Announcement

Collapse
No announcement yet.

head speed og rpm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • head speed og rpm

    Er det noen som vet anbefalt head speed og motor rpm på en raptor 50 med TT50 motor?Driver å skal stille inn Governor
    Align T-Rex 700
    Align T-Rex 250
    Hangar 9 Sundowner
    Hangar 9 Spitfire mkII,Saito FA100
    Dynam Extra 330
    Vmar Easy 3d,TT pro 46
    ARC Cessna Cardinal
    Hacker Arrow 3d (ikke ferdigbygd)
    CMPro Giles 202 140size,Roto 35vi
    GreatPlanes P40 Warhawk (os25LA)


    ǝʌısuǝdxǝ sı dn puɐ dn sı uʍop ''''pǝʇɹǝʌuı puɐ ʍo1 buıʎ1ɟ uǝɥʍ

  • #2
    Jeg personlig bruker ikke Governor på Normal mode av forskjellige grunner. Jeg flyr forøvrig 3d, så derfor blir det litt store hastigheter. Vurder etter skjønn

    Normal: 1550
    Idle up 1: 1800
    Idle up2: 1900

    Ser helst at du bruker noe annet en bare tre blader hvis du skal opp i 1900 rpm.

    Gear overføringen på governor`en skal stilles på 8,5 hvis jeg ikke husker helt feil. da slipper du å tenke på motorturtall....
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

    Comment


    • #3
      oki Hva har du motor turtallet stilla inn på da?
      Align T-Rex 700
      Align T-Rex 250
      Hangar 9 Sundowner
      Hangar 9 Spitfire mkII,Saito FA100
      Dynam Extra 330
      Vmar Easy 3d,TT pro 46
      ARC Cessna Cardinal
      Hacker Arrow 3d (ikke ferdigbygd)
      CMPro Giles 202 140size,Roto 35vi
      GreatPlanes P40 Warhawk (os25LA)


      ǝʌısuǝdxǝ sı dn puɐ dn sı uʍop ''''pǝʇɹǝʌuı puɐ ʍo1 buıʎ1ɟ uǝɥʍ

      Comment


      • #4
        da tar du bare ønsket rotor turtall og deler på giringa di
        Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
        www.airheads.no

        Comment


        • #5
          Har ikke innstilt motorturtall, trenger ikke det på min governor, futaba sin.

          Jeg stiller inn gear utvekslingen slik at den omregner dette selv. Hva slags governor bruker du ?
          Runar Isaksen
          risaksen@bluezone.no

          Comment


          • #6
            ok.da lar jeg være å stille inn det da.Det er en futaba gv1.Skal bli arti å prøve dette.Har gått over fra GAMMEL gyro til en futaba gy501 og governor så håper at dette er verdt investeringa.Eneste problemet mitt er at jeg ikke har kanaler nok til å ha av/på til governorn og av/på til head lock på gyroen så det jeg tror jeg må gjøre er å bruke y kabel for å aktivere disse når jeg slår over fra normal til flight mode 1...
            Align T-Rex 700
            Align T-Rex 250
            Hangar 9 Sundowner
            Hangar 9 Spitfire mkII,Saito FA100
            Dynam Extra 330
            Vmar Easy 3d,TT pro 46
            ARC Cessna Cardinal
            Hacker Arrow 3d (ikke ferdigbygd)
            CMPro Giles 202 140size,Roto 35vi
            GreatPlanes P40 Warhawk (os25LA)


            ǝʌısuǝdxǝ sı dn puɐ dn sı uʍop ''''pǝʇɹǝʌuı puɐ ʍo1 buıʎ1ɟ uǝɥʍ

            Comment


            • #7
              gv 1 slar seg på automatisk ved 75% throttle har det blitt meg fortalt
              Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
              www.airheads.no

              Comment


              • #8
                Det bestemmes ved hvordan en setter opp governoren, å det er vel i tilfelle 25% throttle eller der omkring den slår seg på. Tungvindt hvis governoren bare virker over 75% gasspådrag Dette fungerer heller dårlig hvis du har tenkt å flyve 3d.

                Les bruksanvisningen punkt for punkt, den er meget grei og enkel å følge for å sette opp governoren. Der får du selv velge hvordan du vil at governoren skal virke, det er tross alt noen valg å ta. Synes selv at governoren skal virke på idle up 1 og 2, men ikke i normal, dette for at du skal ha en sjans til å få ned doningen i tilfelle governoren slutter å virke i lufta. Men som nevnt, så får du selv ta de valgene.

