Announcement

Collapse
No announcement yet.

Align Trex450X eller Zap 400??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Align Trex450X eller Zap 400??

    Nå er det ikke lenge til det er levelige temperaturer ute

    Jeg skal kjøpe meg el-heli om ikke veldig lenge, men jeg vil vite hva jeg får og hvilke kvalitet det er på settene. Radio har jeg fra før.

    Nå ser jeg Mosshobby selger Zap 400 til 1899,- Så kommer elektronikk i tillegg...

    Trex450x selges stort sett i sett. Ett sett uten nødvendig elektronikk og noen sett med alt + litt til for litt i overkant av 4000,-

    Jeg skal ha noe som jeg ikke behøver å erstatte massse slitedeler etter kun kort tids bruk. Jeg bor forholdsvis langt unna alt som heter rc-butikker og akter ikke å betale flere tusen i porto ila. et år... Selvfølgelig bør ikke prisene på reservedeler/nye deler være dyre... Det kan jo tenkes at jeg finner bakken litt hardere enn forventet noen ganger i starten...

    Jeg har også lyst på et heli som holder seg i lufta i mer en 7-8 minutter før morroa tar slutt. Gjerne 15min og oppover pr. lading.

    Roroverføringer og denslags bør også være noenlunde presise.

    3D ligger nok ei stund frem i tid, antagelig vil jeg satse på noe annet enn el-heli dersom jeg ønsker å starte aktivt med det... Men etter det jeg har lest så klarer både Trex'n og Zap'n å fly 3D til en viss grad, så det er vel neppe begrensningen


    Hvilke av dem bør jeg velge?

    Noen momenter:
    - Kvalitet
    - Pris (i innkjøp samt deler/options)
    - Flytid
    - Mulighet til å forbedre egenskapene


    Hva bør jeg bestille i tillegg til settene for å være litt forut mtp. bakkekontakt og slitedeler? Bør jeg velge å bestille med noen options med en gang eller ta de som de kommer i pakka? Bør jeg bestille med børsteløs med en gang til Zap'n?

    På forhånd takk for svar
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    Du nevner spesifikt to modeller; Zap/zoom 400 og T-rex
    Du nevner også ute-temperatur; altså antar jeg at du har tenkt å fly ute.

    Jeg har ikke egen erfaring med zoom/zap men det lille jeg har sett gjorde at jeg ikke selv valgte denne, og ei heller vil anbefale den til utendørs bruk; hekter halebladene seg litt i gress ryker girboksen. Det at girboksen lett ryker har jeg også fått med meg via diverse forum.

    T-rex virker mye mer solid, er litt tyngre og tåler en styt uten at "alt" ryker. (Smalt min T-rex i parketten forrige helg; bladene måtte byttes, understellet og dets fester måtte limes. En servo røk. Ellers ok!

    At T-rex er tyngre enn Zap/zoom gjør at den tåler mer vind; altså mer egnet til utendørs bruk.

    T-rex distribueres i Norge av Helizone, de har bra delelager, og ifølge siden deres er de så seriøse at de nå reiser til Align i Taiwan for å lære mer om T-rex. De yter super service!

    Comment


    • #3
      håper noen som har begger modellene kommer med innspill.

      Jeg valgte Zap fordi den er lettere og fordi jeg ikke likte alt jeg leste om T-Rex. Syns også den er mye finere enn T-Rex. Etter det jeg har hørt tåler Zap også relativt mye.

      Comment


      • #4
        Jeg kommer til å bruke den ute ja

        Jeg har også lest både positivt og negativt om både Trex og Zap, det er derfor jeg spør om noen har erfaring med dem. Mye av det negative ser ut til å ha kommet veldig tidlig etter at trex kom på markedet. Trex kom vel også som 450 utgave (uten x'n) som var noe mindre presis osv. Men så kom 450x og mange var fornøyde. Jeg mistenker at folk uttalte seg om trex med utgangspunkt i den første versjonen...

        Jeg er av de som teller lapper (inkl. 50-lapper ) når jeg skal kjøpe noe. Så ser jeg jo at prisen på Align Trex varierer med ca. 500,- fra dyreste til billigste. Det vil si at jeg klarer å presse et li-po batteri inn i den billigste prisen og alikevel slippe billigere unna...

        Tro det eller ei men det betyr faktisk litt for en som lurer på hvor mye en skal investere i noe slikt...

        Jeg har lest at flytiden med det batteriet som er med (li-ion) holder til 8-10 min flytid i trex'n, et li-po vil antagelig holde litt lenger. Mens Zap reklamerer for flytid over 20 min med ly-po... Men så har jeg også lest at folk letter Trex'en en del og dermed får noe lengre flytid.

