andre steder som dras inn i motoren.
    Det er det jeg har funnet ut i allefall, men det skader ikke med filter, så det er jo bare å sette på.

    Ang. viften så vil jeg tro at selve utformingen av den er rimelig effektiv da alle oppgraderingsvifter av alle slag jeg har sett bygger på det samma prinsippet. Jeg hadde også en liten brainstorm ang. viftekonstruksjonen og så for meg noe i mere "blås-ned-på-motor" prinsippet, men har slått meg til ro med at dette er vel den beste metoden. Sikkert noen som har endel inspill ang. viftegreier.
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

    Comment


    • #3
      Hei Isak..
      Er klar over at det ikke gripes metall mot metall i clutchen, Sikta mere til at clutch bellen var i tynn aluminium og at dette kansje ikke akkurat var det beste materialet, Man har jo ellers alle mulige oppgraderinger i forskjellige metaller.så da hvorfor ikke et sterkere clutchhus??.På min var det ikke sidevegger igjen i i det heletatt!!!
      Godt å høre at clutch belegget ikke slites stort, da er jo det problemet elliminert, men sklle tro et filter vile være bra mot grus, støv og anna dritt, det er jo tross alt små motorer som jeg ville tro ikke takler de helt store korna...(ergo lenger levetid på motor)
      Enig med deg om at jeg ville tro ei slags propellignede vifte hadde virka mere effektivt.. Så på Raptor Techique tror jeg det var, en modifikasjon rundt vifta for nettopp å få mere luft ned og mot motoren en det som er orginalt ved nettopp å gjøre huset rundt vifta tettere..
      Viften er jo utformet på mere eller mindre samme måte som på en vannjet(pumpa) og med for store klaringer både her og der rundt selve vifta vil jo denne ha mere eller mindre effekt...Noen av optionviftene jeg har sett på nettet til Raptoren har faktisk slotter i bunnen av vifta ned mot motoren sant at bladene er skråstilte for nettopp å blåse nedover.. /// istedenfor den orginale _l_l_l_ som i tillegg er tett i bunn. Derfor blir jo viften med "hus" ( _l_l_l_ ) da veldig rom, luften blir ikke direkte ført nedover og turbulensen som skapes hindrer (skulle jeg tro) luften enda mere i å nå ned dit den skal. Hadde huset derimot vært tettere (_l_l_l_) så blir effekten større, turbulensen mindre og effekten bedre.med best effekt med (-/-/-/-) eller hur???
      Viftens måte å fungere på blir kalt sentrifugal pumpe tror jeg å huske....
      Raptor 50
      Trex 500 esp
      JR 3810 ADT

      Comment


      • #4
        Vel har lest igjennom tråden og vil kommentere litt…

        Clutch-klokka består ikke av sprø aluminium. Den er laget av maskinert aluminium som ikke på noen måte er sprø. Dreid aluminium er lett i vekt og leder varme godt. Nettopp for at den er dreid gjør sannsynligheten for ubalanser mindre enn om den skulle var laget i presset stål. At den er lett gjør at mulige ubalanser forårsaker mindre skade enn om et tyngre materiale hadde vært benyttet. Aluminium leder varme godt derfor vil eventuell varme som forårsakes av friksjon mellom clutch og clutch-klokka ledes ut til fri luft.

        Clutchen er i seg selv lages av maskinert og herdet stål. Ser man på Raptor clutchen så består den av to segmenter stål ( selve clutchen og en påsveiset ring utenfor ) uten å ha gjort spesielle tester vil jeg anslå at herdingen er ulik for disse. Nettopp for å få en clutch som beholder fasongen.

        Jeg mener at Raptor clutch og klokke er optimalt laget. Svakeste punktet rundt motor, vifte, clutch osv. er piniondrevet. Dette har en tendens til å slure mot kulelagerets indre ring og sliter fort av materiale. Dette kan forbedres ved å bruke moderate mengder blå loctite mellom piniondrev og lager ved montering.