                Du trenger ikke å ha av/på knapp for governor, den registrerer automatisk hvilke flight mode du har radioen i, å da er det bare å sette ned turtallet til under 1200 rpm, eller hva det var, så vil den ikke slå seg på i den flight mode`n. Av/på for gyroen, eller heading hold av/på er litt mer nyttig, men heller ikke en absolutt nødvendighet.


                Du har gode sjanser med utstyret ditt for at ting skal bli bra, bruker selv Futaba sin Gv1 Governor og Gy 501 gyro. Funker som bare det Lykke til.
                Runar Isaksen
                risaksen@bluezone.no

                Comment


                • #9
                  Bare for å klare opp ett par ting:

                  1) GV1 kan settes til å vise enten motorturtall eller head-speed.
                  For å vise headspeed må riktig gear-ratio legges inn, f.eks 8:1 gearing om man har stort drev på 120 tenner og ett lite drev på 15 tenner. På en R50 har du vel 1:9,25 eller noe der omkring om jeg ikke husker helt feil.

                  2) GV1 slår seg først på når turtallet er 75% av valgt hastighet og utslaget på throttle er mer enn 25%. Dette er default.

                  3) I tillegg kan man sette opp en bryter som slår den av og på om man ønsker mulighet for det. Jeg tror de fleste dropper denne funksjonen, men det kan være greit å ha mulighet for å slå den av når man justerer motor.
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

                  Comment


                  • #10
                    Gear utvekslingen for en orginal Raptor 50 er 8,5 : 1

                    Så blir det litt flisespikkeri igjen da, stikken må være minst 20% fra nederste throttle og motoren må gå på over 70% av satt fart. Hvis en velger at governoren skal virke på dette viset.

                    Hvis man setter turtallet til under 999 rpm eller mindre, så vil governoren ikke virke. Dette passer fint i f.eks normal mode. Da passer normal fint for å justere motor.
                    Runar Isaksen
                    risaksen@bluezone.no

                    Comment


                    • #11
                      var det jeg mente tom erik, forklarte det kanskje litt dumt
                      Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                      www.airheads.no

                      Comment


                      • #12
                        Det jeg nå har gjordt er å koble gyroen på den ledige kanalen for å kunne slå av og på heading hold,for så å bruka stikka til av/på funksjon til govenor.Men det som da vil skje er jo at gv en slår seg automatisk på når stikka er over 20% uavhengig av flight mode.Hva vil da skje om jeg ligger inverted og drar stikka til meg for å stige kjapt?vil ikke da gv slå seg av?!mulig jeg har misforstått noe helt her da...
                        Align T-Rex 700
                        Align T-Rex 250
                        Hangar 9 Sundowner
                        Hangar 9 Spitfire mkII,Saito FA100
                        Dynam Extra 330
                        Vmar Easy 3d,TT pro 46
                        ARC Cessna Cardinal
                        Hacker Arrow 3d (ikke ferdigbygd)
                        CMPro Giles 202 140size,Roto 35vi
                        GreatPlanes P40 Warhawk (os25LA)


                        ǝʌısuǝdxǝ sı dn puɐ dn sı uʍop ''''pǝʇɹǝʌuı puɐ ʍo1 buıʎ1ɟ uǝɥʍ

                        Comment


                        • #13
                          Den vil slå seg av hvis du skyver så mye negativ at du havner under 20% stikke ja. Det er det som jeg synes blir litt dumt, men jeg har aldri prøvd å fly med governoren slik. Jeg kommer heller ikke til å prøve det, så hvordan dette fungerer i praksis kan sikkert andre forklare.

                          Uansett, så bør du ha throttle kurvene liggende bak governoren, og dem må være sånn passe justert da, slik at du faktisk kan berge helikopteret hvis governoren svikter.
                          Runar Isaksen
                          risaksen@bluezone.no

                          Comment


                          • #14
                            Det er 20% av utslaget på kanalen, ikke på selve stikke-utslaget som styrer innslagspunktet. Med litt fornuftige throttle-kurver i Idle-up så er aldri gassen under 20%...
                            Tom Erik Smedal
                            www.artistic3D.net
                            www.photopia.no

                            Comment


                            • #15
                              Har sett noen eksempler med GV-1 som ikke har vært bra med hensyn til å benytte throttelstikka ( kanalen ) som av/på for GV'en. Hvis man i "normal mode" tar en innflyging med så mye negativt/lite gass at GV'en går av. Får man den innebyggede forsinkelsen på før Governoren går inn igjen. Jeg vet ikke om det har vært på grunn av feil oppsett av governoren som har forårsaket dette. Jeg har derfor satt opp governoren min med 3 hastigheter og egen av/på bryter.

                              Kan en "Governorekspert" uttale seg?
                              Arild Johansen

                              Modell-Helikoptersport
                              Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                              AHMHK

                              Comment

                              Working...
                              X