Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har kjøpt meg en Zap!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har kjøpt meg en Zap!

    Kjøpte en Zap av Moss Hobby denne uken og begynte med en gang å lage motor. Brukte to Gobrushless 20x5 mm statorer og hus. Jeg brukte 24 4x5x1 mmm N45 magneter i seks magneters oppsett og 9 turn Y. Selv med 6 magnetpoler ble turtallet for lavt så jeg må vikle om. Får bare 2100 rpm på maks turtall og jeg vil vel helst ha ca 2500? Motoren er vel balansert. I første bildet kan man se hvor jeg har lagt i ekstra epoxy og mikroballonger for å balansere huset.

    Har Waypoint W-084 og W-060 servoer og en Phoenix 25 regulator men ingen ekstern spenningsregulator. Håper BEC'en på fartsregulatoren holder mål. Tror jeg skal måle strømtrekket til BEC'en. Batteriet er et Apogee 1660 mAh 3S2P. Mottageren er en Hitec HFS-04MI+ 5-kanals mottager. Jeg venter en ACT 6 kanals mottager fra Moss Hobby. Bruker Futaba GY-240 gyro som jeg monterte på en glassfiberplate oppå halebommen.
    Attached Files

  • #2
    Har akkurat blitt ferdig med å sette den sammen. Drev og satte opp senderen i gangen og syns den bråker voldsomt mye, men det kommer vel av at den er innendørs i et lite rom.
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Hehe!!!111en

      Det flyr. Jeg bare måtte prøve så jeg gikk inn på soverommet som ligger lengst unna naboen og satte i gang. Governor high mode var på så jeg kjører flat throttle-kurve og den spant opp fint. Så ga jeg forsiktig collective, hovret litt rett over bakken og landed igjen. Det blir gøy å fly i morra. Da får jeg i hvertfall prøvd selv om motoren har litt lavere kv enn det ideelle.

      Comment


      • #4
        BTW. Når jeg først fikk min så gikk jeg over alt og kjente på skruer og sånt og justerte alle linker og armer. Da oppdaget jeg at swashplata hadde noen små hull på undersiden, og at lageret var litt løst hvis jeg prøvde å dytte på det. Jeg skrudde noen små skruer i hullene på undersiden og dermed holder de lageret på plass inni swashplata. Sjekket tegningen men det sto ingenting om skruene der. Er det vanlig på alle Zoom/Zap/Shogun/Micostar...?

        En annen ting jeg har lagt merke til er at hovedtannhjulet ikke er helt rundt. Det gjør ike noe men det høres under oppstart og man kan se det hvis man snurrer sakte.

        Comment


        • #5
          Jepp, di små hålen på undersiden av swash-platta bør du skruve inn skruver i, siden ellers kan swash-platta separere i lufta, og det er _ikke bra_..

          Nej, det står ingenstans i manualen, men empiriske førsok (les: krasj) viser att det er lurt..

          /James
          Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
          Radio: Hitec Eclipse 7

          Comment


          • #6
            Andre triks du bør "merke deg".

            Du bør gjøre "hale-mod" for å kunne flytte motor-pinion helt ned, og la kronedrevet for halen gripe "nede" istedetfor oppe. Minsker vibrasjoner, og effektivt eliminerer slitasjen på kronedrev og drivaksler til halen. Se forøvrig:

            Min mod av hale

            //Svein
            Med forbehold om dårlige dager:

            Svein Skogen

            Comment


            • #7
              Hehe... Jeg har opplevd at et lager løsnet på et lite hjemmelaget helikopter. Det var takk og farvel.

              Nå har jeg tatt jomfruturen. Det var ganske bra, selv om motoren kanskje er litt treg så syns jeg ytelsen var god. En ting skal være sikkert. Dette helikopteret liker ikke kulde. Det va ca -8°C der jeg fløy og jeg syns cyclic var forferdelig treg. Jeg hadde jo lest om at den var litt i tregeste laget for rå flyging men dette var alvorlig tregt. Jeg kikket nøye på swashplata i lufta og den hadde store utslag. Etter at jeg hadde landet og skulle bære helikopteret inn i bilen så jeg hva problemet var, eller jeg kjente det vel egentlig. Hele rotormekanikken var supertreg. Kulda hadde krympet deler såpass at de gikk tregt. Etter en stund inni bilen min var det bra igjen. I begynnelsen av flyturen kavet jeg noe voldsomt. Jeg måtte jo bli vandt til denne maskinen, men grunnen var nok egentlig de trege linkene. Flybar brukte veldig lang tid på å manøvrere seg selv.

              Motoren min fungerer fint. Selv ved full collective (ca 7°) så merkes det ikke noen reduksjon i turtall, og den klatrer godt. Ved nøytral pitch trekker motoren ca 2,5 A. Jeg har ikke målt strøm ellers, jeg målte bare nøytral pitch og fant ut at det var lavt strømforbruk og fikk bekreftet at det ikke var noe galt. Jeg hadde satt timeren på 7 minutter, og det gikk unna fort. Da timeren pep og telte over sju fortsatte jeg like godt å fly i 7 minutter til. Fortsatt ingen forandring i ytelse etter 14 minuitter. Jøss tenkte jeg. Jeg landet for sikkerhets skyld siden jeg ikke har noen spenningsvarsler. Motoren var ikke varm i det hele tatt. Batterispenningen når jeg kom hjem var 11,3 V.