        Raptorvifta har ord på seg til å ikke være spesielt effektiv, men jeg har aldri hatt trøbbel med den. Jeg benytter original vifte med rettskårene plastlameller. Konstruksjonen ser ikke spesielt tiltrovekkende ut men fungerer godt allikevel. Eneste trøbbelet jeg har hatt med vifta har vært ved demontering av en vifte som satt så hardt at jeg klarte og vri plasten løs fra aluminiums-hubben. Det er verdt og merke seg at mesteparten av kjølingen på et helikopter ligger i fuelens-olje og riktig justert motor. Om man har en overdimensjonert vifte vil ikke det hjelpe mot varmkjøring og motorskade. Det geniale ved en så simpel vifte som er benyttet på Raptor er at viftens egenvekt er lav. Har man minimale kast i vifta ( noe som er sannsynlig for de fleste ) så vil dette påvirke mindre enn om man har en dreiet aluminiumsvifte so har en større masse og tyngde. Raptorkonstruksjonen er av en slik art at man vanskelig kan gjøre noe med et eventuelt kast. Derfor foretrekker jeg å ha de installerte roterende deler så lette som overhode mulig.
        Arild Johansen

        Modell-Helikoptersport
        Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
        AHMHK

        Comment


        • #5
          Hei AJ!!
          Takk for en meget godt og forklarende svar!!
          En må jo spørre og tenke litt selv så en for lært mest mulig om helien, både det mekaniske og rent flytekniske..Syns jeg da!!!!
          Nettopp ved bedre kjøling som jeg spurte om fra begynnelsen, ville ikke en langt bedre kjøling misnke behovet for en så feit blanding(innhold av olje) Denne brenner jo ikke så vidt jeg vet og påvirker dette da ikke blant annet effekten da oljen tar opp plassen for både fuel og luft??
          At man har lette deler montert på selve motoren gjør jo gassresponsen raskere, men dreiemomentet dårligere.velkjent fenomen fra racingverden..Skjønner det er lettere å unngå ubalense med lettere deler en med tyngre...
          Man trenger jo heller ikke å presse ut ei clutchbell i stål, den skulle så vidt jeg skjønner kunne dreies på lik linje med aluminium..Dermed unngår man ubalensen som beskrevet i forrige innlegg.
          Om vekten skulle stige litt grunnet desse modifikasjonene så skulle det jo ikke være noe stort problem med tanke på alt annet rart man døtter på av oppgraderinger..
          At Raptoren er et godt produkt er jeg temmelig sikker på da den er et populært produkt, noe den ikke hadde vært om den var dårlig konstruert..
          Raptor 50
          Trex 500 esp
          JR 3810 ADT

          Comment


          • #6
            Jepp det er viktig å kunne det mekaniske godt.

            MEN jeg skjønner ikke hvorfor du vil ha denne clutch-klokka i stål. Den er jo ikke utsatt for slitasje, for det er det jo clutch-belegget som står for. Når det er slitt limer man inn et nytt et. Går clutch, klokke og alt det der varmt så er den vanligste konsekvensen at clutchen går varm og med følge av at herdingen ryker. Da må man bytte clutchen. Bygger og konstruerer man helikopter må man tenke vekt fra A til Å. Stål er da for så vidt bannlyst der det ikke strengt talt trengs.

            Lette motordeler gir mindre svinghjulseffekt med følge av svekkede tomgangsegenskaper, men de gjør ingenting med dreiemomentet. Det man ønsker på et helikopter med tanke på svinghjulseffekt er i så fall på hovedrotoren. Opplagret energi her kommer godt til nytte i en autorotasjon, samt med tanke på stabilitet. Det er alltid et kompromiss men tanke på tunge/lette blader veid opp mot stabilitet, autorotasjonsegenskaper og respons. Svinghjulseffekt i motoren er tilstrekkelig som det er. Dessuten er ikke clutch-klokka engasjert når motoren går på tomgang.