        Kanskje en rett og slett skulle kjøpe den billigste pakka og kjøpe elektronikk og deler med litt høyere kvalitet og legge til noen options for å få den lettere...? Kommer sikkert raskt opp i 5-6k men kanskje det er verdt det...? Synspunkter på det?
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #5
          Den prisen på Mosshobby (kr 1899) er forresten med kun motor, og ikke noe annet utstyr. Jeg kjøpte en sånn der denne uken.

          Comment


          • #6
            Noen erfaringer rundt T-rex fra en komplett nybegynner.

            Kjøpte T-rex fra elfun. En 450x

            Den var veldig grei å bygge. Mye skruing og lite liming. I pakken fulgte det nødvendige med.

            Fikk med en GWS mottaker av typen R-6NII. Den var helt grusom. Glitchet noe helt utrolig mye - også på gassen, noe som kan være ganske skummelt. Byttet den umiddelbart ut med en PCM mottaker.

            Li-ion batteriet som fulgte med er av typen 1900mah fra Align. Dette er helt ubrukelig på en vanlig t-rex. Kunne hovre i ca 1 sekund 3 cm over bakken før regulatoren sa at nå er det for lite spenning her. Tror det har kapasitet til å levere 6C.

            Bruker Aligns 25A regulator. Denne fungere veldig fint, men savner kanskje litt en slags gov. mode og soft start.

            Motoren er helt grei. Det er en 400s 2800kv. Funker veldig fint for meg, men det er nødvendig med heat sink for at den ikke skal overopphetes.

            Align/Telebee gyroen som følger med er sikkert helt grei, men jeg greide ikke sette den opp skikkelig. Halen driftet nesten uansett. Byttet denne ut med en Gy401. Denne er nesten helt plug&play. Halen er meget kontant med denne og gjør det til en fornøyelse å fly.

            En fordel med Zoomen som ikke T-rex har er vekter ved paddlene. Det er mange som har byttet ut disse med Zoom paddler. Jeg har satt på hjulstoppere ved hver paddle. Dette gjør heliet litt roligere.

            Så til upgrades. T-rex delene er billige. De oppgraderer også sortimentet hele tiden.

            Kjøpte Align carbon bladene og strech kit fra Helizone. Hadde et svare strev med å få tracket bladene skikkelig. Leste at å stive opp hode med bedre dempere kunne gjøre nytten. Brukte da fuel tube til å stive opp hodet litt (mod. fra runryder). Dette gjorde det egentlig ikke noe bedre før jeg byttet spindel shaften. Nå tracker bladene perfekt.

            Kan ikke fortelle så mye om flyegenskaper i forhold til andre ting fordi dette er mitt første og eneste helikopter. Dessuten hovrer jeg bare tail-in foreløpig. Men heliet er nå ganske rolig i hover.

            Overføinger og linker etc i t-rexen er ikke så veldig gode. Det er en del slark. Det lar seg jo fly med slark, men det blir ikke så veldig presist.

            Sikkert mange her som har andre erfaringer også. Dette er bare mine nybegynner erfaringer. Har det vanvittig gøy med T-rexen.
            Torgeir K. Haugstad

            Comment


            • #7
              Hva slags batteri bruker du nå og hvor lenge kan du fly på ei lading?
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                Nå har jeg to stk batterier.

                Ett BPP 2000 mah . Med dette batteriet får ca 12 min rolig hovring.

                Et Apogee 1660 mah. Dette får jeg ca 10 min flytid på.

                Venter også på et Thunder Powe 2100 mah fra Moss hobby. Vet ikke når det kommer da det er restbestilling!
                Torgeir K. Haugstad

                Comment


                • #9
                  Jeg har begge heliene, men skal selge min Zap billig. Maskinen flyr glimrene, men er så lett at litt vind gjør uteflyging vanskelig. Problemet er imidlertid ikke at modellen er lett, problemet er at gear overføringen fra motoren til halen er utrolig svak. Jeg spandere Himaks 2025-4200 motor for å få en modell som hadde alle muligheter. Alt fungerte fint inne mens jeg testet, men når jeg kom ut og gav gass røsket jeg i stykker tannhjulene. Jeg måtte etterhvert innse at motoren som følger med var eneste alternativ for å få flytid.

                  Jeg har etterpå kjøpt en T-rex, jeg satte inn himax motoren og fløy avgårde uten et problem. Den har en helt vanvittig cyclic movement som gjør at den roller og looper (både innvendig og utvendig) på null plass.

                  Jeg har vært i bakken med begge modellene, Trexen fra 20 meter inverted uten motor (glemte å slå over i flightmode 2 ) og Zapen uten styring på halen (3 ganger). Trexen er lettere å lime og mekke på + at den har billigere deler.