              Jeg målte rotorturtallet nå og den holdt 1740 når jeg fløy. Kanskje litt lavt turtall..? Jeg får justere endpoints i forhold til regulatoren, det glemte jeg å gjøre i går når jeg programmerte regulatoren. Jeg kjører firmware versjon 1.11 med high governor mode i regulatoren og det er konge!

              Jeg skal poste videoen så snart jeg har fått lastet den opp....


              EDIT:
              Jeg veide forresten helikopteret også. Det veier 495,5 g.

              Comment


              • #8
                Originally posted by sskogen
                Andre triks du bør "merke deg".

                Du bør gjøre "hale-mod" for å kunne flytte motor-pinion helt ned, og la kronedrevet for halen gripe "nede" istedetfor oppe. Minsker vibrasjoner, og effektivt eliminerer slitasjen på kronedrev og drivaksler til halen. Se forøvrig:

                Min mod av hale

                //Svein
                Jøss. Rart at det gir mindre vibrasjoner. Hva er årsaken til det? Den eneste mod jeg hadde tenkt gjøre var å lage en karbonfiber støtstang til halen.

                Min vibrerer ganske mye når den spinner opp, og litt når den står og går med nøytral pitch. I det jeg øker pitch blir vibrasjonene borte, selv om den fortsatt står på bakken. Rare greier. Tror masta mi er bittelitt skjev. Jeg la merke til det når jeg tok den ut av eska. Det er kanskje 0,3 mm skjevhet så jeg antok at det var normalt. Den tracker ike perfekt nå, men det er ikke så verst. Ca 3 mm forskjell på rotorbladene. Jeg skal ta det inn på neste lading.

                Comment


                • #9
                  Video. Ikke noe spennende egentlig. Bare litt kaving i begynnelsen, hovring og forsiktig foroverflyging. Hadde ikke kameramann så kameraet står på taket til bilen.

                  http://www.enrarot.net/videos/zap/zap01.zip

                  Comment


                  • #10
                    øss. Rart at det gir mindre vibrasjoner. Hva er årsaken til det? Den eneste mod jeg hadde tenkt gjøre var å lage en karbonfiber støtstang til halen.
                    Egentlig ikke rart i det hele tatt.

                    Motorakselens "faste" holdepunkt er ytterste lageret i motoren. Se for deg motorakselen som en vektstang. Da vil du se at all vibrasjon den "plukker" opp ifra gearmesh mellom pinion og hoveddrev blir forsterket imot ytterenden av akselen. Der kronedrevet til halen "biter". Minst vibrasjon får du i andre enden (nederst på pinion).

                    //Svein
                    Med forbehold om dårlige dager:

                    Svein Skogen

                    Comment


                    • #11
                      Da må du ha veldig myk aksling. Jeg har 3 mm herdet stålaksling som er slipt ned til 2,3 mm der pinion sitter. Akslingen har presspasning i lagrene.

                      Comment


                      • #12
                        Ikke "myk aksling", men rammen motoren er skrudd fast i, er i grafitt/plast... Dette "fjærer".....

                        btw: Jeg kommer nok til å måtte handle meg en ny Zoom...

                        Kikk her for mer detaljer...

                        //Svein
                        Med forbehold om dårlige dager:

                        Svein Skogen

                        Comment


                        • #13
                          Ok.


                          Jeg har laget ny statordel til motoren nå. Viklet den 6 turn stjerne med 0.7 mm tråd. Nå er helikopteret alvorlig lett på tå og jeg tror jeg har ca 2200 rpm. Er ikke sikker på turtall fordi lommelykten min begynner å få dårlige batterier. Strømtrekket med nøytral collective på dette turtallet er litt over 5 A. Syns det var mye. Den stiger til over 10 A før collective er halvvegs med det turtallet så jeg skrudde ned turtallet litt. Tør knapt kjøre opp rotoren nå, det ser og høres sykt ut.

                          Bildet viser den gamle 9 turn statoren og den nye montert sammen med huset.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by sskogen
                            Ikke "myk aksling", men rammen motoren er skrudd fast i, er i grafitt/plast... Dette "fjærer".....

                            btw: Jeg kommer nok til å måtte handle meg en ny Zoom...

                            Kikk her for mer detaljer...

                            //Svein
                            Sykt mye skader.

                            Comment


                            • #15
                              Det skiller basically 693 kroner mellom "ny zoom" og "deler til den gamle". Hvis jeg verdsetter tiden min "litt", er det et enkelt valg.

                              //Svein
                              Med forbehold om dårlige dager:

                              Svein Skogen

                              Comment

                              Working...
                              X