Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bare skryte litt...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bare skryte litt...

    Heisann.
    Nå er min nye hangripper snart klar.
    Bygget fra tegning som fulgte med RCM&E i høst/vinter en gang.

    Er bare ikke spesielt overbevist om at jeg klarer å fly det
    Ser vanvittig raskt ut.

    Lars Martin
    Attached Files
    Lars Martin Lindbo

  • #2
    Den SKAL jeg også bygge, bare det blir tid... Knøttet skal tåle mye vind.
    Husk flyrapport!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Stilig! Jeg byggde samme flyet for et par uker siden (ferdig forrige helg), men har ikke fått testet enda, pga fraværende vind.

      Du må legge ut noen bilder når du har fått trekt det!
      Og fortell hvilken vekt du ender på....

      Comment


      • #4
        Gratis Zabbe!

        Har tegningen til flyet liggende, men ikke kommet i gang med bygginga enda. For mange andre prosjekter på gang....
        Håper du poster flere bilder, og en utfyllende flyrapport.
        Hva blir ferdig flyvekt? Hvilke servoer, batteri og mottaker bruker du?
        Hvilken type betrekning skal du bruke?
        Pøs på med info til oss andre

        Comment


        • #5
          vel.. Dette er mitt første scratchbygge, og siden jeg mest sansynlig ikke har snøring på å fly det, så har jeg ikke tatt kjempehensyn til vektbesparing.
          Det er vel så mye en øvelse i balsa, samtidig som jeg trenger noe å spenne bak på sekken når jeg er på fjellet.
          Regner med at det blir to HS-55 servoer, mest fordi jeg har en liggende allerede. Så ser jeg hva den lokale hobbypusheren har av små mottakere. Jeg har et 800mAh NiCd liggende, som jeg akkurat får dytta ut i nesa.
          Hvis dere lover å ikke mobbe, så skal jeg legge ut bilder når det er ferdig trekt også. Jeg tror jeg har noe film av ymse merker liggende, rødt,blått og gult mener jeg det er.

          Lars Martin

          PS! Ta det helt med ro, utfyllende crashrapport følger..
          Lars Martin Lindbo

          Comment


          • #6
            Holder også på med en sånn en. Første fly jeg også bygger(bortsett fra depron). Lagt litt bort foreløpig men vil ha den klar til sommeren.
            Har igjen å montere v-halen, radioutstyr, hengsle og trekke. Har bare rød betrekkning så den blir rød. Hva er bra å bruke til pushrods? På depron modellene har jeg bare brukt pianotråd.

            Comment


            • #7
              Det er jo flott at folk tar til vettet og bygger litt sjøl, og slike småsaker er kanskje en grei plass å starte, siden det ikke koster noe særlig hverken av tid eller materialer.

              Dere bør hengsle med tape eller film, og til roroverføringer er tynn pianotråd greit. På høyderoret brukte jeg en balsalist, hvor jeg limte pianotråd i hver ende med epoxy. Jeg brukte 3 c261 servoer som jeg rett og slett limte til kropps sidene, slik at balanseror servoene har armene sine stikkende ut av kroppen. På tegningen er det vist bellcranker, men det er noe av det verste jeg vet. Slike overføringer blir tunge, slarkete og vil i mange tilfeller hidre rorgang og gjøre hele systemet treigere.

              Som akkus brukte jeg en liten 1200 mah LiPo pakke, og en billig fartsregulator med BEC. Litt tvilsom til hvordan dette blir i kulda, siden jeg ikke har noen motor som trekker opp tempereaturen i batteriet, men....
              Totalvekt på min ble 200 g ferdig til å fly, og med det batteriet kan jeg fly til det blir mørkt.... og lyst igjen

              Comment


              • #8
                Jeg bruker "torque-rods" til ballanserorene. Jeg håper og tror de vil hjelpe meg til å få litt EXP-funksjon, siden jeg ikke har kompjuterradio. Regner med å bruke en furulist til høyderorene.

                Er det noen spesiall film som er mer fordelaktig å hengsle med enn andre? Vil det fungere bedre enn CA-Hengsler feks?

                Lars Martin
                Lars Martin Lindbo

                Comment


                • #9
                  Det var "torque rods" jeg mente når jeg sa bellcrank, men for all del det funker sikkert. Jeg trakk og hengslet min med oracover, men du kan i prinsipp bruke hva som helst. Du må da selvfølgelig ha hengsellinjen øverst, og ikke midt på sånn som man ofte gjør på motorfly.

                  Fordelen med slik hengsling er at det er billig, lett og slarkfritt, og selvfølgelig at du ikke kan få glipe mellom ror og ving, samt mindre luftmotstand hvis man legger litt flid i det (på større modeller) Det er etter min mening det eneste som gjelder på seilfly, før man kommer over på f3f-f3b modeller med de fantastiske løsningene man finner der.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har også bygget en sånn, tenker at jeg har brukt Ca. 4 timer. Mangler kun å montere ror og radio. Tenker at den blir testet til sommeren på Lista. Bra vind og gode landings forhold der! Har hørt mye bra om den. De sier at det er rask, så noe på rc groups om den. De hadde målt den med radar, til Ca. 75 mph!!! Ikke verst for en sånn liten grei sak!!!