                  Flytiden er naturligvis kortere på en modell som er 100g tyngre, men det er viktigere å ha en modell som du slipper å mekke på hele tiden.

                  Hvis noen påstår at det er enkelt å skifte tannhjul (3min) - DE TAR FEIL det er noe j.. plunder og med litt kalde finger er det nesten umulig.

                  Jeg har bestillt min Trex nummer 2 for å ha en backup

                  Sjekk ut www.xmode.no for enda lavere priser - der handler jeg

                  Takk Torgeir for inforn om align gyroen!

                  Comment


                  • #10
                    jeg har t rex, og det jeg har fått brukt den virker ok.... liker ikke swash plata på den, men ellers virker den ok. kommer til å bytte den ut tror jeg. var i bakken en kjempetur nå i går, og da knakk ramma, halehuset, en mikserarm, og understellet. kjipt, men enkelt å fikse. ramma er limt, og resten bytter jeg ut. koster ikke mange kronene hos xmode uansett i deler.
                    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                    www.airheads.no

                    Comment


                    • #11
                      Altså, jeg er Zoom-menneske, og har ikke enda selv prøvd t-rex, men lest endel om den.

                      t-rex er basically en "baby-raptor" på godt og vondt. Den er noe tyngre enn Zoom/Zap/whatever, men er vesentlig "lettere" på cyclic (les raskere på cyclic). Dette er både en fordel, og en ulempe. Rask cyclic er veldig fint når man har de rette bevegelsene. Rask cyclic er IKKE veldig fint når man er helt fersk, siden rask cyclic betyr at helikopteret flakser f.-i-vold veldig lett. Dette er en "smakssak".

                      Zoom er basically en "baby-shuttle", også dette på godt og vondt. Zoom er stabil. Nesten overstabil. Den tåler overraskende mye vind (i forhold til vekten), og de "barnesykdommene" den hadde med hale-girkassa er løst (alle nye Zooms har skråstilte haledrev). Skal du bruke den til "3D", bør du nok oppgradere litt "her-og-der" på den. Første skritt vil være washout-mixerne (runryder om dette). Deretter kan du ta de "billige" foam-bladene som følger med å legge i sylinderarkivet, og sette på CF-blader.

                      For begge to, er et greit tips å "ligge unna" bundles-med-billig-elektronikk. Sett de opp med skikkelig CC Phoenix ESC, og gy401 først som sist, og ikke minst en skikkelig mottager. Det er også viktig å ha et batteri som ikke dropper spenningen i panikk bare du går forbi det med motoren. Bundle-batteriene tåler c.a. halvparten av belastningen du trenger for å hovre, hvilket kan sørge for at du lærer autorotasjoner på "dyptvannsmetoden". Invester heller litt ekstra i skikkelige pakker, som faktisk klarer å levere godsakene

                      På Zoomen min (før den fikk sitt endelikt) brukte jeg stort sett en 2000mAh 15C som jeg handlet på Hobbyland i Strømmen. Denne fungerte overraskende bra (se også her)..

                      Uansett hva du velger, så er jeg redd at du kommer til å oppdage at elektrisk er minst like dyrt i drift som fuel-heli. På elektrisk betaler du for fuelen i forkant (se: batteripriser), og deleprisene er roughly det samme.

                      Have fun, and fly safe.

                      //Svein
                      Med forbehold om dårlige dager:

                      Svein Skogen

                      Comment


                      • #12
                        Så det kan mao. lønne seg å kjøpe den minste pakka til litt over 2000,- de oppererer med på f.eks xmode og elefun? Kjøpe en vettug gyro og bedre batterier utenom fordi det som følger med i pakka ikke er bra nok..?

                        Det er jo dumt å kjøpe masse rart en ikke vil komme til å være fornøyd med uansett.

                        I tillegg bør en kanskje bestille med andre roroverføringer... Ihvertfall i førsteomgang?

                        Ikke hørt så mye negativt om servoene så da går jeg ut ifra at dette er i orden, ihvertfall for oss som ikke er helt proffe...

                        Vet dere om en billig og bra lader? Finnes det ladere hvor jeg kan lade flere batterier samtidig?

                        Hvilke slitedeler bør jeg evnt. bestille i tillegg?
                        Er det andre småting jeg trenger som f.eks lim, smøring etc. eller kan jeg bruker det jeg får tak i hos de fleste byggvare butikker osv.