            Med tanke på mindre olje byttet ut mot et mer effektivt kjøleanlegg blir mange faktorer gjeldene. Skal man til bunns i dette tror jeg man trenger lang tid til testing med vitenskaplig utstyr tilgjengelig. For å si ( les skrive ) det slik. Motorfabrikantene anbefaler minimum 18% olje ( OS Engines ). Vi har 2 fuelfabrikanter i Norge som anbefaler 15% helsyntetolje. Vi er for de fleste tilfeller på siden av spesifikasjoner for glowmotorer vi benytter i helikoptrene våre. Mine erfaringer er at 15% helsyntetolje er godt nok. Skal man forsøke seg med mindre for å oppnå mer effekt så mister man transport av varme. Man mister kompresjon ved at olje som blir med fuelen inn ikke lar seg komprimere. Med andre ord så har oljen noe av den samme effekten som vanninjeksjon som var populært på jagerfly fra andre verdenskrig. Man får da ikke full effekt ved å tilføre mer brennbare fuelbestandeler ( metanol og nitrometan ). Altså litt vinning som går opp i spinning, og med på kjøpet følger rustproblematikk og stort avvik fra motorprodusentens spesifikasjoner. Varmgangen på en for magert kjørt helikoptermotor er så stort at luftkjøling ikke er nok i seg selv.

            Min ikke vitenskapelige konklusjon på dette er som følger:

            Man flyr i 25 varmegrader uten å ha problemer med varme i f. Eks. en Raptor 50 ved riktig justert motor. Man har full effekt forutsatt at fuelen er god.

            Man varmskjærer den samme motoren i 10 minusgrader ved for magert innstilt motor. Luftens temperaturforskjell er 35 grader.

            Det skulle ikke ha vært mulig å bruke motoren om sommeren hvis luftstrømmen hadde så stor innvirkning på kjølingen. Det skulle heller ikke ha vært mulig å varmskjære en motor på vinteren. Nøkkelen til kjøling ligger i oljen og riktig innstilt motor og ikke på viftas kapasitet. At den kan spille en rolle er uten tvil, men Raptor funker med originalvifte.
            Arild Johansen

            Modell-Helikoptersport
            Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
            AHMHK

            Comment


            • #7
              Hei AT!
              Det der var interessang lesing!!!
              Har ikke så stor erfaring med modellmotorer som du sikkert skjønner..Har for det meste holdt på med langt større saker,og da gjerne med 2 eller 4 hjul!!!
              Forklaringene dine virker jo temmelig fornuftige, så jeg gir meg der!!
              Men spørr man ikke så lærer man ei heller som det så pent heter..
              Men over til noe annet..
              Merket da jeg skulle fly ute at reima til halerotoren sluret og skrapte da jeg skulle ut og fly..Helien var da tatt emd ut fra et varmt rom og ut i kulda, så regna da med at kulden fikk bommen til å trekke seg sammen mens reima forble like lang..
              På enden av halen inn mot kroppen står det to reimhjul og på min er de i allefall bevegelige(vet ikke om det er sånn de skal være) og da jeg trykket dem lenger inn ble alt bra igjen og reimen gikk lekende lett..
              Med tanke på at bommen(og forsåvidt resten av helien) trekker seg sammen/ utvider seg ved forskjellige temperaturer hvorfor er da ikke de to innerste rullene rett og slett fjærbelastet som på registerreima på en bil..Hadde de vært det så hadde man jo hatt(stort sett) riktig trykk på reima uansett, og med den fordelen at man ikke ødelegger reimen og tennene på denne..Det er ikke bare her i Norge at et slikt problem oppstår grunnet kulden her, Leste om det samme problemet i tx usa der problemet stort sett er motsatt av vårt..nemlig kalde hus og varmt ute..
              Der løste de problemet ved å skru løs bommen for så å trekke den lenger ut/ inn.. Ganske mye jobb når det eneste som egentlig trengs er et par fjærer...
              Dum ide eller hva??
              Raptor 50
              Trex 500 esp
              JR 3810 ADT

              Comment


              • #8
                hehe.. liten petter smart du happyrappy, en aldri så liten fintenker Får du sove om nettene?