                    Noen av dere som har hatt tingen i luften?

                    Jeg får ikke testet min med det første, den ligger hjemme på sørlandet, går på skole i trondheim for tiden. Så hvis noen har gode råd angående utstyr osv, er jeg meget interresert i det
                    Damn these things are hard to fly!

                    Comment


                    • #11
                      4timer? Jeg har brukt mer enn det bare med sandpapir. + en times tid med høvel. Går kanskje fortere nestegang. Ser en del ting jeg burde gjort anderledes nå.

                      Bra den kommer til å bli totalvrak ved første tur, slik at jeg kan bygge en ny

                      Skal til med trekking nå, så kommer lønna i morra, så da blir det en servo til +mottaker. Kanskje det blir klart til uka.

                      Gleder meg som en unge til å teste det.

                      Har noen av dere fløyet det enda?

                      Lars Martin
                      Lars Martin Lindbo

                      Comment


                      • #12
                        Ser ut til at jeg kommer dere i forkjøpet det er meldt riktig vind på Lista i morra, så da drar jeg med meg alt jeg har av seilfly, limit ex inkludert og satser på en lang fin dag på hanget.

                        Var egentlig ute i dag for å prøve, på et annet hang, men da jeg kom opp så blåste det selvfølgelig på langs! Finnes det større nedtur?

                        Bonito: Har du tips om gode hang her på sørlandet? Flyttet til Mandal i fjor, og har funnet noen brukbare hang, men ikke så mange hvor det er plass til å fly (lande) "ordentlige" fly. Stavestø på Lista er et hederlig unntak, men det er kjedelig å være avhengig av én vindretning

                        Comment


                        • #13
                          Jeg flyr litt på odderøya. Der er du ikke avhengig av vindretnig. Det er stort sett altid mulig å fly når det blåser der. Men det er dårlig med landings forhold der. Det blir oftes en busk eller et tre
                          Kalles vel kontrolert krasj

                          Ellers så har vi ikke funnet noe som er verd å bruke!

                          Hadde en fantastisk dag i sommer med en hjemme spikka zagi spesial ala bonito. Herlige termiske forhold på odderøya. Vind var det ikke så mye av, men termikk, det var det plenty av.

                          Hold oss informert om hvordan Limit EX flyr?

                          Det er et hang til på lista vi ikke har prøvet ennå, det skal ligge over på den andre siden i forhold til det vanlige hanget vi flyr på der. Det skal vist være plassen for å fly sindsykt fort. Skal prøve det til sommer når jeg har flyttet fra trønder helvete og kommet hjem til det blide Sørlandet

                          Sorry til dere trøndere, jeg trives bare ikke her

                          Jeg flyr en del i danmark rundt Løkken området. Der er det fantastiske hang forhold og kjempe bra landings forhold. Og det beste av alt er at det altid er mulig å finne en plass der det blåser rett inn på hanget. Hanget er Ca. 50km langt! Kan det bli bedre?
                          Damn these things are hard to fly!

                          Comment


                          • #14
                            pleym: Fikk du testa limiten din i helga? Har du en liten rapport til oss treigingene?

                            Nå har jeg som mål å bli ferdig før påske. Enliten tur på fjellet i forhåpentligvis skikkelig gufsevær

                            Lars Martin
                            Lars Martin Lindbo

                            Comment


                            • #15
                              Tja... Værmeldingen er ikke alltid til å stole på, men jeg fikk da prøvd såvidt. Det var riktig vindretning, men veldig lite vind, og egentlig alt for lite for denne, så det ble bare et par veeeldig korte turer.

                              Den var vedig rask og presis på rorene med anbefalte utslag, men det virket som den var litt fremtung med anbefalt tyngdepunkt. Det er ikke sikkert man gidder å reagere så mye på det i sterkere vind, men jeg kommer nok til å flytte tyngdepunktet noe bakover før neste test. Forøvrig så staller den akkurat som beskrevet i artikkelen, den flikker brått og brutalt, så man skal være forsiktig med høyderor bruk i svingene, spesielt på lav høyde. Jeg tror også det er en fordel å holde hastigheten oppe i landingene, for den tåler en del takket være lav vekt.

                              Sitter og ønsker meg vind til neste helg igjen (om ikke før), så jeg skal si fra hvis jeg får testet noe mer inngående. Denne gangen ble det bare noen få svinger før jeg måtte hive det inn på hangkanten igjen. Det ble selvfølgelig helt vindstille etter 2-3 turer, typisk

                              Du er forøvrig den første jeg hører (bortsett fra meg) som ønsker seg "gufsevær" til påske

                              Comment

                              Working...
                              X