                        En annen ting jeg lurer på: Hvor lenge holder et lipo batteri, antall ladinger etc. Vet at de kommer litt an på hvor langt ned du kjører dem osv. Men slik ca...
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #13
                          Så det kan mao. lønne seg å kjøpe den minste pakka til litt over 2000,- de oppererer med på f.eks xmode og elefun? Kjøpe en vettug gyro og bedre batterier utenom fordi det som følger med i pakka ikke er bra nok..?
                          Hvis dette er "heli uten elektronikk" evt "heli med en børstemotor jeg kan kaste" så er svaret "ja".

                          Det er jo dumt å kjøpe masse rart en ikke vil komme til å være fornøyd med uansett.
                          Akurat det poenget jeg prøvde få frem.

                          I tillegg bør en kanskje bestille med andre roroverføringer... Ihvertfall i førsteomgang?
                          Er ikke sikker på hva du mener med "roroverføringer", er det hva jeg kaller pushrods? Isåfall kan du bruke de som er "stock" på Zoom/Zap, med unntak av "slangen" til halen. Skift den ut med CF først som sist, og kast servoen på bommen. (se her).

                          Ikke hørt så mye negativt om servoene så da går jeg ut ifra at dette er i orden, ihvertfall for oss som ikke er helt proffe...
                          Spar degselv masse trøbbel, og kjør HS-56 "rund baut".

                          Vet dere om en billig og bra lader? Finnes det ladere hvor jeg kan lade flere batterier samtidig?
                          Anbefaler Ripmax Prodigy (aka "swallow", aka "x-peak 3"). Den er riktignok en-kanals, men semi-idiotsikker og relativt grei å ha med å gjøre.

                          Hvilke slitedeler bør jeg evnt. bestille i tillegg?
                          Slitedeler: Se "crash kit".

                          Er det andre småting jeg trenger som f.eks lim, smøring etc. eller kan jeg bruker det jeg får tak i hos de fleste byggvare butikker osv.
                          Smøring: Ikke søl med slikt medmindre du vet nøyaktig hva du driver med. Eneste "limene" du trenger er blå loctite, grønn loctite, og tynn/medium/tykk Cyanoacrylat (CA). Alt dette finner du på nærmeste seriøse hobbysjappe.

                          En annen ting jeg lurer på: Hvor lenge holder et lipo batteri, antall ladinger etc. Vet at de kommer litt an på hvor langt ned du kjører dem osv. Men slik ca...
                          Med "snill" bruk (i.e. mye snillere enn du noensinne vil bruke de) c.a. 500-1000 "cycles". (Dette stod det ihvertfall i bruksanvisningen på mine).

                          Jeg skal "tro" på det med 1000 cycles den dagen jeg ser det.

                          //Svein
                          Med forbehold om dårlige dager:

                          Svein Skogen

                          Comment


                          • #14
                            Tror ikke du velger "feil" uansett hvilke av disse helikopterne du velger. Riktig satt opp så fungerer begge meget bra. T-rex er en tanke tyngre og du må påregne litt større batterier. Zoom er mer stabil (sløvere cyclic) ut fra esken enn T-rex. Bytt paddlere på Zoom'en så er imidlertid det problemet løst.

                            Det jeg tror er utrolig med haledrevene på zomm er at gearmesh blir justert riktig. Så tett som overhodet mulig UTEN at det kniper.Jeg har nå ca 8-9 timer flytid på min Zoom og bruker fortsatt de originale haledrevene. De er fortsatt fine selv om jeg kjører med børsteløst oppsett og flyr ganske hardt! Har flydd mye fra gress, og også fra grus så stein har sprutet uten at noen drev har blitt ødelagt.

                            Hadde en krasj med zoomen også, gikk ned inverted fra ca. 10 meters høyde (glemte å slå over til idle-up), og det som ble ødelagt var akslingene i rotorhodet, brudd i rammen(enkelt å lime), samt én bladholder.

                            Og dårlig elektronikk-pakke er nok også grunnen til at mange sliter, uavhengig om det er T-rex eller zoom.

                            Når det gjelder lipo, så tror jeg du garantert kan glemme både 500 og 1000 sykler. Ved vanlig bruk så tror jeg omkring 100 cycles er mer reelt!

                            mvh.
                            Ole André

                            Comment


                            • #15
                              Det er nok riktig at drevene på zap'en holder hvis de er riktig satt opp, men for en som er fersk i gamet (les meg) er dette lettere sagt en gjort.

                              Det finnes alternativer til Zoom/Trex -

                              Sjekk ut Lipoly hos www.xmode.no
                              ........ den er "Litt dyrere for smaken sin skyld"

                              modellen flyr "lydløst"pga full belteoverføring, en er hakket større en trex/zoom men flyr som en 50 maskin

                              Comment

                              Working...
                              X