                Du får komme på en løsning med tanke på fjerbelastet reim, er gjerne åpen for forslag. Nye ide`er skal en ikke takke nei til.

                Men problemet er vel ikke så stort som en kanskje skulle tro, stiller reima stort sett bare to ganger, en for vinter og en for sommer. Nå som det er vinter så er reima noe for stram når helikopteret står innomhus, men blir bra når du kommer ut i kulda. Det stikk motsatte selfølgelig på sommerstid. Så det er ikke all verden til problematikk, og hvis det tilfeldigvis blir en alvorlig kuldeperiode, eller varmeperiode så er det eneste skremmende som kan skje er at reima hugger 2 ganger før du har fått opp litt turtall på rotorene. Å det er ikke så farlig.
                Runar Isaksen
                risaksen@bluezone.no

                Comment


                • #9
                  Hei Isak!!
                  Har allerede tenkt ut hvordan en kan lage en sånn spennrulle skjønner du..Jada sover om natta, om en ikke alltid like godt..Får jeg et problem tenker jeg gjerne ubevist over det til jeg finner en løsning selv eller noen gir meg et godt råd..
                  Stort sett selvlært på det meste,da jeg sjelden eller aldri hadde noen rundt meg som var til hjelp!!
                  Selv om man justerer som du, så er det jo allikevell en fare for at den kan bli for slak/stram..Begge deler er jo ikke heldig skulle jeg tro.. Samme er det om jeg ikke tar feil når du brått slakker gassen, da kan strekken i reimen bli så rask slakkere at den kan hoppe ovedr noen tenner( har det skjedd den har falt av ?? spørr grunnet manglenede erfaring med heli!!! ) uansett er jo dette en årsak til større slitasje skulle jeg tro.. med en reimstrammer som er fjærbelastet slipper man dette da spennern automatisk kompanserer(til en viss grad) slakk som måtte oppstå.. og strekk for den del...
                  Raptor 50
                  Trex 500 esp
                  JR 3810 ADT

                  Comment


                  • #10
                    Det er bra med litt tenking HR det skaper farge i hobbyen og kanskje blir det klekket ut noen nyskapninger.

                    Har sansen for selvspennene reim men det er mulig du møter en og annen utfordring.

                    Utfordringen ligger i de belastninger reima overfører. Dvs. at de er ganske konsekvente fra rotoren ( kraftkilden ) men belastningen fra halerotoren er veldig varierende. Det får man forståelse for hvis man forsøker å hovre et helikopter uten gyro. Jeg har forsøkt en gang for lenge siden og gidder ikke prøve mer. Shopperen veiver i halen som en overglad hund. Hvis noen viser meg baklengsflyving i 60 sekunder med stock Raptor uten gyro og i en hastighet over 30 km/t skal jeg spise en gammel lærhatt. Selv om jeg må bruke 1 liter lakserolje for å få den ut igjen.

                    Vel, med poenget om ustabil halerotor forstår vi at gyroen og gyro-servoen har en stri jobb med å holde halen stabil. Dette fører til kontinuerlig korrigering av pitch til halerotoren. Dette gir igjen en rykkvis belastning på halereima. For å løse dette er konstruksjonen laget helt stiv og uten mulighet for fleksibilitet. Jeg tror ( men ikke vet ) at det kan føre til problemer når et fleksibelt element blir lagt inn. Mener da den automatiske reimstrammeren din.

                    Halerotorgearingen på en Rappy 50 er 4,56. Med 2000 rpm på rotoren gir det 9120 rpm på halerotoren. Dette i seg selv er jo nesten skremmende, men som tidligere nevnt vet jeg ikke hva utfallet blir av en slik automatisk strammer. La oss få høre hvis du forsøker. Blir det velykket kan du jo selge ideen til Thunder Tiger
                    Arild Johansen

                    Modell-Helikoptersport
                    Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                    AHMHK

                    Comment


                    • #11
                      Hehe AJ!!!
                      Ja har tenkt å forsøke meg på det så skal jeg fortelle hvordan det gikk..Her jeg er nå har jeg desverre ikke så stor mulighet til det da jeg bare går på skolen her og har alt av ting og tang i Kr.sand..Skal dit i vinterferien så skal da ta meg en titt i skattekista og se hva jeg finner av duppeditter som eventuelt kan brukes til å skape nye dupeditter!!!
                      Leste nettopp om en annen som har opplevd samme problemer som meg med reima!!!! Hvorfor er det ikke driveshaft istedenfor???Hehe skjønner noe av problemet,,balanse på stangen, bøying osv osv, men også det kan fikses!!!!
                      Raptor 50
                      Trex 500 esp
                      JR 3810 ADT

                      Comment


                      • #12
                        tungt i forhold til reim. 60 og 90 har drivaksel.. er ingen problemer bortsett fra å justere litt. det er jo bare 4 umbraco skruer da. tar 5 sekunder. HUSK KISS-KEEP IT SIMPLE. Var en som sa det her engang, og det er helt sant.
                        Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                        www.airheads.no

                        Comment


                        • #13
                          KISS!!!! Keep It Simple Stupid jupp hørt om den gitt!!!!
                          Men hva som er enkelt for en betyr ikke at det er enkelt for andre...
                          Hvordan hadde verden vært om såkalte eksperter var de eneste som åpnet kjeften!!! Jorden var jo som sagt engang flat!!!
                          Raptor 50
                          Trex 500 esp
                          JR 3810 ADT

                          Comment


                          • #14
                            Hehe...

                            Det Thomas påpeker er for så vidt noe man ikke skal blåse vekk. Temaet modellhelikopter blir fort mye options, duppeditter mekking og skruing. Allt dette stjeler en MEGET viktig faktor. Nettopp effektiv tid i luften for å drive en stakkars pilot videre.

                            Det som er mest viktig for å komme videre er at helikopteret fungerer optimalt med minst mulig endringer. Det gjør at den bygges raskt opp igjen ved en krasj. Og krasj kommer! Penger skal brukes til fuel og nødvendig utstyr for å optimalisere helikopteret i forhold til pilotutviklingen. Tid skal brukes på å fly snurra!

                            Dette er ikke ment for å slå kaldt vann i blodet på en oppfinner sjel, men bare peke på noen momenter som kanskje flytter fokus bort fra noe man i annen hånd finner ugunstig. Vi har alle våre formål med hobbyen, som gjør at vi tar visse valg. Jeg har tatt noen valg tidligere som jeg kunne vært foruten, og tar sikkert noen ugunstige valg nå til dags også...
                            Arild Johansen

                            Modell-Helikoptersport
                            Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                            AHMHK

                            Comment


                            • #15
                              Hehe AJ!
                              Bruker ikke penger på alle mulige options..fristende selvsagt for det er mye som ser lekkert ut der ute i den store heliverden!!!!
                              Men tenkte på det her med strammer grunnet problemer med slakk reim til halerotoren og lurte på hvorfor dette ikke var løst eller om andre evt hadde en løsning på det som var enklere en å måtte løse halebommen for så å trekke den ut deretter inn..frem og tilbake er jo som kjent dobbelt så langt..
                              Ble forresten overrasket over hvor stabilt helien hovret selv med litt vind..I simmen klarer jeg også å hovre men det virket lettere IRL...
                              Men så gikk den %"€%&"%?"&% clutchen or skogen grunnet en overivrig stut(undertegnede) som vill ha seg en søndagstur i det blå!!!!!
                              Raptor 50
                              Trex 500 esp
                              JR 3810 ADT

                              Comment

                              Working...
                              X